Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Piąte urodziny drugiej linii metra

infotram
06.03.2020 17:45

Już pięć lat pasażerowie Warszawskiego TransportuPublicznego mogą korzystać z drugiej linii metra. Przez ten czas na stacjelinii M2 weszło ponad 186 mln osób.

Pociągi linii M2 wożą pasażerów od 8 marca 2015 r.  Lekkie szklane konstrukcje zadaszeń osłaniającychwejścia do stacji w centrum, z „przełamaniem” tworzącym widoczną z dalekaliterę M, w kolorach charakterystycznych dla każdej stacji, wrosły w krajobrazstolicy.

Jeszcze piękniej

Uwagę pasażerów zwracają grafiki na ścianach zatorowychstacji, zaprojektowane przez wybitnego twórcę Wojciecha Fangora (zmarł 25października 2015 r.). Dzięki nim stołeczne metro stało się największą naświecie podziemną galerią pop-artu. Swoją architekturą i wystrojem wyróżniająsię także stacje oddane do użytku w zeszłym roku. Przemianę przeszły też ulice,które są nad metrem – Świętokrzyska to dziś ulica pełna zieleni, z szerokimichodnikami, z estetycznymi meblami miejskimi i drogą dla rowerów. Także ulicaTargowa i plac Wileński, okolice stacji Szwedzka czy Targówek Mieszkaniowy nieprzypominają już miejsc sprzed kilku lat.

Jeszcze szybciej

Druga linia metra odmieniła Warszawski Transport Publiczny.To najsprawniejszy środek transportu. Dziś przejazd z Woli na Pragę (ze stacjiRondo Daszyńskiego do Trockiej) zajmuje ok. 17 minut. Do nowej linii metrazostała dostosowana także sieć komunikacji naziemnej tak, aby zapewniała jaknajlepszy dojazd do podziemnej kolei.

Przesiadka w centrum do pociągów linii M1 umożliwia dojazdna południe i północ Warszawy. Metro jest także dobrze skomunikowane z koleją.Stało się znakomitym środkiem transportu nie tylko, na co dzień do pracy czyszkoły, ale także do Centrum Nauki Kopernik, na Trakt Królewski, do MuzeumPragi, Teatru Powszechnego, Teatru Rampa czy też Miejskiego OgroduZoologicznego. Ze stacji Stadion Narodowy są dwa kroki na stadion, na którym odbywasię wiele imprez, nie tylko sportowych. Także Wisła, gdzie można obcować zprzyrodą w środku miasta, jest bardziej dostępna. Natomiast na lewym brzegurzeki, jedno z wyjść ze stacji Centrum Nauki Kopernik prowadzi wprost naBulwary Wiślane, które są ulubionym miejscem wypoczynku i rekreacji nad wodą.

Jeszcze dalej

Centralny odcinek drugiej linii metra zbudowany jakopierwszy, w samym centrum Warszawy, jest osią wschód-zachód podziemnej kolei,do której dołączane są następne odcinki. W październiku 2019 roku otwartezostały trzy kolejne stacje na Pradze-Północ i Targówku – Szwedzka, TargówekMieszkaniowy, Trocka. Wkrótce nowe stacje zaczną działać na Woli – Płocka,Młynów i Księcia Janusza. I trwa budowa następnych: dwóch na Bemowie – Ulrychówi Powstańców Śląskich oraz na Targówku – Zacisze, Kondratowicza i Bródno.Trwają również prace przygotowawcze do rozpoczęcia budowy kolejnych stacji naBemowie i Stacji Techniczno-Postojowej Karolin. Budowa całej linii M2 ma zostaćzakończona przed 2023 rokiem.

Linia M2 w liczbach:

·         otwarcie 8 marca 2015 r.

·         10 stacji:Rondo Daszyńskiego, Rondo ONZ, Świętokrzyska, Nowy Świat, Powiśle, StadionNarodowy, Dworzec Wileński, Szwedzka, Targówek Mieszkaniowy, Trocka

·         liczba wejśćna stacje od otwarcia – 186 728 772

·         dzień znajwiększą liczbą wejść – 19 listopada 2019 roku, 198 495 wejść

·         stacja znajwiększą liczbą wejść – Dworzec Wileński, 38 872 440 wejść

·         najmniejpopularna stacja – Centrum Nauki Kopernik, 11 349 142 wejść

·         liczbasprzedanych biletów w biletomatach na stacjach – 17 283 200 sztuk o wartości207 241 386,50 zł

·         czas przejazdu: 17 minut

·         najpłytszastacja: Rondo Daszyńskiego – 12 m poniżej gruntu

·         najgłębszastacja: Nowy Świat – 27 m

·         długośćtunelu pod Wisłą – ok. 900 m

·         najdłuższeschody ruchome – 40,4 m na stacji Centrum Nauki Kopernik