Śląskie Twisty zabiorą na swoje pokłady pierwszych pasażerów w II kwartale 2013 roku –poinformował nas Andrzej Zowada, rzecznik prasowy Tramwajów Śląskich. Do tego czasu trzeba przeszkolić maszynistów, przetestować trasy czy wreszcie dokończyć proces homologacyjny, mimo, że nie jest to pierwszy Twist, jaki opuścił mury bydgoskiej fabryki PESA. To ósmy Twist, ale pierwszy na Śląsku –wyjaśnia Marcin Jędryczka, członek zarządu producenta. Siedem Twistów jeździ już w Częstochowie, 120 ma trafić do Moskwy –dodaje. Dla Tramwajów Śląskich PESA dostarczy łącznie 30 wagonów. Realizacja zamówienia ma zostać ukończona w ciągu roku, a więc do listopada 2014 roku. Niestety nie wszyscy pasażerowie będą mogli cieszyć się nowymi nabytkami. Na pewno Twisty pojadą trasą linii nr 15, łączącej Katowice z Sosnowcem –wyjaśnia Andrzej Zowada. Sprawdzimy też inne odcinki, przede wszystkim te, które remontujemy. Decyzje podejmiemy wspólnie z KZK GOP –dodaje.
Zabrze chce Twistów!
Jak wspominaliśmy na łamach InfoTram prezentacja pierwszego Twista odbyła się nie w Katowicach, a w Zabrzu. Dlaczego? Ano dlatego, że to właśnie w tym mieście odbywało się świętowanie 115 rocznicy uruchomienia elektrycznej komunikacji na Śląsku. Bez wątpienia Twist jest najnowocześniejszym tramwajem, jaki w ciągu tych lat pojawił się w regionie. Trudno zatem się dziwić, że prezydent gościnnego Zabrza chciałaby, aby takie tramwaje w mieście pojawiły się na stałe, a nie tylko przy okazji prezentacji. Liczę na to, że mieszkańcy Zabrza będą mogli korzystać z Twistów –powiedziała Małgorzata Mańka-Szulik. Docelowo tramwaje zostaną skierowane do dwóch zajezdni: w Katowicach i Będzinie. Trochę żartem pojawiło się też na prezentacji pytanie: co dziś powiedziałby prezydent Gliwice? Przypomnijmy, że władze tego miasta zdecydowały się na likwidację komunikacji tramwajowej. Jej ponowne uruchomienie nie jest niemożliwe, wymaga jednak znacznych nakładów finansowych. No i chyba zmiany ekipy rządzącej. A wtedy także Gliwice mogą liczyć na pojawienie się Twistów.
Turkusowe wnętrze, podwójne siedzenia
Twist, jak wspomnieliśmy, to najnowocześniejszy tramwaj w historii Tramwajów Śląskich. Jest jednokierunkowym, trzyczłonowym tramwajem nowej generacji. Ale nie jest całkowicie niskopodłogowy. Udział niskiej podłogi to 73%, takie było życzenie zamawiającego. Nie zmienia to jednak faktu, że wagon jest przyjazny dla pasażerów, dostosowany dla potrzeb osób starszych i niepełnosprawnych. Poruszający się na wózkach inwalidzkich mają ułatwiony dostęp do wnętrza dzięki oznakowanej platformie przy drzwiach wejściowych. Nowoczesny układ wymuszonej wentylacji zapewnia wymaganą wymianę powietrza w tramwaju. Zastosowanie 7 drzwi – pięciu dwustrumieniowych i dwóch jednostrumieniowych umożliwia szybką i płynną wymianę pasażerów na przystankach. System informacji pasażerskiej oprócz tablic kierunkowych czołowych i bocznych wykorzystuje również wewnętrzne ekrany LCD, na których dodatkowo emitować można zdjęcia, plansze i filmy reklamowe oraz pasek z informacjami prasowymi. Poczucie bezpieczeństwa pasażerów wzmacnia również system zewnętrznego i wewnętrznego monitoringu.
Kontrowersyjne jest natomiast wykończenie wnętrza, jak ustaliliśmy z rzecznikiem prasowym Tramwajów Śląskich –turkusowe. Pewnie ma ono tyleż swoich zwolenników co przeciwników. Pewne jest, że zarówno wystrój wnętrza, z rzeczonymi turkusowymi elementami, jaki i układ siedzeń są efektem zamówienia, złożonego przez przewoźnika. Cały proces produkcji wagonu trwał około dwóch miesięcy. Został poprzedzony o wiele dłuższym procesem projektowym, w którym uczestniczyli przedstawiciele przewoźnika i PESY. Zgodnie z obowiązującymi dziś standardami wszystkie detale były konsultowane z zamawiającym.
Twist step – trzy człony, cztery silniki
Twist step to wagon 3-członowy tramwaj typu 2012N. Ma 32 metry długości i 2,4 metra szerokości. Jak wspomnieliśmy do jego wnętrza prowadzi siedmioro drzwi, z czego 5 jest dwustrumieniowych a 2 jednostrumieniowe. Pojazd jest na 73% długości niskopodłogowy. Napęd zapewniają silniki asynchroniczne, zasilane falownikami o mocy 4×105 kW. Wagon wyposażony jest m.in. w sterowanie mikroprocesorowe, układ antypoślizgowy, system rekuperacji energii (odzyskiwanie energii w trakcie hamowania) oraz akumulatory, pozwalające na poruszanie się przy braku napięcia w sieci trakcyjnej.