Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Poznań o torowiskach: Dbamy o ich dobry stan

infotram
13.02.2020 11:45

24 miliony złotychzaplanowano w tym roku na odnowę infrastruktury publicznego transportuzbiorowego w Poznaniu.

Plan remontowy 2020 obejmuje prace w centrum, na Winogradachi Jeżycach. Są one ściśle skoordynowane z dużymi inwestycjami podnoszącymistandard transportu, takimi jak np. trasa na Naramowice. Pierwsze pracerozpoczną się 16 marca od wymiany torowiska na ulicy Dowbora-Muśnickiego,tydzień później zaplanowano początek remontu nawierzchni przy Dworcu Rataje.

Rok 2020 jest kolejnym, w którym Miasto Poznań przeznaczyduże środki finansowe na remonty torowisk.

Nie można zachęcać dokorzystania z transportu publicznego, nie inwestując równocześnie winfrastrukturę – mówi Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania. Tylko bieżące podnoszenie jej jakościpozwala zapewnić pasażerom bezpieczeństwo, komfort, szybkość i niezawodnośćkomunikacji. Dlatego poza inwestowaniem w budowę nowych tras tramwajowychkonsekwentnie modernizujemy istniejące. W tym roku przeznaczono na ten cel 24miliony złotych – dodaje.

Jak podaje MPK o ogromnej skali prowadzonych przez Poznańremontów świadczą liczby. W minionych 5 latach na modernizację infrastrukturytramwajowej wydano 114 milionów złotych. Za tę kwotę:

zmodernizowano 17,8 kmtorowisk,

wymieniono 36,2 km siecitrakcyjnej,

wymieniono 32 zwrotnice,

zmodernizowano 20 przystanków,

zmodernizowano 7 podstacjizasilających sieć trakcyjną,

wymieniono 19,2 km kablitrakcyjnych i zasilających

Koordynacja prac zdużymi inwestycjami

Przygotowany wspólniez MPK Poznań plan remontów został tak opracowany, żeby prace były jak najmniejuciążliwe dla mieszkańców i pasażerów transportu publicznego – mówi TomaszŁapszewicz, zastępca dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu ds. InfrastrukturyTransportowej. W miarę możliwości, w jednym terminie będą wykonywane wszystkieroboty mające wpływ na funkcjonowanie komunikacji na jednej trasie. Tak będziem.in. w przypadku prac na trasie prowadzącej na Winogrady.

Wszystkie zaplanowane prace zostały skoordynowane z dużymiinwestycjami transportowymi, takimi jak budowa trasy tramwajowej na Naramowiceczy modernizacja ronda Rataje.

Dlatego już w marcurozpoczniemy remont torowiska na ulicy Dowbora-Muśnickiego oraz nawierzchniprzy Dworcu Rataje. Chcemy, żeby ta infrastruktura była odnowiona w momencierozpoczęcia prac na rondzie Rataje. Z kolei zmodernizowana trasa tramwajowa dopętli Wilczak pozwoli na wygodny i bezpieczny przejazd tramwajem do centrum pootwarciu trasy na Naramowice – dodaje Tomasz Łapszewicz.

Przy Dworcu Rataje od 23 marca do końca kwietnia zostanieprzeprowadzony remont nawierzchni placu manewrowego, przejazdów, placupostojowego oraz kompleksowe odnowienie peronów dla pasażerów połączone zdostosowaniem ich do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Będzie się towiązało ze zmianą lokalizacji końcowych przystanków dla linii miejskich orazpodmiejskich, zmiany tras linii podmiejskich.

Remont na ulicyDąbrowskiego

Niestety koszty robótbudowlanych rosną w bardzo szybkim tempie – mówi Mariusz Wiśniewski, zastępcaprezydenta Poznania. Dlatego w budżeciemiasta trzeba było zabezpieczyć większe środki na inwestycje, które już sąrealizowane, takie tak jak przebudowa trasy tramwajowej w ul. Wierzbięcice i 28Czerwca 1956 r. W związku z tym Miasto Poznań podjęło decyzję o odstąpieniu odumowy w sprawie dofinansowania ze środków Unii Europejskiej przebudowy ul.Dąbrowskiego. Zdajemy sobie jednak sprawę, że odnowienie torowiska na tej ulicyjest konieczne i pilne, dlatego prace na Jeżycach zostaną przeprowadzone wramach remontu – dodaje.

Poznań nie traci jednak przyznanej na ten projekt dotacji wwysokości ok. 27 mln zł.

