Pierwsze tramwaje pojechały po nowej trasie w al. Pawła Adamowicza
W poniedziałek, 25maja, od godz. 9.00 odbył się pierwszy przejazd testowy tramwaju na nowejtrasie łączącej Piecki-Migowo z Jasieniem i Ujeściskiem-Łostowice.
Jeżeli wszystko przebiegnie pomyślnie, pierwsi pasażerowieprzejadą tą trasą już w czerwcu br. Zgodnie z zapowiedziami linia tramwajowa nr12 zmieni dotychczasową trasę i połączy Jasień oraz Ujeścisko-Łostowice zPieckami-Migowem oraz Stogami.
Przy skrzyżowaniu ul. Warszawskiej z Jabłoniową, gdzie wramach budowy al. Pawła Adamowicza (roboczo nazywanej Nową Bulońską Północną)powstał węzeł trawmajowo-autobusowy, w poniedziałek zorganizowano konferencję zudziałem władz Gdańska i wykonawcy prac.
Stawiamy nakomunikację publiczną. To konsekwentna polityka miasta od wielu lat. Niebawemta linia tramwajowa będzie się rozgałęziać – powstanie tzw. Nowa Warszawska. Niewszystko jest jeszcze w 100 proc. gotowe, ale stopniowo, w miarę możliwościbędziemy udostępniać tę inwestycję mieszkańcom. W styczniu br. udostępniliśmydrogę dla samochodów, teraz robimy wszystko, by udostępnić drogę tramwajową.Niebawem udostępnimy też chodniki i drogę rowerową – podkreślała prezydent GdańskaAleksandra Dulkiewicz.
Piotr Borawski, zastępca prezydent przypomniał, że al. PawłaAdamowicza jest elementem większego programu komunikacyjnego na terenieGdańska.
Trasa, którą dziś testujemy,jest elementem większej całości, czyli nowej infrastruktury i nowych tras,które zostaną uzupełnione o Nową Warszawską. W tym tygodniu otwieramy kopertyprzetargowe na jej budowę. To także nowy tabor, czyli autobusy i tramwaje. Totakże wspólny bilet – i to jest bardzo istotne, jeśli chodzi o tę trasę – wyliczałPiotr Borawski, zastępca prezydent ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu. Po uruchomieniu Nowej Warszawskiejchcielibyśmy bowiem uruchomić nową linię tramwajową (nr 12), która połączy Stogi,południe Gdańska, czyli Chełm, Ujeścisko, Jasień, Piecki-Migowo z pętlą PKMBrętowo. Tam, na wspólnym bilecie, na jednym przystanku tramwajowo- kolejowym,drzwi w drzwi, pasażerowie będą mogli się przesiąść i szybko dotrzeć do Oliwy,Strzyży czy Wrzeszcza – dodał.
Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor Dyrekcji Rozbudowy MiastaGdańska, która nadzorowała przebieg tej inwestycji, poinformował, żeprawdopodobnie już za kilka tygodni al. P. Adamowicza pojadą pasażerowiekomunikacji miejskiej.
Zadanie to, w mojejocenie, przebiegało bardzo sprawnie, pomimo wielu uwarunkowań i kłopotów.Budowa al. Pawła Adamowicza dobiega końca. Najważniejsza rzecz, jaka się terazodbywa to jazda techniczna, która ma mniej więcej pokazać, w jakim czasiemożemy uruchomić ruch pasażerski. Wszystko wskazuje na to, że w czerwcu ten ruchpowinien zostać uruchomiony. 28 maja otwieramy przetarg na budowę NowejWarszawskiej. W okresie wakacji chcemy rozpocząć to zadanie jako kontynuacjętej linii tramwajowej – zapowiedział dyrektor Włodzimierz Bartosiewicz. –
Kończymy pracewykończeniowe, by jeszcze przed wakacjami wszystko było gotowe – zaznaczyłaz kolei Małgorzata Winiarek-Gajewska, prezes NDI, które realizuje budowę al.Pawła Adamowicza.
W ramach inwestycji powstała dwutorowa linia tramwajowa odługości 2,6 km, która będzie przedłużeniem istniejącej linii tramwajowej odskrzyżowania ul. Bulońskiej i Myśliwskiej w kierunku ul. Jabłoniowej. Na trasieprzecina m.in. ulice Stolema i Kartuską, a kończy się na wysokości skrzyżowaniaz ul. Warszawską i Jabłoniową. Wzdłuż nowej trasy zaplanowano pięć przystankówkomunikacji miejskiej:
„Królewskie Wzgórze” przy al. Adamowicza, w rejonieskrzyżowania z ul. Nową Wołkowyską,
„Łabędzia” przy al. Adamowicza, na wysokości ul.Łabędziej,
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
„Stolema” przy al. Adamowicza, w rejonie skrzyżowania zul. Stolema,
„Zabornia” przy al. Adamowicza, w rejonie skrzyżowaniaz ul. Kartuską,
„Lawendowe Wzgórze” – dla krańca tramwajowego przy ul.Nowej Bulońskiej, w rejonie osiedla Lawendowe Wzgórze i Przedszkola nr 68 orazdla przystanku autobusowego w tej lokalizacji.
W rozkładach jazdy pojawi się też nazwa „Ujeścisko” -dla całego węzła integracyjnego u zbiegu ul. Jabłoniowej i Warszawskiej, którytakże zbudowano w ramach tej inwestycji.
Poza tym powstał węzeł przesiadkowy tramwajowo – autobusowytzw. „Węzeł Zabornia”.
Na przystankach tramwajowych oraz na węźle integracyjnym”Ujeścisko” zbudowano zadaszone parkingi rowerowe, a nad potokiemSiedleckim powstał charakterystyczny most.
Aleja Pawła Adamowicza jest jezdnią dwukierunkową oszerokości siedmiu metrów, z jednostronnym chodnikiem. Na całej długości, czyli2,7 km drogi, powstała również droga rowerowa z infrastrukturą towarzyszącą.
Dodatkowo w ramach inwestycji zbudowano lub przebudowanoodcinki ulic powiązanych z Nową Bulońską Północną, w tym ulicy Myśliwskiej, NowejWołkowyskiej, Myśliwskiej Południowej, Stolema, Kartuskiej, Limbowej, a takżełącznice węzła z ul. Armii Krajowej, tzw. Nową Warszawską i tzw. NowąJabłoniową.
„