PESA z umową na Twisty w Gorzowie

infotram
22.09.2017 12:38

Miejski Zakład Komunikacyjny w Gorzowie Wlkp. zamówił w PESABydgoszcz 14 niskopodłogowych, trójczłonowych, jeżdżących w dwóch kierunkach -nowoczesnych tramwajów o nazwie Twist. Pierwszy dotrze do Gorzowa wpaździerniku przyszłego roku.

Umowę w tej sprawie w piątek w Gorzowie, w obecności prezydentaJacka Wójcickiego, podpisali: prezes MZK Roman Maksymiak i Robert Szot,dyrektor Marketingu Lekkich Pojazdów Szynowych Pesa Bydgoszcz S.A​.

Inwestycja ma ogromne znaczenie dla gorzowian;fundamentalnie zmieni jakość komunikacji publicznej. – Przesiądziemy się zpojazdów muzealnych do nowych, nowoczesnych tramwajów, których producent jestznany w całej Europie – podkreślił prezydent Wójcicki.

– To dla nas bardzo ważny dzień, a nawet tydzień w historiifirmy. Wczoraj przekazaliśmy kolejny pojazd z rodziny Swing dla Bydgoszczy –dokładnie 500-tny tramwaj na rynku polskim, a dziś po raz pierwszy wiążemy sięumową z MZK w Gorzowie Wielkopolskim – powiedział Robert Szot, dyrektorMarketingu Lekkich Pojazdów Szynowych Pesa Bydgoszcz S.A​.

– Miasto postawiło na unowocześnianie taboru i to od razudwukierunkowymi tramwajami spełniającymi – tak w zakresie bezpieczeństwa,designu, jak i przyjaznych dla pasażerów i obsługi systemów – najwyższeeuropejskie standardy. Wiem, że Gorzów Wlkp. inwestuje też w infrastrukturę, awięc to wręcz przełom w historii tutejszej komunikacji miejskiej. Dziękując zaokazanie nam zaufania, cieszę się, że właśnie PESA będzie miała swój udział wrealizacji tak ważnego projektu – dodał dyrektor Szot.

Jaki będzie gorzowski Twist?

Będący przedmiotem umowy tramwaj Twist PESA zaprojektowała zmyślą o Gorzowie Wielkopolskim. Design pojazdu połączy w sobie nowoczesność zklasycznymi wzorcami. Tramwaj będzie w 100% niskopodłogowy, przyjazny dla osóbstarszych, niepełnosprawnych i poruszających się na wózkach inwalidzkich.Wygodny wjazd, także wózkiem dziecięcym umożliwi rampa dla inwalidów.

Komfort we wnętrzu zapewni klimatyzacja, zarówno w kabiniemotorniczego, jak i w przedziale pasażerskim. Tramwaj, dziękijednoprzestrzennej budowie połączy przestronność wnętrze z wygodą podróżowania,dając poczucie bezpieczeństwa, nad czym dodatkowo czuwa system monitoringu.Wyposażony będzie w nowoczesne systemy informacji pasażerskiej oraz automat dosprzedaży biletów i system zliczania pasażerów.

Zastosowane falowniki trakcyjne umożliwiają rekuperacjęenergii podczas hamowania i jej zwrot do sieci, w znacznym stopniuprzyczyniając się do obniżenia kosztów eksploatacyjnych. Dodatkowymudogodnieniem dla pasażerów będzie dostępność sieci Wi-fi oraz gniazdaładowarek USB. Tramwaj wyposażony zostanie również w nowoczesną diagnostykęon-line, pozwalającą monitorować jego stan zdalnie.

Każdy tramwaj będzie miał 48 miejsc siedzących i 122 stojąceoraz dwa miejsca dla osób niepełnosprawnych. Jego maksymalna prędkość to 70km/h.

Cena jednego tramwaju wynosi 7,7 mln zł, łączna wartośćdostawy to 93 567 920 zł, co po doliczeniu podatku VAT daje kwotę 115 088 541zł.

Dzięki tej inwestycji zmniejszymy negatywny wpływ transportuna środowisko naturalne; będą niższe emisje zanieczyszczeń powietrza, hałasu idrgań. Mniejsze będzie zużycie energii elektrycznej. Zmniejszy się zatłoczeniemotoryzacyjne w mieście, poprawi bezpieczeństwo użytkowników ruchu drogowego –uważa prezes MZK Roman Maksymiak.

Prezentację gorzowskiego tramwaju Twist PESA ​możnazobaczyć TUTAJ

Obecnie w Gorzowie jeździ 18 tramwajów, których średnia wiekuto prawie 50 lat; 13 tramwajów zostało wyprodukowanych w 1966 roku, a pięć w1970. Ich przebieg to prawie dwa miliony kilometrów. Po przeprowadzonej wubiegłym roku ocenie technicznej pięć wagonów pójdzie do kasacji, pozostałebędą stanowić rezerwę dla nowych pojazdów z PESA.