Poznań: 100-lecie linii nr 9
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Poznaniu Spółka z o.o. oraz stowarzyszenie Klub Miłośników Pojazdów Szynowych zapraszają na okolicznościowe przejazdy historycznymi tramwajami w związku z 100 rocznicą funkcjonowania linii tramwajowej nr 9 w Poznaniu.
’Dziewiątka’ po raz pierwszy na ulice Poznania wyjechała 7 października 1913 roku łącząc Rynek Wildecki z Mostem Teatralnym ulicami Bittera (Wierzbięcice) –Colomba (Matyi) –most Dworcowy –Głogowska –Buddego (Roosevelta).
Po kilkunastu dniach funkcjonowania, tj. 18 października tego samego roku trasę linii nr 9 przedłużono do Sołacza, a koniec trasy znajdował się na wysokości placu Spiskiego, gdzie ustawiono poczekalnię dla pasażerów (dziś zabytkowy zielony budynek stojący u zbiegu ulic Małopolskiej i Wołyńskiej). Końcówkę trasy razem z poczekalnią dla pasażerów przeniesiono do skrzyżowania z ul. Wołyńską w 1924 r. Po zakończeniu I Wojny Światowej rozpoczęto budowę jednotorowej linii tramwajowej z Sołacza, przez ul. Wołyńską, Wojska Polskiego do Golęcina, aby w dniu 1 sierpnia 1925 r. skierować na nią tramwaje linii nr 9. Od 1929 r. trasa linii nr 9 uległa nieznacznej korekcie i została wyznaczona z Golęcina przez most Teatralny, Plac Wolności, Stary Rynek do ul. Wielkiej, natomiast w trakcie II Wojny Światowej jej trasę wydłużono do Tamy Garbarskiej. Jako ciekawostkę należy wspomnieć fakt, że w 1935 roku „dziewiątkę”na Sołaczu wspomogła „jedenastka”, która kursowała do nowo powstałej pętli na Winiarach. Obie linie nr 9 i 11 funkcjonowały naprzemiennie z częstotliwością kursów co 20’, jednak cieszyły się tak dużym zainteresowaniem, że mieszkańcy Sołacza słali do dyrekcji Poznańskiej Kolei Elektrycznej liczne wnioski o zwiększenie częstotliwości kursów na co 10’na linii nr 9 łączącej Sołacz z Centrum. W związku ze zniszczeniami wojennymi na skutek walk o wyzwolenie Poznania tramwaje linii nr 9 nie kursowały w okresie od stycznia do sierpnia 1945 r. Na Wildę 'dziewiątka’ powróciła w 1954 r., kiedy to usunięto ją ze Starego Rynku i przedłużono jej trasę na Spytków (Traugutta).
W 1956 r. zmodernizowano tor dojazdowy do Golęcina (pozostawiono odcinek jednotorowy) i wybudowano pętlę nawrotową przy lasku w Golęcinie (naprzeciwko jednostki wojskowej). Na trasie Golęcin – Traugutta „dziewiątki”kursowały do 9 listopada 1974 r., kiedy to zamknięto dla ruchu linię tramwajową w ul. Wojska Polskiego, a tramwaje linii nr 9 skierowano do ówczesnej pętli linii nr 11 na Winiarach. W dniu 8 lutego 1980 r. uroczyście otwarto nową trasę tramwajową z Winiar do pętli Piątkowska, na którą skierowano tramwaje linii nr 9, 11 i nowo utworzonej 24, natomiast w dniu 16 grudnia 1981r. trasę linii nr 9 przedłużono z pętli Traugutta do Dębca. Warto również wspomnieć, że w latach 1974 –1991 r. „dziewiątka”kursowała również nocami, jako tramwaj linii nocnej nr 9N. Przez wszystkie 100 lat funkcjonowania trasa linii nr 9 nierozerwalnie związana była z Sołaczem i Śródmieściem, a przez większość lat również z Wildą.
W związku z powyższym w najbliższą niedzielę 29 grudnia 2013 r., w godzinach 12.00 -17.00 na linii nr 9 pojawią się trzy dodatkowe historyczne tramwaje obsługiwane przez członków stowarzyszenia Klub Miłośników Pojazdów Szynowych. Będą to: skład wagonów N+ND z lat 1949 i 1950 oraz przegubowych tramwajów 102N z 1969 r. oraz 102Na z 1973 r. Na pokładzie tramwajów będzie można przypomnieć sobie jaki tabor przez lata kursował na „dziewiątkach”i przy okazji wesprzeć kwestę prowadzoną przez Klub Miłośników Pojazdów Szynowych na rzecz ratowania historii tramwajów w Poznaniu oraz uzyskać informacje nt. możliwości przekazywania 1% podatku z tytułu OPP.