Poznań: Jedziemy na Franowo (tramwajem)
Tramwaj na Franowo będzie tym dla Rataj, czym jest Pestka dla Piątkowa. Ma powstać jeszcze przed Euro 2012. W ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego, nasze województwo dostanie do 2013 r. prawie 1,3 mld euro. Dzięki unijnym pieniądzom w Poznaniu powstaną trzy nowe trasy tramwajowe. Jedną z nich będzie trasa na Franowo. Zarezerwowano na nią 38 mln euro.
Pierwszy krok zrobiono już rok temu, gdy oddano do użytku nową trasę przez most św. Rocha na Rataje. Z pętli na os. Lecha w okolice Starego Rynku tramwaj jedzie dziś w 10 min. Specjaliści są jednak zgodni, że pełen efekt nowej trasy odczujemy po wybudowaniu przedłużenia na Franowo.
Na budowę odcinka torów z pętli na os. Lecha do Franowa mieszkańcy osiedli na krańcach Rataj czekają od lat. Na Franowie zdążyły powstać wielkie centra handlowe. Tramwaj nie tylko zapewni szybki dojazd na zakupy, czy w drugą stronę – do centrum, ale i pozwoli zlikwidować lub skrócić kilka linii autobusowych, np. autobus z Zieleńca kończyłby kurs na Franowie przy tramwaju. Pasażerowie, zamiast telepać się autobusem do ronda Rataje i dopiero tam przesiadać się na tramwaj, z Franowa do centrum dotarliby bimbą w kwadrans.
Planowana trasa to ok. 2,2 km torów, które pobiegną istniejącym już tunelem pod ul. Chartowo i dalej wzdłuż ul. Piaśnickiej w kierunku centrum handlowego M1. Kolejnym tunelem tramwaj przejedzie pod ul. Kurlandzką i pomiędzy budynkami IKEA i M1 dotrze na tyły terenów Kompanii Piwowarskiej, gdzie powstanie zajezdnia tramwajowa z miejscami postojowymi dla 100 tramwajów. Nowe przystanki będą na wysokości ryneczku na os. Rusa, przy Kurlandzkiej, pomiędzy IKEA a M1 oraz na pętli. Końcówka trasy znajdować się będzie w pobliżu stacji kolejowej Poznań-Franowo, co umożliwi przesiadkę na tramwaj pasażerom dojeżdżającym spod Poznania pociągiem.
W ramach unijnego projektu czeka nas nie tylko budowa nowej trasy, ale i modernizacja istniejących odcinków torowisk na Ratajach. Wyremontowane zostaną tory na tzw. trasie Kórnickiej od ul. Jana Pawła II do os. Lecha oraz od os. Lecha do ronda Żegrze. Kiedy pojedziemy tramwajem na Franowo? Trudno dziś powiedzieć dokładnie, ale na pewno przed Euro 2012. Na razie wyłoniono tzw. inżyniera kontraktu i trwa przygotowywanie specyfikacji przetargowej na wykonanie projektu trasy. W lipcu natomiast miasto podpisze z Urzędem Marszałkowskim tzw. preumowę dotyczącą współfinansowania inwestycji z unijnych funduszy.