Poznań przedstawił plan remontów torowisk na 2019 rok

infotram
20.03.2019 10:49

29,5 milionów złotychzaplanowano w tym roku na odnowę infrastruktury publicznego transportuzbiorowego. Aż 25 mln zł z tej kwoty przeznaczonych zostanie na pracetorowo-sieciowe.

Wśród najpoważniejszych i mających największe znaczenie dlakomunikacji są naprawy przy rondzie Śródka, na ul. Głogowskiej, a także wymianasieci trakcyjnej na ul. Warszawskiej.

Miasto nieustanniezachęca do korzystania z transportu publicznego. Mamy świadomość, że niezbędnejest stałe inwestowanie w infrastrukturę. Tylko bieżące podnoszenie jej jakościpozwala zwiększyć bezpieczeństwo, komfort, sprawność, szybkość i niezawodnośćkomunikacji. Dlatego, poza inwestowaniem w budowę nowych tras tramwajowych, jakna Naramowice, w Ratajczaka, czy do Unii Lubelskiej, stale modernizowana jestistniejąca infrastruktura – mówi Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydentaPoznania.

W tym roku zaplanowano kolejne, istotne dla układukomunikacyjnego remonty. Na ten cel Miasto przeznaczy 29,5 milionów złotych. Tokwota ponad dziewięciokrotnie większa w porównaniu do 2014 roku, kiedy to nanaprawę infrastruktury wydano zaledwie 2,9 mln zł. Od tego czasu systematycznie wzrastaływydatki na remonty poznańskich torowisk.

Przez ostatnie czterylata na odnowę infrastruktury przeznaczyliśmy około 90 milionów złotych, a od2019 do 2023 roku planujemy wydać ponad 140 milionów – dodaje MariuszWiśniewski.

Tylko w zeszłym roku wymieniono torowisko o długości około2,5 km toru pojedynczego, sieć trakcyjną – około 6 km toru pojedynczego, zmodernizowanazostała jedna podstacja, dwa przystanki, siedem zwrotnic oraz wymieniono 1,5 kmkabli trakcyjnych.

Wśródnajpoważniejszych zadań, jakie czekają nas w tym roku, są prace w rejonie rondaŚródka i na okolicznych trasach tramwajowych. Na ul. Warszawskiej wymienionazostanie sieć trakcyjna, przeprowadzone zostaną naprawy nawierzchni torowej naul. Wolnica i na łuku w ciągu ul. Wyszyńskiego oraz na Jana Pawła II. Prace tepodzielono na etapy, aby w jak największym stopniu ograniczyć uciążliwości dlakierowców, pasażerów i pieszych – zaznacza Wojciech Tulibacki, prezeszarządu MPK Poznań.

Istotne dla pasażerów będzie także zamknięcie dla ruchutramwajowego fragmentu ul. Głogowskiej w związku z pracami prowadzonymi przezAquanet. Zależy nam na tym, abyminimalizować ewentualne niedogodności dla mieszkańców, dlatego wykorzystamyten czas na niezbędne naprawy torowiska, wymianę zwrotnic i montaż nowegosystemu sterowania na pętli Górczyn oraz remont przejazdu Ściegiennego -Głogowska – dodaje Tomasz Łapszewicz, zastępca dyrektora ZTM.

Pierwszy z zaplanowanych na ten rok remontów rozpocznie sięjuż pod koniec marca: przez dwa dni na pętli Piątkowska będą prowadzone pracesieciowe. Kolejny, również weekendowy remont, zaplanowano na początku kwietniana węźle Głogowska-Hetmańska, gdzie wymieniona zostanie zwrotnica zjazdowa doGórczyna.

Zarząd TransportuMiejskiego organizuje transport publiczny na czas prowadzonych prac w takisposób, aby zmiany były jak najmniej odczuwalne przez pasażerów – mówiTomasz Łapszewicz.

W czasie wyłączenia z użytkowania pętli Piątkowskiej, czyliw weekend 30-31 marca, zawieszone będzie kursowanie tramwajów linii nr 9 i 11.W zamian uruchomiona zostanie linia nr 29, która będzie kursować z Dębca, przezcentrum, do Starołęki. Zmienione zostaną również trasy linii autobusowych nr160 i 190 – autobusy pojadą w taki sposób, aby w jak największym stopniu mogliz nich skorzystać pasażerowie na co dzień podróżujący tramwajami linii 9 i 11.

Tydzień później przeprowadzona zostanie wymiana zwrotnicyzjazdowej w kierunku Górczyna (na ul. Głogowskiej przy skrzyżowaniu z ul.Hetmańską). W związku z tym w dniach 6 i 7 kwietnia zmienionymi trasami będąkursować tramwaje linii nr 5, 8 i 14, a na odcinku Głogowska/Hetmańska -Górczyn uruchomiona zostanie linia autobusowa „za tramwaj” T5.

ZTM i MPK będą na bieżąco informować o zmianach komunikacji,wynikających z kolejnych remontów.

W tym roku powstaną także – na Ogrodach i Dębcu – nowepomieszczenia dla Punktów Nadzoru Ruchu MPK oraz Punktów Obsługi Klienta ZTM. Wmiejsce funkcjonujących obecnie, mocno już wyeksploatowanych lub tymczasowychobiektów, powstaną budynki łączące trzy funkcje: punktu socjalnego dlaprowadzących pojazdy, Punktu Nadzoru Ruchu oraz Punktu Obsługi Klienta. Nowepawilony wpiszą się swoją architekturą w miejską infrastrukturę. Prace przy ichbudowie nie będą miały wpływu na ruch tramwajów i autobusów.