Pierwszy zmodernizowany przez ZUR wagon gotowy

infotram
09.05.2013 12:53
Pierwszy ze zmodernizowanych przez chorzowski Zakład Usługowo Remontowy przeszedł odbiór. Jest to zarazem pierwszy zmodernizowany tu skład z doczepą czynną, co oznacza, że drugi wagon nie posiada kabiny motorniczego. Pojazdy oznaczone numerami taborowymi 653 i 654 trafią do Rejonu 4 w Gliwicach. Przypomnijmy, że Tramwaje Śląskie, w ramach unijnego projektu „Modernizacja infrastruktury tramwajowej i trolejbusowej w Aglomeracji Górnośląskiej wraz infrastrukturą towarzyszącą”remontują 75 stopiątek. Część wagonów jest modernizowana w chorzowskim zakładzie przewoźnika. Pozostałe przechodzą remonty w Modertransie i MPK Łódź.
Wagon po modernizacji w ZUR (źródło: TŚ)Wagon po modernizacji w ZUR (źródło: TŚ)
Niezależnie od tego, gdzie wykonywane są prace, wagony są odnawiane do standardu Moderusa Alfa. Oznacza to, że wagon zmienia się wizualnie zarówno na zewnątrz, jak i wewnątrz. Nowe są ściany przednia i tylna, a także wystrój wnętrza –siedzenia, laminaty czy oświetlenie. Pojawia się również elektroniczna informacja pasażerska. Wspomnieć należy także o zmianach mechanicznych, do których zaliczyć trzeba wymianę układów napędowych z tradycyjnych (oporowych) na napędy prądu przemiennego z falownikami wykonanymi w technologii IBT z zastosowaniem asynchronicznego napędu prądu przemiennego, wymianę przetwornic elektromaszynowych (wirujących) na przetwornice statyczne (elektroniczne) czy zastosowanie nowych maszyn napędu drzwi systemu IFE/IGE. Jak wspomnieliśmy łącznie Tramwaje Śląskie zmodernizują 75 wagonów 105Na. 45 z nich remontuje konsorcjum Modertransu i MPK Łódź, pozostałe 30 przechodzi gruntowny lifting w chorzowskim Zakładzie Usługowo Remontowym.   
Wagon zmodernizowany w ZURWagon zmodernizowany w ZURWagon po modernizacji w ZUR (źródło: TŚ)