Pierwszy Twist już w Tramwajach Śląskich
Do zajezdni Tramwajów Śląskich Zawodzie dotarł już pierwszy Twist, wyprodukowany przez PESĘ. Na razie przyjazd wagonu jest owiany wielką tajemnicą, oficjalnie ma zostać zaprezentowany 22 listopada, w trakcie uroczystych obchodów 115-lecia elektrycznej komunikacji tramwajowej w Aglomeracji Śląsko-Zagłębiowskiej. Jak donosi nasz informator pierwszy wagon dotarł 10 listopada i obecnie czeka na homologację. 'Tramwaj na razie będzie przechodził testy homologacyjne’ – potwierdza rzecznik prasowy Tramwajów Śląskich Andrzej Zowada. Z nieoficjalnych źródeł wiemy też, że pierwsze śląskie Twisty wyjadą na linie dopiero wiosną przyszłego roku. Wcześniej mają odbyć się szkolenia dla motorniczych. Przypomnijmy, że Tramwaje Śląskie zakontraktowały w PESIE 30 tramwajów Twist. Na razie nie wiemy dokładnie jak mają wyglądać, prawdopodobnie będzie to zmodyfikowania wersja tramwaju dla Częstochowy. Ale śląskie Twisty nie będą całkowicie niskopodłogowe. Udział niskiej podłogi ma wynosić 73,6%. Jak informuje Andrzej Zowada produkcja pierwszego wagonu trwała około dwóch miesięcy – miesiąc w hali konstrukcji stalowych i miesiąc w hali montażowej. Wcześniej inżynierowie Pesy i Tramwajów Śląskich ściśle współpracowali przy opracowaniu specyfikacji wagonu, dopasowując go do specyfiki sieci tramwajowej w miastach Śląska i Zagłębia. Przy produkcji wagonu pracuje około 200 osób, montując w wagonie m.in. blisko 17 kilometrów przewodów! Po zabudowaniu wszystkich elementów, jeszcze w bydgoskiej fabryce wagon przeszedł szereg badań i testów, a wśród nich test diagnostyczny instalacji elektrycznej pojazdu, który w ciągu 2-3 godzin sprawdza aż 5 tysięcy punktów pomiarowych oraz test szczelności poszycia, dachu i wielu elementów zewnętrznych w tzw. deszczownicy.
Po przejściu wszystkich badań wagon został wciągnięty na specjalną naczepę samochodu ciężarowego i w ten sposób przewieziony na Śląsk.
Trzyczłonowy tramwaj z rodziny Pesa Twist typ 2012N ma 32 metry długości i 2,4 metra szerokości. Do wnętrza prowadzi siedmioro drzwi, z czego 5 jest dwustrumieniowych
a 2 jednostrumieniowe. Pojazd jest w 73% długości niskopodłogowy. Napęd zapewniają silniki asynchroniczne zasilane falownikami o mocy 4×105 kW. Wagon wyposażony jest m.in. w sterowanie mikroporcesorowe, układ antypoślizgowy, system rekuperacji energii (odzyskiwanie energii w trakcie hamowania) oraz akumulatory, pozwalające na poruszanie się przy braku napięcia w sieci trakcyjnej.
Zakup 30 nowych niskopodłogowych tramwajów jest elementem wartego ponad
800 mln złotych Projektu pn.: “Modernizacja infrastruktury tramwajowej i trolejbusowej
w Aglomeracji Górnośląskiej wraz z infrastrukturą towarzyszącą”. Zakup wagonów to zadanie nr 64, którego wartość wynosi 164,7 mln złotych netto. Wyłoniony w drodze postępowania przetargowego wykonawca – firma Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz S.A. – zgodnie z umową dostarczy wszystkie 30 wagonów do 28.11.2014 roku. Część wagonów stacjonować będzie w zajezdni Rejonu nr 1 w Będzinie, a część w zajezdni Rejonu nr 2 w Katowicach Zawodziu.