Powstają tramwaje dla Szczecina
W środę (20 października) Prezydent Szczecina Piotr Krzystek wraz z prezesem Tramwajów Szczecińskich Krystianem Wawrzyniakiem i szczecińskimi dziennikarzami odwiedzili bydgoską fabrykę. –Przechodzimy w inną epokę –nie krył zadowolenia prezydent Piotr Krzystek na widok nowoczesnych pojazdów.
– To najnowocześniejszy tramwaj w Europie –podkreślił Marcin Jędryczka, szef projektu tramwajowego Pesy. Szefowie firmy tramwaje szczecińskiej serii nazwali SWING. Żartobliwa nazwa pochodzi od charakterystycznego bujania się pojazdów na torowiskach i nawiązuje do komfortu jazdy nowoczesnym tramwajem – będzie lekka i przyjemna.
Łącznie do Szczecina trafi 6 Swingów. tramwaje będą 5 członowymi, jednobryłowymi i w całości niskopodłogowymi pojazdami. Cykl montażu całego pojazdu to zaledwie 21 dni. Pierwszy pojazd jest niemal gotowy. Trwa jego wyposażanie. Po zmontowaniu pomalowany będzie w barwy Floating Garden. Zdaniem przedstawicieli Pesy odważny, nowoczesny styl i kolorystyka malowania odróżniają nasze pojazdy od tramwajów dla innych miast. Szczecińskie „niskopodłogowe”wyróżnia się jeszcze jeden szczegół. Nasze Swingi będą najdłuższe w Polsce. Będą miały blisko 32 metry długości. Dla porównania pojazdy produkowane równolegle dla Warszawy są o 1,5 metra krótsze.
Wnętrze tramwajów jest przestronne i dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. Jednorazowo pojazdem pojechać będzie mogło ponad 200 osób. Wnętrze pojazdu będzie monitorowane i klimatyzowane. Pasażerowie będą mogli kupić bilet w znajdującym się wewnątrz tramwaju automacie biletowym. Każdy tramwaj wyposażony zostanie w 4. monitory LCD, na których będą wyświetlane głównie informacje o przebiegu trasy. Obicia na siedzeniach będą zgodne z marką Szczecina. Komfortowe i naszpikowane elektroniką jest także stanowisko pracy motorniczego. Prezydent osobiście przekonał się siadając za sterami gotowego już Swinga dla Warszawy.
Pierwszy Swing trafi do Szczecina 13 listopada. Po przeprowadzonych testach, przeszkoleniu motorniczych na początku grudnia zadebiutuje na linii 8 kursującej z Basenu Górniczego na Gumieńce. Swingi trafią także na linię 7 łączącą Krzekowo z Basenem Górniczym.
Miasto planuje zakup kolejnych 24 tego typu tramwajów oraz przebudowę torowisk. Wówczas lista linii obsługiwanych przez nowoczesny tabor zwiększy się o „dwójkę”(Basen Górniczy –Dworzec Niebuszewo) i „czwórkę”(Potulicka –Pomorzany)
Umowa z Pesą obejmuje budowę sześciu tramwajów. Koszt realizacji kontraktu to blisko 40 mln zł netto.
Dane techniczne:
•wysokość podłogi w strefie drzwi –35 cm,
•długość 31,82 m,
•szerokość –2,4 m,
•prędkość maksymalna –70 km/h,
•liczba wózków jezdnych –3 (2 napędowe i 1 toczny),
Dane eksploatacyjne:
•dopuszczalna liczba miejsc 211,
o miejsca stojące –150,
o miejsca siedzące –61.
liczba drzwi –6 (4 drzwi dwustrumieniowe i 2 jednostrumieniowe)