Pierwsza umowa kredytowa Tramwajów Warszawskich

infotram
05.05.2010 08:47
W dniu 29 kwietnia w siedzibie Spółki Tramwaje Warszawskie odbyło się podpisanie umowy kredytowej miedzy przewoźnikiem a Europejskim Bankiem Odbudowy i Rozwoju na kwotę do 200 mln zł. W spotkaniu udział wzięli Hanna Gronkiewicz – Waltz – Prezydent m.st. Warszawy, Krzysztof Karos – Prezes Tramwajów Warszawskich oraz Jean-Patrick Marquet – Dyrektor Departamentu projektów municypalnych i infrastrukturalnych Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju.
Kolejne warszawskie PESY zostaną sfinansowane z pieniedzy od EBOiR
Podpisana umowa kredytowa jest pierwszym krokiem do zakończenia procesu pozyskiwania finansowania na realizację ambitnego programu inwestycyjnego Spółki Tramwaje Warszawskie zakładającego zakup 186 nowych niskopodłogowych tramwajów PESA (pierwszy z nich ma przybyć do Warszawy jeszcze w maju br.),, a także modernizacje i budowę nowych tras tramwajowych. To pierwsze długoterminowe finansowanie, jakie zostało udzielone Spółce Tramwaje Warszawskie. Jest ono możliwe dzięki zawarciu między Miastem st. Warszawą a przewoźnikiem umowy wykonawczej do 2027 r. Opiera się ona na kredycie typu A/B, a więc połowę środków Tramwaje Warszawskie uzyskają bezpośrednio z Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju, połowę zaś z konsorcjum banków komercyjnych. Aby zrealizować budżet inwestycyjny do 2013 r. Spółką prowadzi także negocjacje z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym na finalizacje umowy kredytowej na kwotę 920 mln zł. Całkowita wartość finansowania (kapitał + odsetki, itp.) wynosi 1,9 mld zł. Jest ona finansowana ze środków Europejskiego Banku Inwestycyjnego, Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju oraz Europejskiego Funduszu Spójności i środków Spółki.
W tym roku budżet inwestycyjny Tramwajów Warszawskich jest rekordowy i wynosi 356 mln zł. To ponad pięciokrotnie więcej niż 4 lata temu. Nakłady inwestycyjne na realizację planowanych zadań rozwojowych i modernizacyjnych oraz wymianę taboru w latach 2009-2027 oszacowano na poziomie 3,2 mld zł (w cenach z 2008 r.), w tym na samą wymianę taboru w latach 2009-2013 –1,26 mld zł.
Kolejne warszawskie PESY zostaną sfinansowane z pieniedzy od EBOiR
Po pierwsze, zmodernizowana będzie trasa Dworzec Wileński – Stadion Narodowy – Rondo Waszyngtona. W ramach tego projektu zakupimy 30 tramwajów. Drugim projektem jest obsługa komunikacją tramwajową północno-wschodnich obszarów Warszawy, wraz z zakupem 60 tramwajów oraz 1 prototypu – zapowiedziała Prezydent Warszawy Hanna Gronkiewicz-Waltz. Inwestycje będą realizowane w latach 2009 – 2013, a ich realizacja rozpoczęła się od zapłaty zaliczki na poczet dostaw tramwajów.