Początek prac przy budowie trasy na Naramowice
Rozpoczynająsię kolejne działania związane z powstaniem trasy tramwajowej na Naramowice.
Przebudowana będzie pętla Wilczak, gdzieprzygotowane zostanie wyprowadzenie torowiska w kierunku północnym. Najpóźniejwiosną 2022 roku nastąpi kompleksowe uruchomienie całego układukomunikacyjnego.
Przebudowana będzie pętla Wilczak, gdzieprzygotowane zostanie wyprowadzenie torowiska w kierunku północnym
13 grudnia nastąpi przekazanie terenu budowywykonawcy. Następnego dnia wyłączona zostanie trakcja, w związku z czymtramwaje linii nr 3 nie będą dojeżdżać do pętli Wilczak. We wtorek, 18 grudnia,teren przy pętli zostanie wygrodzony i rozpocznie się wycinka drzew, którapotrwa do końca tego roku. W zamian przeprowadzone będą nasadzeniakompensacyjne.
Na pętli Wilczak w pierwszej kolejnościprzebudowana zostanie istniejąca infrastruktura torowa i sieć trakcyjna. Pracezwiązane są z wyprowadzeniem torowiska z pętli w kierunku Naramowic. W styczniurozpocznie się rozbiórka przystanku, szyn i podkładów. Przebieg pracuzależniony będzie od warunków atmosferycznych.
Informacjekomunikacyjne
Z uwagi na rozpoczęcie prac od piątku, 14grudnia, zamknięta dla ruchu tramwajowego zostanie pętla Wilczak i zmienionazostanie trasa linii tramwajowej nr 3. Tramwaj z ulicy Winogrady pojedzie ul.Murawa i Al. Solidarności do pętli Połabska. W ten sposób będzie kursował przeznajbliższe miesiące. Pętla Wilczak dla ruchu tramwajowego zostanie otwarta odwrześnia przyszłego roku.
Pasażerowie dotychczas dojeżdżający tramwajemnr 3 do pętli Wilczak mogą skorzystać z jednej z wielu linii autobusowychobsługujących rejon Wilczaka i Winograd.
Z okolic Garbar można pojechać ulicąSzelągowską autobusami linii nr: 47, 51, 67, 74, 90 i 911. Z kolei odskrzyżowania ulic Słowiańskiej i Murawa, gdzie na przystanku „Os. PodLipami” od 14 grudnia zatrzymywać się będzie także tramwaj linii nr 3(kursują tą trasą tramwaje linii nr 4 i 10) w rejon pętli Wilczak można dojechaćautobusami linii nr 74 i 90.
Linia nr 3: GÓRCZYN – Głogowska – KrólowejJadwigi – Rondo Rataje – Jana Pawła II – Rondo Środka – Wyszyńskiego – MałeGarbary – pl. Wielkopolski – pl. Ratajskiego – Fredry – Most Teatralny -Pułaskiego – Winogrady – Murawa – Solidarności – POŁABSKA
Nowa trasa wtrzy lata
Inwestycja realizowana w formule”projektuj – buduj” będzie kosztować niemal 380 mln zł, z czego ponad155 mln zł dołoży do niej Unia Europejska w ramach dofinansowania dwóchprojektów z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Pierwszyz nich to „Poprawa warunków komunikacyjnych w ciągu drogi krajowej nr 92 wPoznaniu”, drugi – „Budowa trasy tramwajowej od Pętli Wilczak doNaramowic w Poznaniu”.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Efektem realizacji tych projektów będzietorowisko o długości 3,3 km i niemal 7,5 km dróg (łącznie z drogami dojazdowymii skrzyżowaniami). Na trasie tramwaju zlokalizowanych będzie 8 przystanków. Odpętli Wilczak do ul. Lechickiej tramwaj pojedzie po zachodniej stronie ul.Naramowickiej. Na skrzyżowaniu ulic Naramowickiej i Lechickiej wybudowanezostanie bezkolizyjne skrzyżowanie i wiadukty – drogowy oraz tramwajowy. Dalej,w kierunku ul. Błażeja, trasa tramwajowa poprowadzona będzie wzdłuż zachodniejstrony nowo projektowanej ul. Nowa Naramowicka.
Powstanie nowy układ drogowy, a istniejący -w związku z włączeniem tramwaju – zostanie przebudowany. Takie zmiany pojawiąsię m.in. na skrzyżowaniu ulic Słowiańskiej, Naramowickiej i Wilczak. UlicaNaramowicka – od ul. Słowiańskiej do ul. Serbskiej – zyska nową nawierzchnię,zaś na odcinku od ul. Serbskiej do węzła Naramowicka zostanie kompleksowoprzebudowana. Zmodernizowane zostaną skrzyżowania ulicy Naramowickiej zSerbską, a także z ulicami Czarna Rola, Włodarską i Ziarnistą.
W miejscu jednopoziomowego skrzyżowania ulicNaramowickiej z Lechicką powstanie dwupoziomowy węzeł drogowy. Od tego miejscado ul. Błażeja, na zachód od obecnej Naramowickiej, przebiegać będzie ul. NowaNaramowicka. Na tym odcinku wybudowane zostaną również skrzyżowania z ulicami:Sarmacką i Karpia, Łużycką, Błażeja, a także odcinek ul. Nowa Stoińskiego – odul. Jasna Rola do Naramowickiej. Przebudowa czeka również skrzyżowania ulicyLechickiej z ul. Murawa oraz Naramowickiej z ul. Dworską.
Całość uzupełni nowe zagospodarowanie terenuzwiązanego z infrastrukturą pasażerską i pieszo-rowerową, a także zielenią imałą architekturą.
Inwestycję prowadzić będzie konsorcjum, wktórego skład wchodzą firma Gülermak z Ankary oraz Mosty Łódź S.A. i GülermakSp. z o.o. z siedzibą w Warszawie.
Kompletna dokumentacja budowlana, wraz zprawomocnymi decyzjami realizacyjnymi, ma być gotowa w pierwszym kwartale 2020roku. Roboty budowlane mają zakończyć się do końca 2021 roku, a po fazieodbiorów – najpóźniej wiosną 2022 roku – nastąpi kompleksowe uruchomieniecałego układu komunikacyjnego.
Sama inwestycja została podzielona na pięćpodstawowych odcinków, w ramach, których wyodrębniono część obejmującą budowętrasy tramwajowej oraz część zawierającą przebudowę lub budowę układu drogowegowraz z zagospodarowaniem terenu oraz jego odpowiednim uzbrojeniem i przebudowąkolizji.
Zamawiający pozostawił wykonawcy dużą swobodęw podejmowaniu decyzji o tym, które odcinki będą realizowane równolegle, któresamodzielnie i w jakiej kolejności.
„