PESA zamontuje klimatyzację w pięciu śląskich wagonach 2012N

infotram
10.12.2021 09:15
Tramwaje Śląskie podpisały z PESĄ umowę na modernizację pięciu wagonów tramwajowych typu 2012N w zakresie montażu i uruchomienia układu klimatyzacji przedziału pasażerskiego.

Zamówienie zostało udzielone w trybie bez uprzedniej publikacji zaproszenia do ubiegania się o zamówienie w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Uzasadnienie

Jak podano w uzasadnieniu PESA Bydgoszcz SA jest producentem tramwaju typu 2012N wyprodukowanego w latach 2013-2014, w którym zamawiający na wzór wagonów tramwajowych typu 2012N-10 i 2017N tego samego producenta wytworzonych w latach 2020-2021 zamierza wprowadzić układ klimatyzacji przedziału pasażerskiego. Ww. firma dysponuje majątkowymi prawami autorskimi do dokumentacji konstrukcyjnej dla przedmiotowego wagonu oraz oprogramowania systemu sterowania pojazdu. Jedynie podmiot dysponujący majątkowymi prawami autorskimi do przywołanych utworów może dokonać bez naruszania praw wyłącznych niezbędnej rozbudowy celem zainstalowania układu klimatyzacji w sposób kompatybilny technicznie z istniejącymi instalacjami.

Wprowadzenie układu klimatyzacji wymaga oprócz montażu agregatów grzewczo-chłodzących wyposażenia tramwaju w przetwornice statyczne zasilające te agregaty jak i całość instalacji obwodów sterowania i obwodów pomocniczych pojazdu. Z tego względu oprogramowanie wagonu musi być rozszerzone o nowe funkcje. Dostęp do kodu źródłowego oprogramowania, prawa autorskie do niego oraz umiejętność jego dekompilacji i opracowania posiada jedynie producent pojazdu. Aby po wprowadzeniu układu klimatyzacji zachować kompatybilność w sterowaniu wagonu typu 2012N z wagonami sprzed modernizacji muszą być wykorzystane istniejące urządzenia obsługi wagonu i zachowane wszystkie dotychczasowe funkcje jego działania łącznie ze sterowaniem napędem, co zostało usankcjonowane uzyskaniem homologacji typu tramwaju.

W ramach dostosowania konstrukcji tramwaju do nowej funkcjonalności konieczne jest posiadanie dokumentacji konstrukcyjnej oraz ingerencja w tę konstrukcję celem utrzymania właściwych nacisków na osie wagonu. Tak głęboka ingerencja jest technicznie możliwa i racjonalna w ramach prowadzonej akcji serwisowej przez producenta tramwaju. Podnieść należy w tej sytuacji, że nie istnieją inne rozsądne rozwiązania alternatywne wykonania tych prac.

Wagony 2012N są poddane akcji serwisowej zorganizowanej staraniem i kosztem oraz z wykorzystaniem infrastruktury serwisowej i zasobów warsztatowych firmy PESA Bydgoszcz, w ramach której następuje wzmocnienie elementów konstrukcji tramwaju. W zakresie prowadzonych prac następuje demontaż podzespołów pojazdu i instalacji elektrycznej, wzmocnienie konstrukcji, prace związane z jej zabezpieczeniem antykorozyjnym, prace lakiernicze i ponowny montaż urządzeń i instalacji. Zmodernizowanie tramwaju w zakresie wprowadzenia układu klimatyzacji w toku prowadzonej akcji serwisowej ma zatem uzasadnienie techniczne w związku z ingerencją w konstrukcję tramwaju i jego instalację elektryczną. Nie zachodzi więc konieczność ponownego przeprowadzenia wielu prac w przypadku montażu układu klimatyzacji niezależnie od akcji serwisowej. Nie bez znaczenia jest fakt, że zrealizowanie przedsięwzięcia w ramach akcji serwisowej nie spowoduje ponownego wyłączenia wagonów z eksploatacji na okres montażu w nich systemu klimatyzacji oraz nie wymaga odrębnego transportu wagonów do i od Wykonawcy.

Jak wspomniano wcześniej, wagon typu 2012N posiada świadectwo homologacji wydane na wniosek firmy PESA Bydgoszcz przez Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej w Warszawie. Tramwaj po modernizacji w zakresie wprowadzenia układu klimatyzacji przedziału pasażerskiego powinien uzyskać rozszerzenie aktualnego świadectwa homologacji.

Wartość prac to 3 925 000.00 PLN netto.