Pociągi metra jadą wolniej, bo wymieniono szyny
Z przyczyntechnicznych zostało wprowadzone ograniczenie prędkości na odcinku linii metraWierzbno – Kabaty mogą wystąpić opóźnienia w kursowaniu pociągów na linii M1 –poinformował ZTM.
Jest to spowodowane nocną wymianą szyn. Utrudnienia mogąpotrwać przez cały czwartek. Ruch pociągów jest sterowany ręcznie.
Wczoraj Metro Warszawskie informowało, że do 15 grudniapodczas przerw nocnych będą prowadzone prace związane z wymianą torowiska.Łącznie do wymiany przewidziano 2850 m szyn. Prace będą prowadzone w obu torachlinii M1, etapowo na następujących odcinkach:
1. tor T1 dlaruchu w kierunku Młocin
· na szlakupomiędzy stacjami Wilanowska i Wierzbno,
· na szlakupomiędzy stacjami Racławicka i Pole Mokotowskie,
· na stacjiPolitechnika,
· na szlakupomiędzy stacjami Centrum i Świętokrzyska,
· na stacjiDworzec Gdański.
2. tor T2 dlaruchu w kierunku Kabat
· na szlakupomiędzy stacjami Imielin i Stokłosy,
· na szlakupomiędzy stacjami Stokłosy i Ursynów,
· na stacjiUrsynów,
· na szlakupomiędzy stacjami Pole Mokotowskie i Politechnika,
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
· na szlakupomiędzy stacjami Centrum i Świętokrzyska,
· na szlakupomiędzy stacjami Ratusz Arsenał i Dworzec Gdański.
Prace przygotowawcze do wymiany już trwają. Na terenie STPKabaty przygotowywane są poszczególne odcinki nowych szyn. W obecnym tygodniurozpoczęto wwożenie szyn do tunelu i rozkładanie ich w lokalizacjachprzewidzianych wymian – podało Metro Warszawskie.
Zasadnicze prace w tunelu związane z wymianą szyn mogą byćwykonywane tylko podczas nocnych 3 godzinnych przerw technicznych. W nocy z23/24 maja rozpoczną się prace na pierwszym z odcinków, na szlaku pomiędzystacjami Stokłosy i Ursynów w torze T2. To właśnie one spowodowały dzisiejszeutrudnienia w kursowaniu pociągów.
Wymiana szyn, w związku z koniecznością wyłączenia napięciaw 3 szynie, prowadzona jest wyłącznie w czasie przerw nocnych. Jest to zadaniewieloetapowe.
Jako nowe szyny wstawia się szyny o długości 120m lub ichkrotności. Konieczny do wymiany odcinek szyny (też 120 metrowy) jest wycinany,a w jego miejsce zaś wstawiany nowy i łączony z istniejącymi szynami za pomocątzw. złączy awaryjnych.
W związku z tym, że czas wyłączenia napięcia wynosi około 3godziny a efektywny czas pracy jest jeszcze krótszy podczas jednej nocnejzmiany wykonuje się tylko jeden odcinek 120 metrowy. Dopiero podczas kolejnychnocy wymienione odcinki szyn spawane są w całość. Średnio co 100 ÷ 120mwykonuje się dodatkowo złącze klejono – sprężone jako niezbędny element wsystemie sterowania ruchem.
Z uwagi na fakt, że występuje różnica wysokości pomiędzyfragmentem nowej szyny a starą, ze względu na bezpieczeństwo ruchu koniecznejest wprowadzenie ograniczenia prędkości do 15km/h. W ciągu kolejnej przerwynocnej odcinki wymienionych szyn są ze sobą spawane w całość, co pozwalasukcesywnie zwiększać prędkość do 40km/h.
Po przeprowadzonej wymianie badana jest geometria odcinkatoru, na którym wymieniono szyny i po wykonaniu niezbędnych regulacji toruprzywraca się obowiązującą prędkość na danym odcinku. Ostatnim etapem jestszlifowanie szyn. Wykonawca zobligowany jest do takiego prowadzenia prac, abymaksymalnie skrócić utrudnienia związane z ograniczeniami prędkości naposzczególnych odcinkach i jak najszybciej realizować kolejne etapy wymian.
Jedynymi przewidzianymi utrudnieniami będą wprowadzanetymczasowe ograniczenia prędkości w miejscach, gdzie prowadzona była wymianatorowiska. Może to powodować wydłużony czas przejazdu oraz dłuższe postojepociągów na stacjach. Tymczasem dziś w metrze wystąpiła jeszcze usterka techniczna, która spowolniła pociągi.
„