PESA z umową na TWISTY II dla Częstochowy

infotram
15.01.2018 11:23

PESApodpisała dziś (15 stycznia) z MPK Częstochowa kontrakt na dostarczenie 10tramwajów.

Tak, jak w przypadku pierwszych dostaw pojazdówprodukowanych od 2012 roku, znów pod Jasną Górę pojadą Twisty, bogatsze jednako dodatkowe wyposażenie i układ rekuperacji energii elektrycznej. 
W obecności Prezydenta CzęstochowyKrzysztofa Matyjaszczyka umowę podpisali Prezes MPK Częstochowa Mariusz Sikoraoraz Dyrektor Marketingu Lekkich Pojazdów Szynowych PESA Robert Szot. Wartość zamówienia to 89mln853tys. złotych brutto, a na dostawę wszystkich 10 pojazdów PESA ma 24miesiące od daty podpisania umowy.

Twist II

Jakpoinformował producent tramwaj niskopodłogowy TWIST IIprodukcji PESA Bydgoszcz ze 100%udziałem niskiej podłogi jest najnowszą propozycją firmy przygotowanąspecjalnie dla potrzeb Częstochowy. Zastosowane w nim rozwiązania techniczne sąwypadkową wieloletnich doświadczeń zebranych w czasie eksploatacji pojazdówwcześniejszych generacji.

TWIST IIjest trójczłonowym tramwajem, wyposażonym w cztery skrętne wózki jezdne zklasycznymi, osiowymi zestawami kołowymi. Konstrukcja ma wytrzymałość naściskanie 400 kN co zgodnie z normą EN-12663 odpowiada klasie wytrzymałościPIV. Pojazd wyposażono w zderzaki o zwiększonym współczynniku pochłanianiaenergii, a kabina motorniczego tworzy tzw. klatkę bezpieczeństwa, co znaczniezmniejsza zagrożenie w czasie kolizji.

Ergonomicznestanowisko pracy motorniczego jest klimatyzowane i wyposażone w pulpit zcentralnym terminalem wielofunkcyjnym, copozwala ograniczyć do minimum ilość przycisków.

Wklimatyzowanym przedziale pasażerskim, wykonanym w układzie jednoprzestrzennymzastosowano wygodne wandaloodporne siedzenia, antypoślizgową wykładzinępodłogową, system dźwiękowej i wizualnej informacji dla pasażera.

Podłoga wstrefie wejścia na wysokości 350 mm nad główką szyny oraz zamontowana wpojeździe rampa dla wózków dziecięcych i inwalidzkich pozwala korzystać ztramwaju osobom niepełnosprawnym na wózku inwalidzkim oraz usprawnia wymianępasażerów.

Poczucie bezpieczeństwa pasażerów wzmacnia systemmonitoringu wizyjnego z systemem rejestracji obejmujący wnętrze częścipasażerskiej, strefę znajdującą się bezpośrednio przed pojazdem, strefęz tyłu pojazdu, strefy boczne pojazdu i strefę pantografu.

Zastosowanie7 drzwi – pięciu dwustrumieniowych i dwóch jednostrumieniowych umożliwia szybkąi płynną wymianę pasażerów na przystankach.

Konstrukcja jezdna tramwaju oparta jest o cztery skrętne wózkiposiadające dwa stopnie usprężynowania cokorzystnie wpływa na zmniejszenie zużycia kół oraz torowiska a także znaczącopodnosi komfort podróżowania.

Przekształtnikowyukład napędowy umożliwia rekuperację energii podczas hamowania i jej zwrot dosieci lub gromadzenie w zasobnikach energii i wykorzystanie podczas rozruchu iprzyspieszania, co w znacznym stopniu przyczynia się do obniżenia kosztówutrzymania tramwaju.

Bardzoistotnym atutem zastosowanego napędu jest możliwość przemieszczania pojazdu wwarunkach awaryjnych przy wykorzystaniu energii zgromadzonej w zasobnikachenergii. Szczególnie przydatne staje się to w przypadku zaniku prądu w sieci,gdy zachodzi potrzeba zjechania tramwaju ze skrzyżowania lub wjechania natorowisko nie posiadające trakcji (np. hala remontowa).

Układsterowania pojazdu umożliwia wykrywanie i likwidowanie poślizgów występującychpodczas rozruchu i hamowania z wykorzystaniem dostępnych systemów między innymiukładu piasecznic.

Elektronicznyrejestrator zdarzeń, rejestruje istotne z punktu widzenia bezpieczeństwa jazdyparametry.

Diagnostykaon-line zapewniająca przesyłanie drogą bezprzewodową informacji o pracytramwaju umożliwia kontrolowanie pracytramwajów na trasie. Przy pomocy zwykłego komputera klasy PC z zajezdnidostępny jest podgląd i kontrola podstawowych podzespołów tramwaju orazsystemów bezpieczeństwa. Daje to niespotykane dotąd możliwości monitorowaniastanu technicznego całej floty pojazdów będących na trasie.

Podstawowe dane techniczne tramwajuTWIST II

1.

Rodzaj konstrukcji

Jednokierunkowy, 3-członowy

2.

Długość tramwaju ze zderzakami

32200mm

3.

Max szerokość tramwaju

2400mm

4.

Szerokość toru

1435mm

5.

Prędkość maksymalna

70 km/h

6.

Ilość miejsc siedzących

58

7.

Ilość miejsc stojących (przy 5 osobach na m2)

163

8.

Dopuszczalna ilość miejsc (przy 5 osobach na m2

221

9.

Moc (silniki asynchroniczne)

4 x 105 kW

10.

Układ osi

Bo' 2' 2' Bo'

11.

Wysokość podłogi w strefie wejść mierzona od poziomu główki szyny.

350mm

12.

Ilość drzwi dwuskrzydłowych

5

13.

Ilość drzwi jednoskrzydłowych

2