Pomóż uratować poznański wagon Carl Weyer!
infotram
08.03.2011 09:56
Pomóż uratować poznański wagon Carl Weyer!
6 marca 1898 roku czyli 113 lat temu w Poznaniu uruchomiono tramwaj elektryczny. Wcześniej po mieście kursowały tramwaje konne i istniały tylko dwie linie: z dworca kolejowego na Ostrów Tumski oraz od Bramy Wildeckiej (koniec ulicy Półwiejskiej) do jeszcze podmiejskiej wówczas gminy Jeżyce (przez ul. Wrocławską, Stary Rynek i Paderewskiego), które zamiast numerami, oznaczane były…kolorami.
W Poznaniu nie istniała wtedy żadna elektrownia, zdarzały się jedynie małe, przydomowe. Przewoźnik musiał więc zbudować własną, która zapewni ciągłość kursowania tramwajów elektrycznych. Miasto przekazało na ten cel parcelę przy ul. Grobla. Równocześnie z tworzeniem elektrowni, pracownicy Posener Strassenbahn (jak ówcześnie nazywało się MPK) przystąpili do montowania sieci trakcyjnej. W umowie jaką podpisano z Magistratem w 1986 roku zaznaczono, że słupy sieci elektrycznej muszą być w estetycznym metalowym wykonaniu i podlegają zatwierdzeniu przez miasto. Debiut tramwajów elektrycznych wywołał liczne obawy, media przestrzegały przez niebezpieczeństwem związanym z komunikacją elektryczną: ”Niewprawne oko z trudnością oceni szybkość z jaką porusza się wagon motorowy, dlatego lepiej by było gdyby każdy raczej poczekał kilka sekund, aniżeli w przypuszczeniu, że może jeszcze przejść na drugą stronę ulicy, wstępował na tory i relsy a tym samym narażał się na niebezpieczeństwo pochwycenia przez wagon”. Wraz ze zelektryfikowaniem tramwaju, nastąpił jednak rozwój tras komunikacyjnych. 9 kwietnia uruchomiono trzecią linię ze Starego Rynku do podmiejskiego jeszcze wówczas Łazarza –do dzisiejszej ulicy Samuela Engla, a 19 maja czwartą linię ze Starego Rynku do podmiejskiej Wildy –do narożnika ulicy Fabrycznej oraz w tym samym dniu przedłużono trzecią linię dalej ulicą Głogowską do Górczyna –do ul. Kosynierskiej. Początkowo kursowało 25 wagonów silnikowych. W okresie letnim dodatkowo uruchomiono 10 wagonów doczepnych, będących starym taborem konnym.
W pierwszych latach po zelektryfikowaniu tramwajów pasażerowie zaczęli jeździć wagonami Carl Weyer. Wagony powstawały w latach 1904 – 11 w ilości 37 sztuk w fabryce Carl Weyer &Cie w Duesseldorfie. Początkowo oznaczono je numerami w zakresie 39 – 52 i 70 –92, a od roku 1937 numerami 47 – 98 z przerwami. Później kilkakrotnie przenumerowywano. Od roku 1938 w dwudziestu z nich obudowano pomosty, równocześnie montując drzwi przesuwne. W roku 1943 jeden wagon z otwartymi pomostami przeniesiono do taboru gospodarczego. Po II wojnie światowej pięć wagonów sprzedano do Gorzowa Wielkopolskiego. W latach 50-tych pozostałe skasowano lub po przebudowie przekazano do taboru gospodarczego. Obecnie jeden egzemplarz tego pojazdu czeka na odnowienie. W związku z tym, że koszty renowacji takiego obiektu są bardzo wysokie, regularnie zbierane są datki na przywrócenie go do dawnej świetności. Jeśli chcesz pomóc w tym, aby Carl Weyer ponownie wyjechał na ulice Poznania, możesz wesprzeć kwestę KMPS:
– poprzez datki do skarbon KMPS „Ratujmy stare bimby”przy okazji różnych imprez i wycieczek
– bezpośrednio na wyodrębniony rachunek bankowy: 43 1240 6582 1111 0010 2479 7709
Klub Miłośników Pojazdów Szynowych
ul. Głogowska 131/133
60-244 Poznań
Więcej z Działu Kontrakty
MZK Toruń chce kupić 20 tramwajów
18.03.2024
GAiT chcą doposażyć N8C w klimatyzację
04.09.2023
Zagrzeb chce kupić używane tramwaje
23.06.2023
Modertrans z kolejną umową w Szczecinie
24.04.2023
Więcej z Działu Pasażer
Tramwaje „pocięły” autobusową linię 105
29.03.2024
Tramwajowe zmiany dla pasażerów w Łodzi
18.03.2024
Linia nr 16 MPK Wrocław zmieniła trasę
04.02.2024
Więcej z Działu Prawo
Sprawa karna za graffiti na tramwajach
14.10.2021
30 kwietnia tramwajowa rozprawa w Olsztynie
06.04.2021
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Komplet Elektronów dla Lwowa
18.03.2024
Krótka Gamma na ulicach Poznania
06.06.2023
Nevelo ponownie w Krakowie
07.10.2022
Medcom z nagrodą od Siemens Mobility
30.09.2022
Hyundai ucieka z Warszawy
13.09.2022