Pierwszy tramwaj Škoda 28T dostarczony do Turcji
Škoda Transportation zaprezentowała pierwszy tramwaj dla Turcji, a konkretnie dla miasta Konya. To nowoczesny, w 100% niskopodłogowy wagon 28T, który jest już gotowy do rozpoczęcia służby u nowego właściciela. Škoda dostarczy łącznie sześćdziesiąt takich pojazdów do miasta Konya.
’Nasza firma była w stanie wyprodukować pierwszy tramwaj, zaprojektowany bardzo szybko, na rozwijający się rynek turecki, już pół roku po podpisaniu umowy. To daje nam potwierdzenie, że możemy rozwijać i produkować nasze pojazdy według zaawansowanych technologii, które również spełniają wszystkie najnowsze standardy, w bardzo krótkim czasie’ – mówi Josef Bernard, szef Škoda Transportation.
Przypomnijmy, że czeski producent pokonał w przetargu polską PESĘ. 'Nasza gotowość do dostarczenia pierwszego tramwaju w rekordowym czasie jest wynikiem zaangażowania Skody w realizację tego kontraktu. Jesteśmy bardzo zadowoleni, że możemy współpracować z miastem Konya. Dokładamy wszystkich starań, żeby sprostać wysokim wymaganiom zamawiającego. Czekamy też na inne wyzwania z Turcji, ponieważ oceniamy ten rynek, jako szybko i dynamicznie rozwijający się. Liczymy na kolejne zamówienia z obszaru transportu kolejowego i miejskiego transportu publicznego”- powiedział Zal Shahbaz, wiceprezes ds. sprzedaży w Škoda Transportation.
Nowoczesny, dwukierunkowy tramwaj 28T łączy doświadczenie Skody, sprawdzoną jakość i funkcje znane z dotychczas budowanych przez Czechów podmiejskich pociągów, metra i innych tramwajów. 'Dwa pojazdy do miasta Konya mogą być łączone w skład, ponieważ są wyposażone w sprzęg automatyczny. Ze względu na planowane operacje w 4,5 km tunelu pojazd został zbudowany według „podziemnych standardów”, stosowanych przy produkcji metra. Z tego powodu, zostały też użyte materiały, które spełniają wyższe normy bezpieczeństwa pożarowego’ – mówi Jaroslav Kulhánek, główny inżynier projektu .
W pełni niskopodłogowy pojazd może pomieścić do 364 pasażerów. Ułatwione jest też wejście i wyjście dla wszystkich pasażerów, w tym dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej i podróżujących np. z wózkiem dziecięcym. 'Praca w trudnych warunkach klimatycznych, również zwiększa zapotrzebowanie na klimatyzację, która została dostosowana do zmieniających się stref klimatycznych w Turcji. W związku z tym, konieczne było również przeprojektowanie całego sufitu’ – tłumaczy kierownik projektu Václav Petr.
28T ma pięć członów i 32,5 m długości . 'Tramwaj ma szczególnie wyjątkowy design, przy czym źródłem inspiracji były motywy architektury islamskiej i globalna niepowtarzalność miasta Konya. Inaczej podeszliśmy też do oświetlenia wnętrza. Pasażerowie będą mogą również korzystać z wbudowanego Wi-Fi oraz wielu innych udogodnień”- mówi Jaroslav Kulhánek.
Wszystkie układy napędowe, w tym przetwornice, konwertery i silniki trakcyjne są dostarczane przez Škoda Electric. To doświadczony producent, który miał swój wkład w wielu ostatnich kontraktach dla Turcji, a także budowę innych tramwajów dla europejskich przewoźników, czy lokomotyw dla tureckich kolei, dostarczanych przez Hyundai Rotem.