Pierwszy klimatyzowany krakowski tramwaj

infotram
13.07.2010 11:45
2 lipca 2010 na ulice Krakowa wyjechał pierwszy tramwaj EU8N. Z tej okazji zaproszeni goście i dziennikarze zwiedzili hale Stacji Obsługi i Remontów przy ul. Brożka, w których dwukierunkowe wagony E6 i C6 wiedeńskiego metra są przebudowywane do wersji EU8N. Po wizycie w zajezdni odbyła się pierwsza jazda demonstracyjna na odcinku Brożka –Borek Fałęcki. Pętlę w Borku tramwaj opuścił z wyświetlonym numerem linii 22 wykonując kurs poza rozkładem jazdy.
Wagony E6 (wyposażone w silniki) oraz C6 (doczepne) zostały zakupione w Wiedniu, gdzie obsługiwały linię premetra U6. Są to wagony dwukierunkowe a więc wyposażone w dwie kabiny sterownicze oraz drzwi po obydwu stronach pudła. W Krakowie poddaje się je gruntownej przebudowie. Proces obejmuje usunięcie starej powłoki lakierniczej, wykładzin, foteli, silników, przewodów elektrycznych i układów sterowania, zaślepienie niepotrzebnych drzwi po lewej stronie, zaadaptowanie zbędnej drugiej kabiny motorniczego dla pasażerów i wyposażenie tramwaju we wszystkie niezbędne instalacje i urządzenia..
Między dwa oryginalne, wysokopodłogowe człony wstawiane są niskopodłogowe segmenty wyprodukowane w zakładach Autosan w Sanoku. W ten sposób historia zatoczyła koło: w początkowym okresie działalności (lata 1894 –1897) w Sanoku produkowano przede wszystkim wagony kolejowe i tramwaje. Produkcja autobusów rozpoczęła się znacznie później, w 1926 roku i przez lata była podstawowym rodzajem działalności Sanockiej fabryki. Prezes zarządu MPK, mgr inż. Julian Pilszczek uważa, że częściowo obniżona podłoga środkowego segmentu to rozsądny kompromis między dostępnością tramwaju dla pasażerów o szczególnych wymaganiach i wygodą podróżowania a kosztem inwestycji. W najbliższym czasie MPK nie zamierza kupować tramwajów całkowicie niskopodłogowych.
EU8NEU8NEU8NPierwszy klimatyzowany krakowski tramwaj
O ocenę tramwaju poproszono osoby niepełnosprawne. Do udziału w jeździe demonstracyjnej zaproszono Bogdana Dąsala, Pełnomocnika Prezydenta Miasta Krakowa do spraw Osób Niepełnosprawnych. Pełnomocnik i osoby towarzyszące mu podczas prezentacji znają z autopsji bariery komunikacyjne Krakowa –na co dzień poruszają się na wózkach. Ich zdaniem tramwaj chociaż zrobił dobre wrażenie, nie rozwiąże wszystkich problemów komunikacyjnych. Nie tylko brak wagonów niskopodłogowych zniechęca niepełnosprawnych do podróżowania krakowskimi tramwajami. Na wielu przystankach nie można wjechać wózkiem do wagonu, nawet niskopodłogowego: przeszkadzają odstępy pomiędzy krawędzią chodnika a wagonem, niewłaściwa wysokość chodnika, opłakany stan nawierzchni.
EU8N jest przedstawiany jako pierwszy klimatyzowany tramwaj w Krakowie. Zaprojektowanie i wykonanie skutecznego układu klimatyzacji dla tramwaju jest wyzwaniem. Urządzenia muszą być wydajne ponieważ duża powierzchnia otwieranych na przystankach drzwi przyspiesza wymianę schłodzonego powietrza na nagrzane. Z drugiej strony konstrukcja tramwaju ogranicza dopuszczalną masę i gabaryty klimatyzatorów, nie bez znaczenia jest również ich cena i zapotrzebowanie na energię. Niestety, póki co EU8N należałoby określić mianem „pierwszego w Krakowie wagonu wyposażonego w klimatyzator”–podczas jazdy demonstracyjnej mimo włączonej klimatyzacji temperatura powietrza w pojeździe była równie wysoka, jak na zewnątrz. Sytuację poprawiło otwarcie kilku okien.
EU8NEU8NEU8NPierwszy klimatyzowany krakowski tramwaj
Pierwszy EU8N  otrzymał numer taborowy 3012, nocuje w zajezdni Nowa Huta i obsługuje linię 22. Eksploatacja prototypu pozwoli określić faktyczne koszty użytkowania i dostarczy doświadczeń, które zostaną wykorzystane podczas przebudowy kolejnych egzemplarzy. Przy okazji  nie sposób nie wspomnieć o ludziach bez których nie powstałby ani EU8N, ani wcześniejsze projekty: o mechanikach i elektromechanikach z krakowskich zajezdni.
Przebudowa tramwaju jest skomplikowanym zadaniem. Każdy typ a często egzemplarz ma swoje sekrety, specyfikę. W obrębie serii można spotkać wiele wariantów, nie zawsze dobrze udokumentowanych. Zaprojektowanie i wykonanie modyfikacji wymaga doskonałej znajomości fachu, umiejętności improwizacji i intuicji. Krakowscy tramwajarze nie raz udowodnili, że potrafią stanąć na wysokości zadania. Wagony wyjeżdżające co dzień na linię poświadczają ich kwalifikacje a każda wizyta w warsztacie dostarcza specyficznych doznań estetycznych: uporządkowane i zabezpieczone stanowiska, poukładane narzędzia, sprawna praca. Wszystko wskazuje, że swoją klasę potwierdzą jeszcze raz przy okazji budowy EU8N: uporają się z klimatyzacją, dopracują detale a zmodernizowane tramwaje będą służyły pasażerom długie lata.
Warsztat MPK Warsztat MPK Warsztat MPK EU8N
Dane techniczne:
długość: 26 615 mm
długość członu z niską podłogą: 7200 mm
szerokość: 2305 mm
wysokość: 3239 mm
masa własna wagonu: 33410 kg
rozstaw osi w wózku: 1800 mm
miejsca siedzące ogółem: 48
miejsca stojące ogółem: 132
miejsca siedzące w członie z niską podłogą: 11
miejsca stojące w członie z niską podłogą: 42
wysokość podłogi członu niskopodłogowego: 290 mm
prędkość maksymalna: 70 km/h
silnik: WD 785 V
moc: 2 x 150 kW
Warsztat MPK Warsztat MPK Warsztat MPK Warsztat MPK
Warsztat MPK Warsztat MPK