Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Pięciu graczy pod Wawelem – przetarg w decydującej fazie

infotram
02.02.2010 11:13
Przetarg na dostawę 24 niskopodłogowych tramwajów dla MPK Kraków wkroczył w ostatnią, decydującą fazę. Do drugiego etapu postępowania przetargowego zostało zakwalifikowanych pięciu producentów: Solaris, Alstom, Bombardier, CAF i PESA. – Każda z tych firm ma czas do końca lutego na przysłanie swoich ofert technicznych wraz z ceną –wyjaśnia Zbigniew Palenica, wiceprezes MPK S.A. w Krakowie. Do drugiego etapu nie załapała się Skoda, której oferta zajęła ostatnie –szóste miejsce w pierwszym etapie przetargu. Zwycięzcę przetargu poznamy w połowie marca. Dotychczas całą krakowską pulę nowych niskopodłogowców zgarnął Bombardier, który swoje tramwaje produkował we współpracy z Solarisem. Tym razem polski potentat autobusowy, który wdziera się również na rynek tramwajów startuje samodzielnie, podbudowany zwycięstwem Tramino w Poznaniu.
Krakowski BombardierJeden z krakowskich Bombardierów
Przypomnijmy, iż obecnie po stolicy Małopolski kursuje 50 niskopdłogowych Bombardierów. Nowe wagony dla Krakowa mają być rzecz jasna niskopodłogowe, przegubowe o długości minimum 31 metrów i wyposażone w klimatyzację. To nowość w grodzie Kraka. Żaden bowiem z dziś jeżdżących po mieście tramwajów klimatyzacji nie posiada. Jednorazowo wagon powinien przewieźć minimum 220 osób. MPK chce zapłacić za trmwaje około 210 mln zł netto. Od momentu podpisania umowy producent będzie miał 32 miesiące na realizację zamówienia. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem pierwsze tramwaje powinny pojawić się w Krakowie w 2011 roku, wszystkie zaś mają zostać dostarczone do połowy 2012 roku, a więc na EURO, którego w stolicy Małopolski …nie będzie. Wagony mogłyby zostać dostarczone wcześniej, gdyby wcześniej została zakończona procedura przetargowa. Ta jednak przeciągnęła się z powodu protestu Fabryki Pojazdów Szynowych. Drugi, opisywany w tym miejscu etap, mógł rozpocząć się dopiero po decyzji Sądu Okręgowego w Krakowie, który 6 listopada 2009 roku wydał wyrok korzystny dla MPK i oddalił protest FPS Cegielski.
Jeden z 50 krakowskich BombardierówJeden z 50 krakowskich Bombardierów
Przypomnijmy. Zakup 24 niskopodłogowych tramwajów będzie współfinansowany ze środków unijnych w ramach unijnego projektu „Zintegrowany transport publiczny w aglomeracji krakowskiej –etap II”. Oprócz inwestycji taborowych zakłada on także budowę nowej linii tramwajowej z ronda Grzegórzeckiego do ul. Lipskiej oraz modernizację ul. Długiej wraz z torowiskiem. Brakujące pieniądz MPK Kraków pozyska z zaciągniętego kredytu.      
Dzisiejszy tabor MPK Kraków składa się ze wspomnianych 50 Bombardierów, a także konstalowskich tramwajów 105Na oraz używanych wagonów, sprowadzonych z zagranicy. Do tych ostatnich należą E1+C3 zakupione w Wiedniu, GT6 z Norymbergi, N8S-NF, również z Norymbergi oraz N8S z Essen. Razem daje to ponad 200 wagonów, z czego 25% to pojazdy niskopodłogowe. Co ciekawe to właśnie po Krakowie jeździ obecnie najwięcej niskopodłogowych wagonów tramwajowych.