Podsumowanie roku 2011 w grudziądzkich tramwajach

infotram
05.01.2012 09:59
Rok 2011 się skończył, a wraz z nim zakończył się I etap modernizacji sieci tramwajowej w Grudziądzu. Nie były to jednak żadne prace torowe (nie licząc krótkiego, 200-metrowego odcinka w ciągu ulicy Chełmińskiej, przebudowanego w ramach modernizacji ulicy) –w ramach I etapu dostarczono z Mińska Mazowieckiego cztery kolejne zmodernizowane wagony 805Na-MM –jeden doczepny i trzy sterujące. Ponadto sukcesywnie wprowadzano do ruchu kolejne wagony typu GT8 sprowadzone z Krefeld.
Wagony 805Na po modernizacji Wagony 805Na po modernizacji
Szumnie zapowiadana od 2009 roku (kiedy ogłoszono przetarg na dokumentację projektową) modernizacja została po raz kolejny przesunięta w czasie. Skompletowana została dokumentacja, jednak po ogłoszeniu przetargu i otwarciu ofert okazało się, że miasto przeznaczyło na ten cel zbyt małą kwotę, by zrealizować wszystkie założone w projekcie cele –zabrakło około 20 milionów złotych. Miasto unieważniło przetarg, zdecydowano się okroić projekt, by modernizacja doszła do skutku, a unijne dofinansowanie nie przepadło. W porównaniu z początkowymi założeniami wykreślono budowę centrum sterowania ruchem –znajdzie się ono w budynku zakładowym przy ulicy Dworcowej. Zrezygnowano z przebudowy parku przy ulicy Legionów, w obrębie którego znajduje się pętla tramwajowa „Tarpno”. Miasto planuje zaoszczędzić na materiałach wykorzystywanych do przebudowy torowisk oraz komunikacji zastępczej, powierzając jej organizację i wykonywanie na własną rękę, a nie poprzez wykonawcę modernizacji. Sama przebudowa podzielona zostanie na kilka przetargów, by dopuścić większą ilość potencjalnych wykonawców.
Sporo kontrowersji wywołały zmiany wprowadzane w ruchu tramwajów –po przeprowadzonych w grudniu 2010 roku badaniach napełnień miasto zdecydowało się zawiesić od dnia 1 kwietnia kursowanie „jedynki”w weekendy. Wraz z kolejną zmianą rozkładów jazdy, 13 sierpnia, kursująca od 1896 roku (z przerwami) linia numer 1 została ostatecznie zlikwidowana. Przyczyną likwidacji, jak twierdzi miasto, było przejęcie pasażerów „jedynki”przez linię numer 2 oraz linie autobusowe, a co za tym szło mała liczba pasażerów.
Rok 2011 to także rok największej od czasów pożaru w 1993 roku awarii sieci –od 26 lipca, z powodu uszkodzenia dachu i podmycia przez opady deszczu urządzeń podstacji przy ulicy Południowej nie kursowały tramwaje linii numer 2 –trudno dostępne części niezbędne do ponownego uruchomienia podstacji spowodowały zatrzymanie tramwajów na odcinku Al. 23 Stycznia – Rządz na 3 dni, 30 lipca ruch wznowiono.
GT8 w GrudziądzuGT8 w Grudziądzu
Ostatnim, wartym odnotowania faktem z Grudziądza jest zmiana schematu malowania tramwajów. Wraz z wprowadzeniem do ruchu wagonu GT8 o numerze 82 zaprezentowano nowy układ barw miejskich na wagonach –kolor czerwony został pociągnięty aż do linii okien, kolor żółty od dolnej krawędzi okien do linii dachu. Kolejnymi wagonami w nowych barwach okazały się wagony składu #64+#65 –odświeżone, osiemnastoletnie wagony w porównaniu z poprzednim schematem oprócz wspomnianych zmian straciły czerwony pas malowany nad drzwiami.
Rok 2012 ma być rokiem przebudowy torowisk –jeżeli przetargi zostaną rozstrzygnięte bez żadnych problemów, to największe prace torowe od 1996 roku (gdy budowano i uruchomiono odcinek do pętli Rządz) rozpoczną się już wiosną.