Plan Transportowy dla Gorzowa Wielkopolskiego zakłada likwidację tramwajów!
Kontrowersyjny Plan Transportowy dla Gorzowa Wielkopolskiego. Plan rozwoju i rozbudowy sieci tramwajowej zakłada likwidację najbardziej efektywnego odcinka sieci!
W dniu wczorajszym, tj. 11 listopada 2013 r. radni, urzędnicy i samorządowcy zapoznali się z projektem Planu Transportowego dla miasta Gorzowa i okolicznych gmina na lata 2014-2025. Dokument omawiał jego autor Marcin Gromadzki z firmy Public Transport Consulting, która to wygrała przetarg na opracowanie planu transportowego oraz koncepcję rozwoju podsystemu tramwajowego.
Projekt jest bardzo kontrowersyjny, koncepcja rozwoju sieci tramwajowej zakłada… likwidację odcinka z centrum miasta na Osiedle Piaski. Takie posunięcie nie dziwiłoby gdyby odcinek ten był najmniej efektywny. Rzeczywistość jest jednak inna, co potwierdzają wszystkie badania, również te wykonane na potrzeby planu transportowego przez firmę Public Transport Consulting. Wskazują one, iż w dniu powszednim linią na Osiedle Piaski w podróżuje 5,3 tys pasażerów (badania prowadzone w ostatnim odcinku odcinka). Dla porównania wartości dla odcinków na Silwanę i Wieprzyce wynoszą odpowiednio 2,0 tys. pasażerów i 2,2 tys. pasażerów (mierzone w porównywalnym miejscu). Przyjmując, iż suma tych wartości to 100%, to linia na Os. Piaski generuje 55,8 % ruchu pasażerskiego. Warto przypomnieć, że podobne pomiary przeprowadzone w 2009 r. przez zespół prof. Olgierda Wyszomierskiego wskazywały również iż odcinek na Osiedle Piaski cieszyła się największą popularnością wśród pasażerów – ok. 45%.
Wariant w którym znika odnoga na wspomniane osiedle jest wariantem rekomendowanym! Jak broni się autor dokumentu Marcin Gromadzki – wariant ten jest rekomendowany tylko z uwagi na określone przez miasto uwarunkowania. Co kryje się pod tym tajemniczym pojęciem? Budowa ciepłociągu na ulicach którymi przebiega odcinek linii tramwajowej na Os. Piaski – Chrobrego i Mieszka I. Jak argumentuje magistrat, inwestycja ta miała by potrwać nawet 7-8 lat. Wiązałoby się to z wstrzymaniem ruchu na tym fragmencie sieci, a w konsekwencji jej likwidacją.
Nijako na otarcie łez planuje się rozbudowę sieci tramwajowej w rejonie Os. Górczyn, ulicami Piłsudskiego, Górczyńską i Okulickiego w rejon ulicy Firldorfa-Nila i pętli autobusowej na Ustroniu.
Wariant rekomendowany oznaczony jako F zakłada funkcjonowanie tylko dwóch linii tramwajowych: linia 1 na trasie Wieprzyce – Silwana (obecna trasa), linia 6 Dworzec Główny PKP – Fieldorfa-Nila (os. Górczyn).