Pieniądze z EBOiR na tabor metra
W obecności Prezydent Warszawy Hanny Gronkiewicz-Waltz, prezes Metra Warszawskiego Jerzy Lejk oraz Thomas Maier, dyrektor zarządzający ds. Infrastruktury Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju podpisali porozumienie dotyczą udzielenia kredytu na zakup wagonów kolejki podziemnej. Nowe pociągi Metro Warszawskie kupuje z własnych, wypracowanych przez spółkę środków. Dofinansowanie, które będzie możliwe dzięki podpisanej dziś umowie, stanowi 30% kwoty potrzebnej do zrealizowania planowanych zakupów. W ten sposób pełniej wykorzystujemy również szansę, jaką dają nam fundusze europejskie. Bez wsparcia z Unii Europejskiej, która do budowy centralnego odcinka II linii metra dołoży niemal 3 mld zł, nie uzyskalibyśmy tak korzystnych warunków kredytowania. Jak widać, efektywne pozyskiwanie i wydatkowanie tych środków to coś więcej niż realizowanie zadań –to w równej mierze budowanie naszej wiarygodności. –zaznaczyła na chwilę przed podpisaniem umowy Prezydent Warszawy Hanna Gronkiewicz-Waltz.
Umowa to wynik kilkumiesięcznej pracy. Jej podstawą jest wieloletnie porozumienie jakie podpisała nasza firma z Miastem stołecznym Warszawa o świadczeniu usług transportowych do 2027 roku. Taka umowa umożliwia nam pozyskiwanie środków z rynku poza budżetem miasta i polepszanie naszych usług. –powiedział Jerzy Lejk, prezes Metra Warszawskiego – Planujemy zakup 35 pociągów. Cześć z nich będzie używana na pierwszej linii, ponieważ z chwilą oddania centralnego odcinka II linii metra wzrośnie także zainteresowanie I linią kolejki podziemnej.
Na podstawie porozumienia zostaną zakupione najnowocześniejsze pociągi przyjazne dla środowiska. Nasz udział w tym projekcie kształtuje się na poziomie 300 mln złotych –zaznaczył Thomas Maier, dyrektor zarządzający ds. Infrastruktury Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju.
Podpisane porozumienie dotyczy zakupu 35 pojazdów sześciowagonowych dla Metra Warszawskiego na sumę ponad 1 mld 69 mln złotych.