Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Plany inwestycyjne Tramwajów Warszawskich

infotram
06.03.2006 15:31
Dnia 22 lutego 2006 roku w siedzibie Tramwajów Warszawskich odbyła się konferencja prasowa, podczas której spółka zaprezentowała swoje plany na najbliższe 10 lat. Przedstawione zostały koncepcje rozbudowy istniejącej sieci tramwajowej, jak również budowa całkowicie nowych odcinków. Ponadto przedstawiono również harmonogram zakupów nowych wagonów. W niniejszym tekście chcielibyśmy pokrótce zaprezentować te plany.
 
O 120N jeszcze słów kilka…
 
Okazją do zorganizowania konferencji, na której przedstawione zostały szczegółowe plany rozwoju warszawskiej sieci tramwajowej było uroczyste podpisanie umowy na dostawę niskopodłogowych tramwajów z firmą –PESA. Jak już informowaliśmy w ubiegłym tygodniu po wielu tygodniach zmagań z odwołaniami konkurentów, przedstawicielom bydgoskiego producenta i Tramwajów Warszawskich udało się wreszcie złożyć podpisy na dokumencie, na mocy którego do stolicy dostarczonych zostanie 15 wagonów typu 120N. Wartość kontraktu to blisko 89 mln zł . Nowe pojazdy pojawią się w Warszawie w latach 2007 –2008.
 
Za dwa lata na warszawskie tory wyjedzie 15 takich pojazdów (foto:PESA)

Rozbudowa warszawskich torowisk –plany na najbliższe 10 lat
 
Na tej samej konferencji prasowej przedstawiciele Tramwajów Warszawskich zaprezentowali plany rozbudowy warszawskich torowisk. Wśród nich przewidziane są cztery zasadnicze inwestycje. O dofinansowanie każdej z nich władze spółki wystąpią do Unii Europejskiej. Poniżej przybliżymy nieco trasy tramwajowe, które mają powstać w stolicy Polski do 2016 roku –łącznie 36 kilometrów.
 
1. Żerań FSO –Winnica oraz Młociny –Tarchomin lata 2007 –2009
 
Realizacja połączenia tramwajowego na Tarchomin wiąże się z koniecznością rozwiązania problemu wszechobecnych korków na ulicy Modlińskiej. Zwiększająca się liczba budynków mieszkalnych, powstających właśnie w tych rejonach miasta, a co za tym idzie rosnąca ilość samochodów pokonujących codziennie trasę Tarchomin –Centrum, wymusiła niejako podjęcie radykalnych działań, których głównym zadaniem jest zapewnienie szybkiej komunikacji miejskiej. Jedynym środkiem transportu, poza metrem, które w najbliższych latach nie pojawi się przecież w tych rejonach miasta, który może rozwiązać tę kwestię jest tramwaj. Z realizacją tego odcinka trasy tramwajowej wiążą się takie inwestycje jak:
– budowa torów tramwajowych wzdłuż ulic Modlińskiej (od obecnej pętli Żerań FSO) i Światowida oraz wzdłuż Trasy Mostu Północnego;
– budowa pętli tramwajowych;
– zakup nowego taboru tramwajowego.
       
Ul. Modlińska - czy za kilka lat pojedzie tędy tramwaj?
2. Modernizacja odcinka Piaski –Kielecka lata 2008 –2010
 
Inwestycja ta przewiduje modernizację istniejącego już odcinka torów pomiędzy pętlami Kielecka (przy ul. Rakowieckiej) oraz Piaski –przede wszystkim wzdłuż ulicy Broniewskiego, al. Jana Pawła II i al. Niepodległości.  
 
3. Budowa odcinka Bemowo –Kasprzaka lata 2008 –2009
 
W ramach budowy tego odcinka planowane jest odtworzenie torowiska na ulicy Kasprzaka, jak również dobudowanie brakujących odcinków –prawdopodobnie wzdłuż ulic Bema i Powstańców Śląskich. Całość inwestycji ma zapewnić połączenie Bemowa z ul. Kasprzaka i dalej z istniejącą już linią tramwajową.
 
4. Nowa linia do Wilanowa
 
Koncepcja ta zakłada doprowadzenie linii tramwajowej do nowopowstającego Miasteczka Wilanów –ulicami Sobieskiego, Spacerową i Puławską do Pola Mokotowskiego.
 
Za kilka lat po warszawskich ulicach nie będą już kursowały tramwaje 13N - zapewniają przedstawiciele TW.
Tabor 
 
Z każdą wymienioną powyżej inwestycją torową wiąże się konieczność zakupienia nowego taboru. Oprócz 15 wagonów z PESY w przyszłości w Warszawie pojawić się mają kolejne niskopodłogowe pojazdy. Zakup nowego taboru umożliwi kasację najstarszych wagonów 13N i 105Na. Na nowy tabor Tramwaje Warszawskie chcą wydać blisko półtora miliarda złotych.