Poznaliśmy plan przebudowy torowisk w Krakowie
Znamy plan przebudowytorowisk w Krakowie na najbliższe lata. Będzie bardziej komfortowo, ciszej ibezpieczniej. Harmonogram prac opracował Zarząd Infrastruktury Komunalnej.
Pracownicy jednostki wybrali te ulice, które wymagają pilnejprzebudowy z uwagi na stan techniczny torowisk, a także z racji, że należą onedo najchętniej wybieranych tras wśród pasażerów. Milionowe inwestycje będąwspółfinansowane z funduszy Unii Europejskiej.
Jeszcze w tym roku rozpocznie się przebudowa torowiska naRondzie Kocmyrzowskim. Polegać ona będzie na wymianie całego układu torowego,sieci trakcyjnej wraz ze słupami trakcyjnymi oraz oświetleniem. Równocześniemodernizowana jest podstacja trakcyjna Bieńczyce. Prace zakończą się w 2017roku.
Również w przyszłym roku planowana jest przebudowa torowiskai ul. Basztowej, tym razem na odcinku od ul. Długiej do skrzyżowania z Pawią.Przypominamy, że jest to III etap przebudowy układu drogowego przy Plantachwraz z nową organizacją ruchu, czyli wprowadzeniem jednego kierunku jazdy dlakierowców. W 2017 roku ZIKiT, po wykonaniu dokumentacji projektowej, ogłosiprzetarg na przebudowę ul. Zwierzynieckiej, Kościuszki, pętli tramwajowej”Salwator” i podstacji trakcyjnej Tenczyńska, która planowana jest w 2018 roku.W przypadku tych dwóch ulic organizowane były konsultacje społeczne, podczasktórych mieszkańcy zwrócili uwagę na uciążliwy hałas, jaki powodująprzejeżdżające tramwaje. Projektanci opracowujący koncepcję zapewnili, żeproblem ten jest dostrzeżony i odpowiednie technologie przebudowy torowiskapozwolą na wyraźne zmniejszenie tych uciążliwości.
Z kolei na 2018 rok ZIKiT przygotowuje się do przebudowy ul.Krakowskiej i al. Solidarności, na odcinku od pl. Centralnego do ul.Bulwarowej. W kolejnych latach możliwe do wykonania są także remonty torowiskna ul. Starowiślnej (2020 rok) i Królewskiej ? od Alei Trzech Wieszczów do ul.Rydla (2021 rok). W tym ostatnim przypadku dodatkowo przebudowana zostaniepętla tramwajowa Bronowice Małe oraz skrzyżowanie ul. Królewskiej z AlejamiTrzech Wieszczów.
Wszystkie te inwestycje wycenione są wstępnie na ok. 150 mlnzł, z czego dofinansowanie z Unii Europejskiej wyniesie ok. 76 mln zł.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
– Zakres prac będzie szeroki. Obejmie wymianę starych torowisk, nawierzchnijezdni, sieci trakcyjnych, oświetlenia oraz przebudowę mediów znajdujących siępod powierzchnią ulic. Na przebudowywanych ulicach zostanie także uporządkowaneparkowanie w wydzielonych zatokach postojowych. Z inwestycji skorzystają piesii pasażerowie. Na przykład przy okazji przebudowy ul. Starowiślnej, chodnik naodcinku od ul. Dietla do Miodowej zostanie poszerzony o dwa metry a perony typu”wiedeńskiego” ułatwią wsiadanie i wysiadanie podróżnym ze środków komunikacjimiejskiej ? mówi Franciszek Szczurko z Zarządu Infrastruktury Komunalnej iTransportu.
Co ważne, w miejscach wymagających szczególnego wyciszenialub ograniczenia wibracji stosowany będzie tzw. system „masy odsprężynowanej”pomiędzy podbudową, a płytami oraz pomiędzy boczną ścianą płyty torowej iścianą koryta torowego układane będą dodatkowo elastyczne maty wibroizolacyjnea szyny zostaną prewencyjnie wyszlifowane. To z pewnością zminimalizuje hałas ipolepszy komfort podróży komunikacją miejską jak i również poprawi jakość życiamieszkańców w rejonie ruchliwych tras tramwajowych.
Nowością będzie także to, że na wszystkich przebudowanychulicach sieć trakcyjna zostanie przymocowana do słupów oświetleniowych, zamiastdo np. kamienic i innych budynków, jak zdarzało się do tej pory. Przemawiają zatym względy bezpieczeństwa i lepsza dostępność dla odpowiednich służb w razieawarii czy konserwacji. – Ponadto przebudowane zostanie skrzyżowanie ul.Dietla, ul. Krakowskiej i ul. Stradomskiej. Remont czeka także MostPiłsudskiego, który zostanie wypiaskowany i odmalowany, zyska nowe oświetlenie i iluminację oraz nowetorowisko i jezdnię ? dodaje Franciszek Szczurko z ZIKiT.
„