Plany inwestycyjne Tramwajów Warszawskich – Lipiec 2008
W dniu 8 lipca 2008r, po długich negocjacjach, parafowana została umowa wieloletnia między Tramwajami Warszawskimi a Zarządem Transportu Miejskiego (organizatorem komunikacji publicznej w Warszawie), która znacząco zmienia priorytety inwestycyjne TW sp. z o.o. (dla porównania – poprzednie). W myśl tej umowy spółka pozostaje nadal odpowiedzialna za zakupy nowego taboru tramwajowego, utrzymanie i remonty użytkowanego taboru oraz utrzymanie, remonty i modernizacje posiadanej infrastruktury – te inwestycje będą finansowane wyłącznie przez spółkę (z możliwością dofinansowania z pieniędzy Unii Europejskiej). Natomiast budowa nowych tras tramwajowych (poza nielicznymi, zapisanymi w umowie wieloletniej wyjątkami) stanie się zadaniem miasta (a dokładniej – Zarządu Transportu Miejskiego i Zarządu Dróg Miejskich). Tym samym z planów inwestycyjnych TW zniknęły takie inwestycje jak budowa nowej trasy tramwajowej na Tarchomin i budowa trasy tramwajowej Dworzec Zachodni – Wilanów (z odnogą do Warszawskiego Parku Technologicznego na Siekierkach) – obie te inwestycje majšbyć budowane pod egidą ZTM i finansowane bezpośrednio ze środków miasta. Tramwaje Warszawskie natomiast pozostają inwestorem budowy trasy w ciągu ulic Powstańców Śląskich, Kasprzaka i Ordona oraz torowiska w ciągu ul. Krasińskiego, inwestorem prac modernizacyjnych w ciągu trasy W-Z, al. Niepodległości/al. Jana Pawła II/ul. Broniewskiego, i ul. Targowej/al. Zielenieckiej, TW ma także z własnych środków kupować nowy tabor.
W dniu 18 lipca 2008r. podczas spotkania informacyjnego 'Rozwój Systemu Transportowego w Warszawie’ spółka ujawniła nową listę projektów infrastrukturalnych, które zamierza realizować w latach 2007-2015, m.in. przy udziale dofinansowania z funduszy Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego 'Infrastruktura i Środowisko’ (oś VII – 'transport przyjazny środowisku’). TW sp. z o.o. planuje następujące inwestycje:
I) Obługa Stadionu Narodowego komunikacją tramwajową.
W ramach inwestycji przewidziana jest modernizacja łącznie 3 km toru podwójnego wzdłuż ulic Targowej i al. Zielenieckiej (w tym modernizacja torowiska, przebudowa platform przystankowych, priorytety na skrzyżowaniach) oraz budowa nowej pętli tramwajowej Stadion (w zastępstwie przewidzianej do likwidacji pętli al. Zieleniecka), obsługującej Stadion Narodowy a zarazem tworzącej zintegrowany węzeł przesiadkowy z koleją (stacja W-w Stadion) i metrem (planowana stacja Stadion na II linii metra). W ramach inwestycji przewiduje się także zakup 30 niskopodłogowych wagonów przegubowych. Planowany koszt to ok. 297 mln zł (bez VAT), zakładany czas realizacji to lata 2009-2012. Obecnie trwają uzgodnienia gotowego SIWZ na zakup tramwajów oraz przygotowywany jest przetarg na wykonanie Studium Wykonalności dla projektu.
Inwestycja została zgłoszona do dofinansowania z Listy Indykatywnej 'Euro 2012′ – spodziewane dofinansowanie wynosi 45 mln euro.
II) Modernizacja trasy tramwajowej w ciągu Trasy W-Z (odcinek pętla Cm. Wolski – Dworzec Wileński).
