Pierwszy tramwaj pojechał na Morenę
Za nami pierwszy przejazd tramwaju do Piecek-Migowa (Morena).Z pasażerami Jazzy Duo zaczną jeździć regularnie w poniedziałek, 31 sierpnia.Jednocześnie zlikwidowane będą linie autobusowe 142 i 183. – Dublowałyby się ztramwajami. Kto chciałby stać w samochodowych korkach, jeśli można śmigać poszynach? – tłumaczą w ZTM Gdańsk.
W środę, o. godz. 14.50. z pętli na Emaus, przy kościele św.Franciszka, ruszył pierwszy tramwaj z pasażerami. Chwilę wcześniej powiatowyinspektor nadzoru budowlanego w Gdańsku uroczyście wręczył prezydentowi GdańskaPawłowi Adamowiczowi urzędowe potwierdzenie, że trasa nadaje się do użytku.
– Jak widzicie Polska i Gdańsk nie są w ruinie, jak twierdząniektórzy – mówił Adamowicz. – Świadczy o tym między innymi oddanie do użytkutej linii, na którą jeszcze dziesięć lat temu nie było pieniędzy. Jest to naukadla samorządowców: warto mieć plany w szufladach… Mówię to w kontekściebliskiego głosowania naszych radnych, którzy chcą zablokować pieniądze na planytunelu pod Pachołkiem. To jest zupełnie tak, jakby na złość chcieć sobieodmrozić uszy… ? dodał.
Tramwaj pojechał tam i z powrotem, na Emaus. Nowa trasa jestwręcz spektakularna – tramwaj wspina się od Siedlec pod górę, dopiero po kilkuprzystankach, na Morenie, osiąga szczyt. Następnie wjeżdża na estakadęPomorskiej Kolei Metropolitarnej. Ten moment podróży robi szczególne wrażenie,bowiem tramwaj jedzie na wysokości 11 m nad samochodami, które mkną ulicąRakoczego w kierunku Niedźwiednika. Ostatni – ósmy – przystanek jest właśnie naestakadzie, tuż obok peronu pekaemki, na którą można będzie się przesiąść jużod wtorku, 1 września.
Warto podkreślić, że tramwaje dzięki specjalnie dobudowanemutorowisku na Morenie będą także skręcały z ul. Rakoczego w ul. Bulońską(Migowo). Odcinek ten ma 700 m długości.
Budowa trasy zakończyła się miesiąc przed planowanymterminem. Władzom miasta bardzo zależało na tym, by tramwaje mogły służyćmieszkańcom od początku roku szkolnego. Wymagało to dużego wysiłku – dlategoteż Ryszard Trykosko, prezes Gdańskich Inwestycji Komunalnych, dziękował wykonawcom.
Trasą szynową z Siedlec na Piecki (ostatni przystanek -Brętowo) będą jeździły tramwaje linii 10. Natomiast tramwaje linii 12 będąskręcały w Bulońską, na Migowo. Nowo wybudowany odcinek ma ok. 4.5 km długości,jedzie się nim ok. kwadrans.
Budowa rozpoczęła się wiosną 2014 r. Jej koszt to 116 mlnzł. Kolejne 23 mln zł miasto zapłaciło za budowę 700-metrowego torowiska na ul.Bulońską. Wyremontowano lub przebudowano całą infrastrukturę: chodniki, drogirowerowe, sieci kanalizacyjne, skrzyżowania, zatoczki i przystanki autobusowe.Zainstalowano nowe znaki drogowe i dodatkową sygnalizację świetlną.
Do obsługi trasy miasto kupiło też pięć nowych,dwukierunkowych tramwajów Pesa Jazz Duo za 54 mln zł. Inwestycja została w 60proc. sfinansowana ze środków Unii Europejskiej. Dodatkowo ZTM uruchomi 31sierpnia starą linię nr 4, z Jelitkowa na Siedlce.
Tramwaje czylinowoczesność
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Z uruchomieniem trasy tramwajowej na Morenę wiąże sięlikwidacja dwóch linii autobusowych: 142 i 183. Nie będą funkcjonowały odponiedziałku, 31 sierpnia. Ich zadania niemal w całości przejmą tramwaje.
– Gdańsk jest coraz większym i coraz nowocześniejszymmiastem – mówi Zygmunt Gołąb, rzecznik prasowy ZTM. – Stare pomysły nafunkcjonowanie komunikacji miejskiej tracą rację bytu, ponieważ ruchsamochodowy w godzinach szczytu oznacza coraz większe korki. Jak sobie z tymradzić? W Gdańsku uznaliśmy, że najlepszym rozwiązaniem są połączeniatramwajowe. To one już teraz przejmują na siebie główny ciężar przewozupasażerów do śródmieścia i Wrzeszcza. Autobusy mają pełnić funkcje dowozowe dowęzłów integracyjnych, tak jak na Łostowicach Świętokrzyskiej. To oczywiścieoznacza przesiadkę, ale jednocześnie pasażer zyskuje gwarancję, że szybko ipunktualnie dotrze do celu podróży.
Linie autobusowe 142 i 183 kończą swój żywot, ponieważ terazjechałyby praktycznie tą samą trasą co linie tramwajowe 10 i 12. Dublowanietych połączeń nie ma żadnego uzasadnienia ekonomicznego.
Jeśli ktoś martwi się, że tramwaje – w odróżnieniu od ?183?- nie dojeżdżają na Niedźwiednik, powinien zwrócić uwagę na nowe zasadyfunkcjonowania autobusów linii 184 i 283, która została przedłużona właśnie naNiedźwiednik. Autobusy będą tam docierały co kwadrans.
Zadania linii 142 na odcinku Słowackiego przejmuje linia227, której zwiększono częstotliwość funkcjonowania – zamiast co pół godziny,od poniedziałku 31 sierpnia będzie to co 20 minut.
„