Pięć aneksów do umowy. Wiemy ile ostatecznie Tramwaje Warszawskie zapłaciły za Hyundaie
Tramwaje Warszawskie pięciokrotnie aneksowały umowę z Hyundai Rotem Company.
Jeden z tych aneksów zwiększył kwotę, którą przewoźnik musiał zapłacić za 123 wagony.
Droższe tramwaje
Zwiększenie kwoty za tramwaje nastąpiło na mocy aneksu nr 5 do umowy. Jak podano konieczność modyfikacji spowodowana okolicznościami, których instytucje zamawiające nie mogły przewidzieć.
Zmiany dotyczące zwiększenia kwoty wynagrodzenia należnego wykonawcy stały się niezbędne, ponieważ:
1) na obszarze Polski 20 marca 2020 r. ogłoszony został stan epidemii zakaźnej choroby COVID-19,
2) Światowa Organizacja Zdrowia 11 marca 2020 r. uznała epidemię COVID-19 za pandemię, stanowiącą zgodnie umową siłę wyższą,
3) w toku realizacji umowy wystąpiły okoliczności związane z wystąpieniem COVID-19, mające wpływ na należyte wykonywanie umowy, tj. wstrzymanie produkcji podzespołów do tramwajów, zamknięcie biura wykonawcy, utrudnienia w zakresie kontroli produkcji podzespołów do tramwajów, gdzie od połowy 2021 r. wykonawca i jego dostawcy zmagali się z kolejną falą epidemii, która ponownie wpłynęła na brak możliwości realizacji umowy zgodnie z przyjętymi założeniami.
Aneks nr 5 zmienia wartość zamówienia określoną pierwotnie w umowie o 174 000 zł netto. Ostatecznie więc Tramwaje Warszawskie zapłaciły za wagony 1 837 965 557,67 zł netto.
Przedmiotem zamówienia była dostawa fabrycznie nowych tramwajów jednokierunkowych i dwukierunkowych, całkowicie niskopodłogowych, wieloczłonowych wraz ze specjalistycznym wyposażeniem obsługowym, pakietem naprawczym, pakietem eksploatacyjnym, pakietem materiałów niezbędnych do wykonania naprawy głównej, szkoleniami, dokumentacją techniczną łącznie z licencjami i oprogramowaniem łącznie z licencjami oraz wykonywaniem napraw powypadkowych (w okresie gwarancji tramwajów).
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Przedmiot zamówienia obejmował:
1) podstawowy (gwarantowany) zakres zamówienia, tj. dostawę 123 tramwajów wraz ze specjalistycznym wyposażeniem obsługowym, pakietem naprawczym, pakietem eksploatacyjnym, pakietem materiałów niezbędnych do wykonania naprawy głównej, szkoleniami, dokumentacją techniczną łącznie z licencjami i oprogramowaniem łącznie z licencjami oraz wykonywaniem napraw powypadkowych (w okresie gwarancji tramwajów),
2) zakres zamówienia w ramach opcji, tj. dostawę 90 tramwajów wraz z pakietem naprawczym, pakietem eksploatacyjnym, pakietem materiałów niezbędnych do wykonania naprawy głównej, dokumentacją techniczną łącznie z licencjami i oprogramowaniem łącznie z licencjami oraz wykonywaniem napraw powypadkowych (w okresie gwarancji tramwajów).
Jak wiadomo opcja nie została zrealizowana, bo producent nie chciał dostarczyć dodatkowych tramwajów. Stołeczny przewoźnik zapowiedział ogłoszenie nowych przetargów.