W ramach inwestycji przewidziana jest modernizacja łącznie 7,6 km toru podwójnego wzdłuż ul. Wolskiej i al. Solidarności wraz z budową pasa autobusowo-tramwajowego, przebudową węzła Okopowa-al. Solidarności i modernizacją wysepek przystankowych oraz zakup 30 niskopodłogowych wagonów przegubowych. Planowany koszt to ok. 433,0 mln zł (bez VAT), zakładany czas realizacji to lata 2008-2011. Obecnie trwa I etap modernizacji (odcinek Cm. Wolski – pl. Bankowy), oraz trwają uzgodnienia gotowego SIWZ na zakup tramwajów, w przygotowaniu jest przetarg na projekt oraz wykonanie II etapu modernizacji (odcinek pl. Bankowy – Jagiellońska). III etap modernizacji (odc. Jagiellońska – pl. Wileński wraz z modernizacją węzła) ma zostać wykonany w trakcie budowy stacji metra Dworzec Wileński).
Inwestycja zostanie zgłoszona do konkursu w ramach Programu Operacyjnego 'Infrastruktura i Środowisko’.
III) Modernizacja trasy tramwajowej w ciągu al. Jana Pawła II (odcinek pętla Kielecka – pętla Piaski).
W ramach inwestycji przewidziana jest modernizacja łącznie 9 km toru podwójnego wzdłuż al. Niepodległości, Chałubińskiego, al. Jana Pawła II i Broniewskiego wraz z modernizacją wysepek przystankowych i wprowadzeniem priorytetów na skrzyżowaniach oraz zakup 25 niskopodłogowych wagonów przegubowych. Planowany koszt to ok. 323,0 mln zł (bez VAT), założony czas realizacji to lata 2009-2012. Obecnie gotowe jest Studium Wykonalności dla projektu oraz trwają uzgodnienia gotowego SIWZ na zakup tramwajów.
Inwestycja zostanie zgłoszona do konkursu w ramach Programu Operacyjnego 'Infrastruktura i Środowisko’.
IV) Rozbudowa trasy tramwajowej Bemowo – Kasprzaka.
W ramach inwestycji przewidziana jest budowa trasy tramwajowej ok. 3 km toru podwójnego w ciągu ul. Powstańców Śląskich (odcinek Radiowa – Górczewska), Ordona (odcinek Wolska – Kasprzaka) i Kasprzaka (odcinek Ordona – Skierniewicka) wraz z modernizacją pętli Cm. Wolski i wprowadzeniem priorytetów na skrzyżowaniach oraz zakup 10 niskopodłogowych wagonów przegubowych. Obecnie gotowe jest Studium Wykonalności dla projektu. Wiadukt tramwajowy w ciągu ul. Powstańców Śląskich powstanie w latach 2008-2010 w ramach budowy trasy ekspresowej S-8 (Konotopa-Powązkowska). Obecnie trwają uzgodnienia gotowego SIWZ na zakup tramwajów.
Inwestycja zostanie zgłoszona do konkursu w ramach Programu Operacyjnego 'Infrastruktura i Środowisko’.
V) Dostosowanie taboru Tramwajów Warszawskich do potrzeb osób niepełnosprawnych.
W ramach inwestycji przewidziany jest zakup 40 niskopodłogowych wagonów przegubowych. Obecnie trwają uzgodnienia gotowego SIWZ na zakup tramwajów. Inwestycja zostanie zgłoszona do konkursu w ramach Programu Operacyjnego 'Infrastruktura i Środowisko’.
VI) Zakup 20 tramwajów niskopodłogowych.
W ramach inwestycji przewidziany jest zakup 20 niskopodłogowych wagonów przegubowych. Obecnie trwają uzgodnienia gotowego SIWZ na zakup tramwajów. Inwestycja zostanie sfinansowana w ramach umowy wieloletniej TW-ZTM.
VII) Zakup 31 tramwajów niskopodłogowych.
