Poznań inwestuje na Winogradach i Winiarach. Tramwajowo
Nowa trasatramwajowa, wyremontowany most, remont torowiska na trasie PST – tonajważniejsze inwestycje w najbliższych latach na Winiarach i Winogradach. Wostatnim czasie wyremontowano tu m.in. torowiska i drogi.
Pod koniec 2021 roku to właśnie z Winograd ruszy tramwaj wkierunku Naramowic. Swój początek będzie miał na pętli Wilczak, a na Winogradachzlokalizowana będzie połowa przystanków tramwajowych ponad 3-kilometrowejtrasy. Oddalone będą one od siebie o około 400 metrów, żeby pasażerowie niemusieli pokonywać dużych odległości. Tramwaj na Naramowice jest bowiem zzałożenia trasą śródmiejską w odróżnieniu od Poznańskiego Szybkiego Tramwaju,gdzie odległości pomiędzy przystankami wynoszą około kilometra.
Budowa tramwaju, która ruszy w najbliższych tygodniach, topierwszy etap tej inwestycji. Jej druga część przebiegać będzie od pętli Wilczakwzdłuż ul. Szelągowskiej, pod wiaduktem kolejowym na Garbarach i łączyć siębędzie z istniejącą siecią tramwajową na skrzyżowaniu ulic Garbary iEstkowskiego. Obecnie opracowywany jest Program Funkcjonalno-Użytkowy dla tegoprzedsięwzięcia.
Ważna inwestycją, nie tylko dla Winograd, jest remont północnejczęści mostu Lecha. Przeprawa przez Wartę wymagała remontu, ponieważ nieprzeszła go przez ponad 60 lat, czyli od jej zbudowania. Remontowana częśćbędzie miała wówczas niemal 236 metrów, będzie nie tylko dostosowana dowiększych obciążeń, ale też wyposażona w trzy pasy jezdni o szerokości 3,5 mkażdy, ścieżkę rowerową o szerokości 2 m oraz chodnik o szerokości 1,5 m.Przebudowa będzie kosztowała ponad 50 mln zł. Jej zakończenie przewidziane jestna początek 2020 roku.
W ciągu najbliższych kilku lat, najwcześniej jednak w 2020roku, rozpocznie się remont torowiska na trasie PST. Nie było ono kompleksowo naprawiane na całymodcinku od czasu powstania, czyli od 1997 roku. W zeszłym roku prowadzone byłyprace związane z przebudową trakcji. To newralgiczny dla komunikacji miejskiejw Poznaniu odcinek, z którego codziennie korzysta około 100 tysięcy osób.
W najbliższych latach planowana jest więc naprawa torów natym ponad 6-kilometrowym odcinku. Jest to specyficzna trasa, różniąca się odinnych w Poznaniu, ponieważ w większości poprowadzona jest w wykopie pomiędzywałami lub na estakadach. Projektanci będą musieli zaproponować najlepszysposób przebudowy.
Do 2022 roku przebudowany zostanie również wiadukt nad trasąPST przy ul. Słowiańskiej. Obecnie opracowywane są ekspertyzy techniczneokreślające stan obiektów oraz kolejność ich przebudowy. Następnie wykonanazostanie dokumentacja projektowa i realizacja robót budowlanych. Podobne pracerozpoczną się niedługo na innym wiadukcie nad Poznańskim Szybkim Tramwajem – naPiątkowie, przy ul. Szymanowskiego.
W połowie zeszłego roku wyremontowano przejazd przez ul.Armii Poznań. Wymieniona została nawierzchnia drogowa oraz torowa zwykorzystaniem płyt gumowych. Jest to trwalsze rozwiązanie, które przedewszystkim ograniczyło emisję hałasu. Jednocześnie wymienione zostały szynyłukowe, zwrotnice oraz część sieci trakcyjnej na ul. Murawa. Prace dokończonowiosną tego roku, naprawiając przy okazji układ torowy na pętli Połabska.Obecnie dobiega końca urządzanie zieleni na samej pętli.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Na trasie PST wymieniona została sieć trakcyjna, a na pętliSobieskiego – zwrotnice. Zainstalowano również – zarówno na przystankachtramwajowych Pestki, jak i na autobusowych na wiaduktach nad tą linią – tabliceinformacji pasażerskiej. Łącznie na całej trasie PST oraz dworcu autobusowymSobieskiego zainstalowano 21 takichtablic o różnych wymiarach. Wszystkie wyposażone są w system generowaniainformacji głosowej.
Usprawniony będzie też ruch pojazdów miejskiego transportuzbiorowego poprzez wyposażanie sygnalizacji świetlnych w urządzenia VDV.Wykorzystując łączność radiową, umożliwiają one wykrycie przez sygnalizatoryzbliżających się autobusów i tramwajów. Cykl nadawania światła zielonego iczerwonego zostaje wtedy zmieniony w taki sposób, aby pojazdy te mogły jaknajszybciej pokonać skrzyżowanie. Tego typu urządzenia są sukcesywnieinstalowane w kolejnych miejscach w Poznaniu. Wkrótce pojawią się również naul. Winogrady. W czujniki VDV wyposażone zostaną sygnalizacje na skrzyżowaniachtej ulicy z ulicami: Murawa, Gronową, Brandstaettera, Pasieka, Pszczelną iWarzywną. Dzięki nim tramwaje dojeżdżające do pętli Połabska i Wilczak szybciejpokonają odcinek wzdłuż Cytadeli, zatrzymując się jedynie na przystankach.Oznacza to skrócenie czasu przejazdu i wymierne korzyści dla pasażerów.
{https://www.youtube.com/watch?v=091PKxWWTPU}
„