Pierwsza wizualizacja Krakowiaka – jest umowa!
Dziś w Krakowie została podpisana umowa na dostawę 36 Krakowiaków. Mamy pierwszą wizualizację tramwaju dla Krakowa. Tak będą wyglądały pierwsze dostarczane przez PESĘ wagony dla stolicy Małopolski. Wcześniej zamówienia na niskopodłogowce w Krakowie zgarniał Bombardier. Na podpisanie umowy czekaliśmy długo, ale było warto. Krakowiak na wizualizacji prezentuje się bardzo efektownie.
Wiemy już, że na małopolskich torach tramwaje zastąpią stare stąpiątki. Bardzo ważne jest to, że pojadą one na mocno obciążonych obecnie trasach, w tym na linii nr 4 do Nowej Huty –mówi Jacek Majchrowski, prezydent Krakowa. Krakowiaki będą najdłuższymi niskopdłogowcami w Polsce. Czteroczłonowe niskopodłogowe, oparte na pięciu wózkach wagony będą miały długość prawie 43 metrów. – Dzięki temu zwiększy się liczba tramwajów niskopodłogowych, a tym samym poprawi się komfort podróżowania w Krakowie, szczególnie dla osób starszych, niepełnosprawnych oraz rodziców podróżujących z dziecięcymi wózkami –przekonywał Rafał Świerczyński, prezes MPK SA. W każdym z Krakowiaków zostanie bowiem zamontowana specjalna platforma, która ułatwi wsiadanie i wysiadanie osobom poruszającym się na wózkach. Wagony zostaną wyposażone w klimatyzację, automaty biletowe, w których za bilet można będzie zapłacić zarówno monetami jak i kartą zbliżeniową, i informację pasażerską. Pierwsze wagony mają zostać dostarczone w połowie przyszłego roku, całość kontraktu zostanie zrealizowana we wrześniu 2015 roku. – Jesteśmy dumni z tego, że będziemy produkować tramwaje dla mieszkańców Krakowa. To dla nas ważny kontrakt i zobowiązanie. Zapewniam, że w przyszłym roku tramwaje „Krakowiak”będą jeździć pod Wawelem – powiedział Tomasz Zaboklicki, szef PESY. Wagon został specjalnie zaprojektowany dla stolicy Małopolski. Co ważne, jego konstrukcja jezdna zapewni zmniejszenie zużycia kół oraz torowiska, a także znacząco podniesie komfort podróżowania – dodaje Zaboklicki. Przy projektowaniu i produkcji wykorzystujemy nasze doświadczenie zebrane przy budowie innych typów naszych tramwajów, a także oczekiwania Krakowa. To pojazd wyraźnie dedykowany dla Krakowa, spełniający specyficzne wymagania tego miasta, związane np. z wąskimi łukami torów – mówił dalej prezes PESY.
W kolejnych latach MPK SA planuje kolejne zakupy nowoczesnego taboru przy wykorzystaniu środków unijnych w perspektywie 2014-2020. Chodzi o 36 tramwajów 32 metrowych oraz 10 autobusów elektrycznych. W ramach tych środków miałaby zostać wyremontowana zajezdnia Nowa Huta. Całe zadanie znalazło się wśród projektów komplementarnych do Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych dla Krakowskiego Obszaru Funkcjonalnego, przedstawionych Ministerstwu Infrastruktury i Rozwoju przez Gminę Miejską Kraków. – Są więc szanse, że w perspektywie kilku najbliższych lat niemal wszystkie krakowskie tramwaje będą miały niską podłogę –podsumował Prezydent Jacek Majchrowski.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Dalsze informacje na temat Krakowiaków wkrótce w InfoTram.