Pierwszy Twist na linii

infotram
01.05.2012 01:33
Jak już informowaliśmy w aktualnościach InfoTram pierwszy z siedmiu zakontraktowanych przez MPK Częstochowa tramwajów Twist zaczął jazdy z pasażerami. Wagon kursuje na skróconej wersji linii 1, czyli … linii 2 (Raków-Dworzec PKP –Fieldorfa-Nila). Po raz pierwszy w historii częstochowskiej komunikacji tramwajowej w rozkładach jazdy pojawiły się kursy realizowane przez pojazd niskopodłogowy. Oznaczono je *. Co więcej w wagonie można usłyszeć nagrane przez Muńka Staszczyka i Artura Barcisia komunikaty głosowe (zapowiedzi przystanków, ostrzeżenie przed kieszonkowcami oraz informację o kontroli biletów) w humorystycznych aranżacjach.
Pierwszy częstochowski TWIST na liniiPierwszy częstochowski TWIST na liniiPierwszy częstochowski TWIST na liniiPierwszy częstochowski TWIST na linii
Niestety przejazd Twistem jest płatny, zgodnie z taryfą. Nie spełniły się zapowiedzi MPK o przejazdach bezpłatnych. Pojazd jest na razie własnością producenta –bydgoskiej PESY. Trwające od soboty, 28 kwietnia, jazdy z pasażerami, to testy, w czasie których wagon 129Nb nie powinien zaliczyć awarii. Takie warunki postawiło MPK. Docelowo siedem zamówionych u producenta z Bydgoszczy wagonów ma kursować na linii nr 3 Stadion Rakowa –Fieldorfa. Nowością w częstochowskiej komunikacji tramwajowej jest klimatyzacja. Twist jest pierwszym tramwajem w mieście, który został w nią wyposażony. Wagon ma 32 metry długości i składa się z trzech członów. System informacji pasażerskiej stanowią tablice zewnętrzne i wewnętrzne, w technologii LED. Jest też informacja dźwiękowa, o której wspominaliśmy wcześniej. Pojazd jest jednoprzestrzenny, w całości niskopodłogowy, co też stanowi nowość w częstochowskiej komunikacji tramwajowej.
Pierwszy częstochowski TWIST na liniiPierwszy częstochowski TWIST na liniiPierwszy częstochowski TWIST na liniiKursy niskopodłogowe w rozkładzie jazdy oznaczono *
Jednorazowo na swój pokład może zabrać 59 pasażerów na miejscach siedzących oraz 163 na stojąco. Maksymalna prędkość, z jaką może się poruszać to 75 km/h. Za tramwaje Częstochowa musi zapłacić prawie 50 milionów zł, ponad 42 miliony pochodzi z środków unijnych. Rewolucyjne zmiany także dla motorniczych. Pojazd steruje się joystickiem, drzwi otwiera się i zamyka za pomocą ekranu dotykowego, dużo elektroniki. Jednym słowem nowoczesność dopadła też Częstochowę. Przypomnijmy, że dotychczas linie tramwajowe w mieście obsługiwane były wagonami 105Na.