Pierwszy Jazz Duo w Gdańsku

infotram
10.11.2014 10:40

Do Gdańska w nocy z niedzieli na poniedziałek przybył pierwszy Jazz Duo, wyprodukowany przez PESĘ. Wizualnie pojazd jest zbliżony do nowych Swingów, na pewno nie wygląda jak warszawski bufet. A zatem zanosi się na to, że stolica, przynajmniej na razie, będzie jedynym odbiorcą tak wyglądających wagonów, które przecież nie wszystkim przypadły do gustu. Według informacji przekazanych nam przez gdański Urząd Miasta nowy tramwaj ma zostać zaprezentowany w najbliższą środę. Na linie wyjedzie jednak dopiero za dwa tygodnie, do tego czasu trzeba będzie przeprowadzić jazdy homologacyjne. Wygląd Jazza był pilnie strzeżoną tajemnicą. Przewoźnik, ani producent, zobowiązany zapewne przez zamawiającego, nie ujawniali szczegółów produkcji wagonu. Zawsze dziwi nas taka postawa, tym bardziej, że Jazz dla ZKM Gdańsk to w zasadzie dwukierunkowy Swing. Ale cóż takie prawo tego, kto płaci. Jeżeli któryś z pojazdów miał bardziej rewolucyjny wygląd to na pewno był nim Jazz dla Tramwajów Warszawskich. Gdański pojazd bardzo przypomina zaprezentowane niedawno Swingi dla Torunia. Taki jednak design został uzgodniony z zamawiającym, takie zatem wagony dostanie ZKM.

Tramwaj, który przybył do Gdańska to pierwszy z pięciu zakontraktowanych Jazzów Duo. Więcej na ten temat pisaliśmy tutaj. Kontrakt wart 54 mln zł obejmuje dostawę wagonów, a także pakiet usług naprawczych.
Pierwszy Jazz Duo dla Gdańska (foto: ZKM) Pierwszy Jazz Duo dla Gdańska (foto: ZKM) Pierwszy Jazz Duo dla Gdańska (foto: ZKM) Pierwszy Jazz Duo dla Gdańska (foto: ZKM)
Pojazdy są w całości niskopodłogowe, a także dwukierunkowe (dzięki czemu mogą obsługiwać linie, które nie są zakończone klasyczną pętlą). W każdym tramwaju zainstalowany zostanie monitoring oraz klimatyzacja w części pasażerskiej i w kabinach motorniczego. Tramwaje mogą jeździć na spadkach do 6%, czyli mogą obsługiwać wszystkie linie górnego tarasu (trasy na Chełm, Łostowice, Morenę). Przetarg ZKM obejmował pojazdy wieloczłonowe (jak dotychczas zakupione tramwaje typu Pesa Swing i N8C) z napędem silnikami prądu przemiennego i sterowaniem mikroprocesorowym wraz ze specjalistycznym wyposażeniem obsługowym, pakietem naprawczym, pakietem eksploatacyjno-naprawczym, szkoleniem, dokumentacją techniczną łącznie z licencjami i oprogramowaniem łącznie z licencjami. Zakup tramwajów jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach realizacji Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej –etap III b.