Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Podsumowanie inwestycji tramwajowych w 2013 r.

infotram
20.01.2014 21:35
Większość z 14 systemów tramwajowych funkcjonujących w Polsce rozbudowuje torowiska. Do miast, które w ciągu ostatnich 10 lat rozbudowały lub rozbudowują obecnie torowiska, należą:
  • Bydgoszcz
  • Elbląg
  • Gdańsk
  • Częstochowa
  • Kraków
  • Łódź
  • Poznań
  • Szczecin
  • Toruń
  • Warszawa
  • Wrocław
Nowe tory nie powstały jedynie w Grudziądzu, Gorzowie Wielkopolskim oraz w GOP.

pstwrzesien6_760

W minionym roku rozpoczęto budowę nowych tras tramwajowych w 6 miastach: Bydgoszczy, Gdańsku, Krakowie, Łodzi, Szczecinie i Toruniu. Nowe trasy umożliwią dotarcie tramwajem do nowych dzielnic (70% inwestycji) lub poprawią funkcjonalność sieci tramwajowej (30% inwestycji). W budowie lub w zaawansowanym przygotowaniu są obecnie trasy tramwajowe o długości ponad 32 km. Skąd taki boom inwestycyjny? Otóż wkrótce –w 2015 r. –kończy się okres rozliczania inwestycji dofinansowanych z budżetu unijnego na lata 2007-2013. Warto odnotować, że wszystkie rozbudowy torowisk są dofinansowane ze środków unijnych. Miasta muszą więc spieszyć się z realizacją projektów, aby wyrobić się w terminie i nie utracić dotacji unijnych.
W 2013 r. budowę nowej trasy tramwajowej zakończono jedynie w Poznaniu –otwarto przedłużenie PST wraz z nowym przystankiem przy dworcu kolejowym. W obecnym roku ma zostać ukończona trasa tramwajowa w Toruniu na uniwersytet. Pozostałe realizowane obecnie inwestycje mają być zrealizowane do 2015 r.
Największą niewiadomą pozostają warszawskie inwestycje tramwajowe, dla których celowo nie podano w poniższej tabeli dat realizacji. Rokrocznie ich terminy są odsuwane z rozmaitych powodów (problemy z dokumentacją i protestami mieszkańców i ekologów), przez co stolica jest najmniej skutecznym miastem w realizacji inwestycji tramwajowych.
Tab. 1. Rozbudowy tras tramwajowych zakończone i rozpoczęte w 2013 r.
Miasto
Trasa / kierunek
Długość [km]
Koszt [mln zł] (w tym sama trasa)
Inwestycje towarzyszące
Lata realizacji, status
Bydgoszcz
Fordon
9,5
290
Przebudowa 9 km ulic
2013-2015
W budowie
Gdańsk
Piecki-Migowo (Morena)
3,6
116
Przebudowa infrastruktury drogowej
2013-2015
W budowie
Kraków
Krakowski Szybki Tramwaj Lipska – Wielicka
2,1
150
2013-2015
W budowie
Łódź
Rozbudowa trasy W-Z – Olechów
4,5
743
Budowa tunelu dla samochodów, dworzec przesiadkowy, systemy ITS, modernizacja torowisk
2013-2015
W budowie
Łódź
ul. Składowa, ul. POW,
ul. Węglowa, ul. Tramwajowa
1,8
Bd.
Budowa nowego, podziemnego dworca Łódź Fabryczna i przebudowa sąsiadującego węzła torowego
2013-2015
W budowie
Poznań
Przedłużenie PST w centrum
2
131
Przystanek Dworzec Zachodni
2011-2013
Zrealizowane
Szczecin
Szczeciński Szybki Tramwaj
3,9
240
Budowa pasa autobusowo-tramwajowego
2013-2015
W budowie
Toruń
Uniwersytet Mikołaja Kopernika
1,9
47,3
Węzeł przesiadkowy, pas autobusowo-tramwajowy, przebudowa pętli, modernizacja 18 tramwajów
2013-2014
W budowie
Warszawa
Tarchomin
2
88
Poszerzenie ulicy Światowida
2006-…
Inwestycja opóźniona
Warszawa
ul. Powstańców Śląskich
2
40
Poszerzenie odcinka ul. Powstańców Śląskich
2009-…
Inwestycja opóźniona

/* Style Definitions */ table.MsoNormalTable{„”line-height:115%;font-size:11.0pt;”Calibri”,”sans-serif””Times New Roman”}table.MsoTableGrid{„Tabela – Siatka”border:solid windowtext 1.0pt;font-size:11.0pt;”Calibri”,”sans-serif”}