Pierwszy śląski Twist w grudniu

infotram
28.04.2013 23:27
W grudniu 2013 Tramwaje Śląskie mają odebrać pierwszy tramwaj Twist. W środę, przy okazji targów SilesiaKomunikacja, szefostwie przewoźnika spotkali się z konstruktorami bydgoskiej PESY –producenta tramwajów. Jesteśmy w stałym kontakcie z przedstawicielami PESY i to spotkanie w trakcie targów nie było wyjątkowe. Spotkania służą temu, by przygotowany przez PESĘ pociąg dla Aglomeracji Śląsko-Zagłębiowskiej spełniał wszystkie wymagania –mówi nam Andrzej Zowada, Rzecznik prasowy Tramwajów Śląskich. Jak dokładnie będą wyglądały Twisty dla Tramwajów Śląskich –tego jeszcze nie wiemy. Obie strony zasłaniają się tajemnicą handlową. Wiadomo tylko to, co wynika ze specyfikacji przetargowej i to, co widać na przedstawionej już jakiś czas temu wizualizacji. Jak mówią przedstawiciele Tramwajów Śląskich budowa wagonów powinna rozpocząć się, o ile jeszcze się nie rozpoczęła, lada dzień. Na dziś mogę stwierdzić jedynie, iż pierwsze wagony mają zostać dostarczone do Spółki jeszcze przed końcem tego roku, a całe zamówienie (30 sztuk) ma zostać zrealizowane do końca listopada 2014 roku –mówi Andrzej Zowada z Tramwajów Śląskich.
Tak mają wygladać śląskie Twisty
Do grudnia wbrew pozorom nie pozostało dużo czasu, a mimo, że nie będzie to pierwszy wyprodukowany przez PESĘ Twist, to będzie trzeba poświęcić mu, przynajmniej na początku, nieco więcej uwagi. Pojazdy dla Tramwajów Śląskich będą bowiem różniły się od tych dostarczonych przez PESĘ do Częstochowy. Dla przypomnienia dodajmy, że to właśnie częstochowskie MPK jest na tę chwilę jedynym odbiorcą wagonów z rodziny Twist. Jak zapewniano podczas podpisania umowy (10 grudnia 2012 roku) tramwaj dla Tramwajów Śląskich został zaprojektowany specjalnie z myślą o GOP-ie. Będzie jednokierunkowy, trzyczłonowy, mierzący 32 metry długości, z ponad 73% udziału niskiej podłogi. Ponadto ma być przyjazny dla pasażerów, dostosowany także dla potrzeb osób starszych i niepełnosprawnych. Jednocześnie będzie nim mogło podróżować 206 pasażerów, z czego 46 na siedząco. Układ napędowy umożliwiać ma odzyskiwanie energii podczas hamowania i jej zwrot do sieci, co obniży koszty eksploatacji. I to na razie tyle. Jak się dowiedzieliśmy nieoficjalnie podczas środowego spotkania omawiane były kwestie designerskie, dotyczące m.in. układu i wyglądu wnętrza wagonów. Wiadomo również, że śląskie Twisty w całości zostaną zbudowane w bydgoskiej fabryce. Tramwaje Śląskie zaprzeczają doniesieniom o rzekomym włączeniu się w proces produkcyjny chorzowskiego Zakładu Usługowo Remontowego. Tu PESY trafią na ewentualne naprawy i to dopiero po zakończeniu gwarancji. Zresztą chorzowskie warsztaty mają co robić. Obecnie realizowana jest tam modernizacja wagonów z rodziny 105N. Unijny projekt zakłada remont 75 takich pojazdów. Część wagonów jest modernizowanych właśnie w Chorzowie. Prace przy przebudowie śląskich stopiątek realizują również Modertrans i MPK Łódź. Jak zapewniają przedstawiciele przewoźnika to bardzo zaawansowana przebudowa. Wszystkie wagony są remontowane do standardu Moderusa Alfa, niezależnie od tego, gdzie modernizacją jest wykonywana. Wracając jeszcze do śląskich Twistów nadmienić należy, że będą to pierwsze od czasów popularnych Karlików (Konstal 116Nd) fabrycznie nowe wagony zakupione przez Tramwaje Śląskie. A to już 12 lat. Przewoźnik nie ukrywa zadowolenia z faktu, że nowe wagony zawitają na Śląsk. Przez długie lata to właśnie komunikacja szynowa GOP-u była postrzegana jako jedna z najbardziej zaniedbanych w Polsce. Teraz to się zmienia. Oprócz zakupu nowych wagonów, Tramwaje Śląskie modernizują starszy tabor i remontują infrastrukturę. Do ideału jest jeszcze daleko należy jednak docenić podejmowane wysiłki. Przewoźnikowi pomogły w tym również zmiany własnościowe. Można powiedzieć, że coś się ruszyło dopiero po przejęciu Tramwajów Śląskich przez samorządy.