W ramach inwestycji przewidziany jest zakup 31 niskopodłogowych wagonów przegubowych. Zadanie byłoby zrealizowane jako tzw. zakup uzupełniający w ramach przetargu na nowe tramwaje niskopodłogowe, jego realizacja uzależniona jest jednak od decyzji ZTM o powierzeniu TW obsługi budowanej aktualnie trasy tramwajowej na Tarchomin (w przypadku wprowadzenia tam operatora prywatnego zamiast TW – ten zakup uzupełniający nie zostałby zrealizowany). Obecnie trwają uzgodnienia gotowego SIWZ na zakup tramwajów.
Łącznie Tramwaje Warszawskie planują realizację 6 (ewentualnie 7) projektów, dzięki zrealizowaniu których powstałoby 3 km nowych torowisk, zmodernizowane zostałoby 19,6 km istniejących torowisk oraz zakupione zostałoby 155-186 nowych niskopodłogowych przegubowych wagonów tramwajowych (przy czym tabor tramwajowy ma być zakupiony w ramach jednego dużego przetargu).
Pozostałe inwestycje infrastrukturalne przestały być zadaniami TW sp. z o.o. – obecnie są inwestycjami Zarządu Transportu Miejskiego i Zarządu Dróg Miejskich, finansowanymi z budżetu miasta. Niektóre z nich zostały zapisane w Wieloletnim Planie Inwestycyjnym m. st. Warszawy na lata 2008-2013, pozostałe nie mają określonego terminu realizacji.
I) Obsługa Tarchomina komunikacją tramwajową.
W ramach inwestycji przewidziana jest budowa łącznie 11,7 km toru podwójnego wzdłuż ulic Modlińskiej, Nowoprojektowanej i Światowida oraz wzdłuż Trasy Mostu Północnego (z jednoczesną budową węzła tramwajowego 'Pułkowa’ i modernizacją odcinka Huta – węzeł 'Pułkowa’) i pętli tramwajowo-autobusowej Winnica. Zakładany czas realizacji to lata 2008-2011. Budowa torowiska tramwajowego na odcinku TMP – Winnica została zapisana w WPI m.st. Warszawy jako inwestycja ZTM i ma zostać sfinansowana z budżetu miasta (wartość zapisanego finansowania – 130 mln zł), budowa torowiska tramwajowego w ciągu Trasy Mostu Północnego została zapisana w WPI m.st. Warszawy jako inwestycja ZDM (w ramach budowy Trasy). (więcej)
II) Budowa trasy tramwajowej w ciągu Mostu Krasińskiego.
W ramach inwestycji przewidziana jest budowa łącznie 3 km toru podwójnego wzdłuż ulicy Krasińskiego, na planowanym Moście Krasińskiego oraz wzdłuż planowanego przedłużenia ul. Budowlanej (na odcinku od pl. Wilsona do ul. Odrowąża). Realizacja planowana jest na lata 2008-2011. Budowa torowiska tramwajowego została zapisana w WPI m.st. Warszawy i ma zostać sfinansowana wspólnie przez budżet miasta (jako inwestycja ZDM w ramach budowy trasy) i TW sp. z o.o. (w ramach umowy wieloletniej).
III) Budowa trasy tramwajowej Dworzec Zachodni – Wilanów.
W ramach inwestycji przewidziana jest budowa łącznie 14,2 km toru podwójnego wzdłuż ulic Bitwy Warszawskiej 1920r., Banacha, Rostafińskich, Boboli, Rakowieckiej, Goworka, Spacerowej, Belwederskiej, Sobieskiego i al. Rzeczypospolitej z jednoczesną budową pętli tramwajowej Pałacowa. Inwestycja nie jest zapisana w WPI m. st. Warszawy, termin realizacji jest nieznany.
IV) Budowa trasy tramwajowej do Warszawskiego Parku Technologicznego.
W ramach inwestycji przewidziane jest budowa łącznie 6,2 km toru podwójnego wzdłuż ulic Gagarina, Czerniakowskiej-Bis, Nowoprojektowanej Wschodniej, Bartyckiej, Nowobartyckiej i Augustówka wraz z budową pętli tramwajowej EC Siekierki. Inwestycja nie jest zapisana w WPI m. st. Warszawy, termin realizacji jest nieznany.