Centrum UnijnychProjektów Transportowych wyraziło zgodę na przekazanie jej na rzecz MPK Poznańpoprzez zwiększenie wartości dofinansowania zakupu nowoczesnego taborutramwajowego – dodaje Mariusz Wiśniewski. Pozostałe środki, które aktualnie w planie finansowym miastaprzeznaczone są naw zadanie dotyczące ul. Dąbrowskiego zostaną przeznaczone naodnowy infrastruktury torowo-sieciowej – wskazuje.

Jesienią na ulicy Dąbrowskiego zostanie wyremontowanetorowisko od ulicy Prusa do ulicy Kraszewskiego. Razem z tymi pracami zostanietakże zmodernizowana podstacja na ulicy Janickiego zasilająca trakcję w prąd.To bardzo ważne dla zapewnienia bezpieczeństwa energetycznego dla transportutramwajowego w tym rejonie miasta.

Zmiany nastąpią takżew rejonie rynku Jeżyckiego. Właśnie uruchamiamy procedurę przygotowaniaprojektu przebudowy przystanków w tym rejonie, przy ul. Dąbrowskiego. W tymroku zakładamy powstanie dokumentacji, a w 2021r. budowę platform, które będąumożliwiać łatwiejsze wysiadanie i wsiadanie z tramwajów – dodaje TomaszŁapszewicz.

Plan remontów na rok 2020

Odnowa infrastrukturytorowo-sieciowej ma olbrzymie znaczenie dla MPK Poznań, które realizujeprzewozy w mieście. Lepszy stan infrastruktury to większe bezpieczeństwopodróży, bardziej niezawodny transport publiczny i większy komfort podróżowania– mówi Marek Grzybowski, wiceprezes Zarządu MPK Poznań do spraw technicznych. Dotychczasowe działania już przynosząefekty. W 2015 roku zanotowaliśmy 40 wykolejeń tramwajów z powodu złego stanutorowisk, w ubiegłym roku takich wydarzeń było tylko 8. Nie jest tajemnicą, żekażde z tych zdarzeń powoduje wstrzymanie ruchu tramwajowego, koniecznośćwytyczania objazdów, często również uruchamianie komunikacji zastępczej, awszystko to ma wpływ na jakość podróży po mieście – dodaje.

Poważnym zadaniem będzie remont torowiska w ciągu ulic por.Janiny Lewandowskiej i Dowbora-Muśnickiego, czyli na tzw. Trasie Kórnickiej. Wostatnich tygodniach, z uwagi na stan torowiska, obowiązywało tam ograniczenieprędkości do 15 km/h na łukach. Ten fragment trasy tramwajowej w kierunku Ratajma już 12 lat. Torowisko wymaga odnowienia, tym bardziej, że po rozpoczęciumodernizacji ronda Rataje właśnie tędy będzie się odbywał wzmożony ruchtramwajowy.

Na odcinku od mostuRocha do Wrocławskiej przeprowadzona zostanie wymiana szyn, głównie zużytychszyn w łukach, wraz z odtworzeniem nawierzchni drogowej – mówi MarekGrzybowski. Czas, gdy trasa będziezamknięta, wykorzystamy na wymianę napędów i części rozjazdu węzła u zbieguulic Kórnickiej i Jana Pawła II. Zależało nam na tym, aby prace przeprowadzićjeszcze przed rozpoczęciem przebudowy ronda Rataje – podaje.

Z przebudową tą wiążą się prace już teraz prowadzone wrejonie ronda . Powstaje tam tymczasowy plac odstawczy dla autobusów – to nanim będą się zatrzymywały pojazdy linii rozpoczynających i kończących trasę narondzie w czasie, gdy prowadzona będzie naprawa nawierzchni na samym dworcu.Prace mają się zakończyć jeszcze w lutym.

Natomiast prace zaplanowane w rejonie ulic Roosevelta –Pułaskiego i Przełajowej są przygotowaniami do uruchomienia tramwaju naNaramowice. Kompleksowe remonty torowiskamają na celu podniesienie jego jakości i trwałości, co będzie miało ogromneznaczenie po uruchomieniu trasy na Naramowice, usprawniając przejazdy docentrum – mówi Marek Grzybowski. Remontujemyten odcinek teraz, żeby po uruchomieniu tramwaju na Naramowice nie zamykaćfragmentu torowiska, po którym będzie on jeździł – dodaje.