Pierwszy przejazd toruńskiego Swinga /zdjęcia/

infotram
01.10.2014 12:02
Tak jak zapowiadaliśmy pierwszy toruński Swing wyjechał dziś w swój dziewiczy kurs. Wagon został dostarczony wczoraj z fabryki. W środę zabrał na przejażdżkę oficjeli i dziennikarzy. Prezentujemy zdjęcia z przejazdu, do tematu wrócimy na łamach InfoTram.
Przypomnijmy, że MZK zakupiło łącznie 12 niskopodłogowych tramwajów, po sześć pięcio i trzyczłonowych. Łączna wartość projektu to 92 mln zł.
Pierwszy przejazd Swinga po toruńskich torowiskach (foto: PESA)Pierwszy przejazd Swinga po toruńskich torowiskach (foto: PESA)Pierwszy przejazd Swinga po toruńskich torowiskach (foto: PESA)Pierwszy przejazd Swinga po toruńskich torowiskach (foto: PESA)
W lipcu 2013 r. Miejski Zakład Komunikacji w Toruniu ogłosił przetarg na dostawę supernowoczesnych tramwajów. Wygrała go bydgoska fabryka PESA, która zaoferowała pojazdy za cenę 92,5 mln zł brutto. Zakup 12 tramwajów niskopodłogowych Swing jest współfinansowany ze środków unijnych w ramach projektu 'Integracja systemu transportu miejskiego wraz z zakupem taboru tramwajowego w Toruniu –BiT-City’. Będzie to 6 wagonów 3-członowych o długości 19 m, mieszczących do 123 osób (miejsc siedzących 25) i tyle samo 5-członowych o długości 30 m, w których zmieści się nawet 207 osób (miejsc siedzących 40).
W pierwszą podróż, z przystanku przy Alei Solidarności do kampusu uniwersyteckiego na Bielanach, zabrał dziś uczestników oficjalnych uroczystości rozpoczęcia roku akademickiego na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika, które tradycyjnie rozpoczęły się od złożenia kwiatów pod pomnikiem astronoma na toruńskiej starówce.
Zakup taboru jest elementem projektu finansowanego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, na który składają się ponadto budowa i przebudowa przystanków, system monitorowania bezpieczeństwa pasażerów komunikacji publicznej, rewitalizacja dworca kolejowego Toruń Główny oraz przebudowa torowiska tramwajowego i budowa węzła przesiadkowego przy dworcu kolejowym Toruń Miasto. Łączna wartość wszystkich inwestycji to blisko 273 miliony złotych, dofinansowanie wynosi niemal połowę tej kwoty. Przedsięwzięcie jest jednym z sześciu niezależnych projektów składających się na pakiet BiT City – koordynowane przez marszałkowską administrację województwa kompleksowe przedsięwzięcie infrastrukturalne i organizacyjne, zmierzające do komunikacyjnego zintegrowania obu stolic województwa.
Toruński Swing (źródło: MZK Toruń)Toruński Swing (źródło: MZK Toruń)Toruński Swing (źródło: MZK Toruń)Toruński Swing (źródło: MZK Toruń)
– Komunikacyjnie, tramwajowo, wkraczamy w nową epokę pojazdów nie tylko proekologicznych, ale także szybkich, trwałych i bezpiecznych. To wszystko sprawia, że miejski transport szynowy ma coraz więcej zwolenników. Jestem przekonany, że torunianie będą coraz chętniej jeździli tramwajami, skoro będą mieli do dyspozycji tak wygodny tabor. To milowy krok w stronę polepszenia komfortu podróżowania –mówi prezydent Torunia Michał Zaleski.
18 grudnia 2013 r. MZK podpisało umowę na zakup nowego taboru. W jej myśl pierwsze składy miały dotrzeć do Torunia rok od daty jej zawarcia, a więc pod koniec 2014 r. Ostatni tramwaj do końca września 2015 r. Tymczasem pierwszy Swing trafił do Torunia już teraz, by po przejściu niezbędnych formalności wozić torunian oraz studentów, którzy właśnie zaczną nowy rok akademicki. 11 września br., podczas wizytacji w bydgoskiej fabryce, prezydentowi Torunia Michałowi Zaleskiemu obiecał to prezes firmy PESA Tomasz Zaboklicki.
Toruński Swing (źródło: MZK Toruń)Toruński Swing (źródło: MZK Toruń)Toruński Swing (źródło: MZK Toruń)Toruński Swing (źródło: MZK Toruń)
– Przy budowie swingów zastosowano nowoczesne technologie. Dzięki temu pojazdy są bezpieczne i wygodne dla pasażerów. Poza tym znacznie lepiej pracuje się w nich motorniczym. Komfort –zarówno podróżowania jak i pracy –jest w nich na pewno znacznie wyższy, a przecież właśnie o to chodzi –by żyło się coraz lepiej –stwierdza Tomasz Zaboklicki, prezes firmy PESA.
Nowy swing –jak wszystkie zakupione w ramach projektu tramwaje – jest niskopodłogowy, wyposażony w wysuwaną rampę, przyjazny dla osób starszych, na wózkach inwalidzkich i dla matek z dziećmi. Kolorystyka wagonów została wybrana po konsultacjach z mieszkańcami. Swing ma nowoczesny, aerodynamiczny kształt oraz wyciszone, klimatyzowane wagony i kabinę motorniczych. Siedzenia są wykonane z trudno zapalnego materiału, odpornego na ścieranie i łatwego do utrzymania w czystości. Wagony są wyposażone w automaty biletowe i system zliczania pasażerów, z funkcją umożliwiającą rozróżnienie pasażerów wchodzących i wychodzących. Zastosowane w pojazdach rozwiązania techniczne (falowniki trakcyjne) sprzyjają oszczędzaniu energii i obniżeniu kosztów eksploatacji. Istotną kwestią jest bezpieczeństwo nowego taboru. Podłoga w wagonach jest wyłożona wykładziną antypoślizgową, a na całej długości znajdują się uchwyty i poręcze umożliwiające pasażerom utrzymanie równowagi w czasie jazdy. Nie ma ostrych krawędzi i innych elementów mogących spowodować urazy. Skład jest wyposażony w monitoring i system informacji pasażerskiej w czasie rzeczywistym, a przystanki są zapowiadane.