Poznań: Cegielski chce być liderem na rynku pojazdów szynowych
Fabryka Pojazdów Szynowych (spółka –córka Cegielskiego) zaprezentowała wczoraj prototyp tramwaju niskopodłogowego. Zgodnie ze strategią firmy pojazd ma zapewnić zdobycie nowych zamówień. Zainteresowane jego kupnem już teraz są takie miasta jak Warszawa, czy Kijów. –To najnowocześniejszy tramwaj, który powstał w naszym kraju –zapewnia Bohdan Pohl, zastępca dyrektora w FPS. –Chcemy dostarczyć ten produkt do największych polskich miast. Na pewno wystartujemy w przetargu organizowanym przez spółkę „Tramwaje Warszawskie”. Zamierzamy również wypromować tramwaj na rynkach Unii Europejskiej –dodaje Bohdan Pohl. Pojazd niskopodłogowy rozwija prędkość 70 kilometrów na godzinę. Posiada 80 miejsc siedzących i 212 stojących. Składa się z trzech członów, a jego długość wynosi 30 metrów. Tramwaj typu 118 N został zbudowany przy udziale poznańskiego Instytutu Pojazdów Szynowych. W przyszłym tygodniu będzie on przechodził niezbędne badania homologacyjne. Następnie wyjedzie na poznańskie tory. Tam odbędą się jazdy próbne. Później tramwaj trafi do Warszawy. –Pojazd został pomalowany na żółto. Właśnie w takim kolorze jeżdżą tramwaje w stolicy. Wkrótce Warszawa ogłosi przetarg na dostarczenie takich produktów. W ten sposób chcemy zaprezentować im nasz wyrób –wyjaśnia B. Pohl. Wczoraj tramwaj można było oglądać na targach „Innowacje Technologie Maszyny Polska”, które właśnie odbywają się w Poznaniu. Już w poniedziałek z prototypem zapoznali się przedstawiciele spółki „Tramwaje Warszawskie”. W najbliższych dniach spodziewane są także osoby reprezentujące spółkę komunikacyjną z Kijowa. Niedawno wystąpiła ona z ofertą zakupu tego produktu od Cegielskiego. Ukraińcy chcą bowiem, aby tramwaje z Wielkopolski woziły kibiców podczas Euro 2012. Budowa tramwaju niskopodłogowego oznacza, że Cegielski zamierza stać się liderem na rynku pojazdów szynowych w Polsce. Do tej pory firma zajmowała się głównie modernizacją istniejącego taboru. Obecnie FPS dostarcza 30 tramwajów wysokopodłogowych dla Warszawy. W tym miesiącu fabryka podpisze także umowę na remont i przebudowę wagonów dla PKP Intercity. Wartość tego kontraktu to 117 milionów złotych. –Do realizacji tego projektu zamierzamy zatrudnić 100 pracowników. Rozpoczęliśmy już nabór. Cały czas czekamy na zgłoszenia. Najbardziej potrzebujemy monterów –podkreśla Bohdan Pohl.