Pięciu graczy pod Wawelem – przetarg w decydującej fazie
infotram
02.02.2010 11:13
Pięciu graczy pod Wawelem – przetarg w decydującej fazie
Przetarg na dostawę 24 niskopodłogowych tramwajów dla MPK Kraków wkroczył w ostatnią, decydującą fazę. Do drugiego etapu postępowania przetargowego zostało zakwalifikowanych pięciu producentów: Solaris, Alstom, Bombardier, CAF i PESA. – Każda z tych firm ma czas do końca lutego na przysłanie swoich ofert technicznych wraz z ceną –wyjaśnia Zbigniew Palenica, wiceprezes MPK S.A. w Krakowie. Do drugiego etapu nie załapała się Skoda, której oferta zajęła ostatnie –szóste miejsce w pierwszym etapie przetargu. Zwycięzcę przetargu poznamy w połowie marca. Dotychczas całą krakowską pulę nowych niskopodłogowców zgarnął Bombardier, który swoje tramwaje produkował we współpracy z Solarisem. Tym razem polski potentat autobusowy, który wdziera się również na rynek tramwajów startuje samodzielnie, podbudowany zwycięstwem Tramino w Poznaniu.
Przypomnijmy, iż obecnie po stolicy Małopolski kursuje 50 niskopdłogowych Bombardierów. Nowe wagony dla Krakowa mają być rzecz jasna niskopodłogowe, przegubowe o długości minimum 31 metrów i wyposażone w klimatyzację. To nowość w grodzie Kraka. Żaden bowiem z dziś jeżdżących po mieście tramwajów klimatyzacji nie posiada. Jednorazowo wagon powinien przewieźć minimum 220 osób. MPK chce zapłacić za trmwaje około 210 mln zł netto. Od momentu podpisania umowy producent będzie miał 32 miesiące na realizację zamówienia. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem pierwsze tramwaje powinny pojawić się w Krakowie w 2011 roku, wszystkie zaś mają zostać dostarczone do połowy 2012 roku, a więc na EURO, którego w stolicy Małopolski …nie będzie. Wagony mogłyby zostać dostarczone wcześniej, gdyby wcześniej została zakończona procedura przetargowa. Ta jednak przeciągnęła się z powodu protestu Fabryki Pojazdów Szynowych. Drugi, opisywany w tym miejscu etap, mógł rozpocząć się dopiero po decyzji Sądu Okręgowego w Krakowie, który 6 listopada 2009 roku wydał wyrok korzystny dla MPK i oddalił protest FPS Cegielski.
Przypomnijmy. Zakup 24 niskopodłogowych tramwajów będzie współfinansowany ze środków unijnych w ramach unijnego projektu „Zintegrowany transport publiczny w aglomeracji krakowskiej –etap II”. Oprócz inwestycji taborowych zakłada on także budowę nowej linii tramwajowej z ronda Grzegórzeckiego do ul. Lipskiej oraz modernizację ul. Długiej wraz z torowiskiem. Brakujące pieniądz MPK Kraków pozyska z zaciągniętego kredytu.
Dzisiejszy tabor MPK Kraków składa się ze wspomnianych 50 Bombardierów, a także konstalowskich tramwajów 105Na oraz używanych wagonów, sprowadzonych z zagranicy. Do tych ostatnich należą E1+C3 zakupione w Wiedniu, GT6 z Norymbergi, N8S-NF, również z Norymbergi oraz N8S z Essen. Razem daje to ponad 200 wagonów, z czego 25% to pojazdy niskopodłogowe. Co ciekawe to właśnie po Krakowie jeździ obecnie najwięcej niskopodłogowych wagonów tramwajowych.
Więcej z Działu Kontrakty
MZK Toruń chce kupić 20 tramwajów
18.03.2024
GAiT chcą doposażyć N8C w klimatyzację
04.09.2023
Zagrzeb chce kupić używane tramwaje
23.06.2023
Modertrans z kolejną umową w Szczecinie
24.04.2023
Więcej z Działu Pasażer
Tramwaje „pocięły” autobusową linię 105
29.03.2024
Tramwajowe zmiany dla pasażerów w Łodzi
18.03.2024
Linia nr 16 MPK Wrocław zmieniła trasę
04.02.2024
Więcej z Działu Prawo
Sprawa karna za graffiti na tramwajach
14.10.2021
30 kwietnia tramwajowa rozprawa w Olsztynie
06.04.2021
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Komplet Elektronów dla Lwowa
18.03.2024
Krótka Gamma na ulicach Poznania
06.06.2023
Nevelo ponownie w Krakowie
07.10.2022
Medcom z nagrodą od Siemens Mobility
30.09.2022
Hyundai ucieka z Warszawy
13.09.2022