Ponad 30-letnie tramwaje z Frankfurtu na śląskich torach
infotram
09.11.2010 20:10
Ponad 30-letnie tramwaje z Frankfurtu na śląskich torach
Dziesięć ponad 30-letnich tramwajów z Frankfurtu nad Menem wyjedzie w najbliższych miesiącach na tory w aglomeracji katowickiej –poinformowała Polska Agencja Prasowa. W środę oficjalnie zaprezentowano pierwszy z nich, dziewięć kolejnych pojawi się w regionie do końca tego roku.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Firma Tramwaje Śląskie zdecydowała się na zakup używanych niemieckich tramwajów m.in. dlatego, że są dwustronne – do nawracania nie potrzebują pętli, dlatego będzie można stosować je w trakcie planowanej na najbliższe lata modernizacji torowisk i sieci trakcyjnej. Sprawdzą się także w czasie ruszającej w przyszłym roku przebudowy centrum Katowic.
W bliskiej przyszłości, dzięki unijnym środkom, firma planuje zakup 30 nowych, nowoczesnych tramwajów. Koszt jednego szacuje się na 7-9 mln zł, w zależności od typu i wyposażenia. Jeden używany tramwaj z Frankfurtu, wraz z transportem i adaptacją, to koszt ok. 430 tys. zł. Niewykluczone, że spółka kupi więcej używanych pojazdów z Frankfurtu.
Miłośnicy komunikacji tramwajowej potocznie nazywają niemieckie wagony Duewag PT8 'helmutami’. Te, które pojawią się na torach Śląska i Zagłębia, mają od 32 do 37 lat. Szefowie Tramwajów Śląskich zapewniają, że wagony są w dobrym stanie technicznym, były serwisowane i poddawane przeglądom zgodnie z niemieckimi normami. Tego typu tabor nadal kursuje we Frankfurcie.
Sprowadzone z Niemiec wagony zostały dostosowane do polskich warunków i przepisów, m.in. zmieniony został układ zasilania hamulców szynowych w taki sposób, by możliwe było hamowanie wagonów w przypadku braku napięcia w sieci. Zmieniono także mechanizm łączenia wagonów.
W wagonach zamontowano kasowniki, radiotelefony, a tablice informujące o kierunku jazdy wymieniono na elektroniczne. Konieczne było również przystosowanie, umożliwiające wejście do wagonu podróżnym z większym bagażem oraz matkom z wózkami dziecięcymi. Wagony mają 62 miejsca siedzące i 180 stojących.
Sprowadzone tramwaje będą prawdopodobnie jeździć po Katowicach oraz między Katowicami a Sosnowcem. Mieszkańcy aglomeracji mogli już zobaczyć takie wagony – najpierw wiosną, w czasie testów, potem podczas szkolenia motorniczych. Niebawem tramwaj będzie już regularnie woził pasażerów.
Adaptacja wagonu trwa zwykle trzy tygodnie. Niektóre z nich na tory wyjadą w barwach charakterystycznych dla Tramwajów Śląskich – czerwone z elementami kolorów kremowego i czarnego;na pozostałych będą reklamy. Choć miłośnicy tramwajów ochrzcili już je 'helmutami’, Tramwaje Śląskie wciąż czekają na propozycje potocznej nazwy dla sprowadzonych wagonów. Można je przesyłać na adres poczty elektronicznej [email protected].
Tramwaje Śląskie obsługują 25 połączeń w 12 miastach aglomeracji katowickiej. Codziennie na tory wyjeżdża ok. 250 wagonów. Korzystają z ok. 200 km torowisk.
Więcej z Działu Kontrakty
MZK Toruń chce kupić 20 tramwajów
18.03.2024
GAiT chcą doposażyć N8C w klimatyzację
04.09.2023
Zagrzeb chce kupić używane tramwaje
23.06.2023
Modertrans z kolejną umową w Szczecinie
24.04.2023
Więcej z Działu Pasażer
Tramwaje „pocięły” autobusową linię 105
29.03.2024
Tramwajowe zmiany dla pasażerów w Łodzi
18.03.2024
Linia nr 16 MPK Wrocław zmieniła trasę
04.02.2024
Więcej z Działu Prawo
Sprawa karna za graffiti na tramwajach
14.10.2021
30 kwietnia tramwajowa rozprawa w Olsztynie
06.04.2021
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Komplet Elektronów dla Lwowa
18.03.2024
Krótka Gamma na ulicach Poznania
06.06.2023
Nevelo ponownie w Krakowie
07.10.2022
Medcom z nagrodą od Siemens Mobility
30.09.2022
Hyundai ucieka z Warszawy
13.09.2022