PESA z umową na kolejne Swingi dla Bydgoszczy
W czwartek (23 marca)podpisana została umowa pomiędzy miastem Bydgoszcz i PESĄ na dostawę 18nowoczesnych tramwajów. Kontrakt jest warty 141 mln złotych. Pierwsze trzyniskopodłogowe i klimatyzowane składy wyjadą na bydgoskie trasy już jesienią.
Staramy się budowaćkomunikacje publiczną przyjazną dla mieszkańców – mówi prezydentBydgoszczy, Rafał Bruski. Dlatego wnajbliższych latach kluczowe miejskieinwestycje są związane z rozbudową tras tramwajowych oraz modernizacja ważnychwęzłów komunikacyjnych i torowisk. Poza tym zabezpieczyliśmy środki na nowebuspasy. Rozbudowę infrastruktury powiązaliśmy jednocześnie z zakupaminowoczesnego taboru. Łącznie na te zadania przeznaczymy w ciągu najbliższychlat pół miliarda złotych. Jestem przekonany, że to dobrze wydane pieniądze.Dzięki nim podróże tramwajami i autobusami będą trwały krócej oraz wzrośniekomfort poruszania się miejską komunikacją. Podpisując umowę na dostawę taborucieszę się, że naszym partnerem jest prężnie działająca bydgoska firma ?dodaje.
„Flotę” wyprodukujePESA
Bydgoszcz w ubiegłym roku zamówiła łącznie 18 sztuktramwajów. 15 z nich stanowić będą wozy 5-członowe o długości ponad 30 metrów.Kolejne 3 sztuki to składy 3-członowe o długości ponad 19 metrów dedykowane doobsługi linii mniej uczęszczanych. Przetarg na dostawę wygrała bydgoska firmaPESA. Wartość całego kontraktu to 141 mln zł.
Bydgoszcz była jednymz pierwszych miast, które dekadę temu zaufały nam jako producentowi tramwajów– mówi prezes firmy PESA, Tomasz Zaboklicki. Wtedy jednak były to tylko dwa nowe składy. Na przełomie roku 2015 i2016 ? wraz z linią do Fordonu – przybyło jednak dwanaście naszych Swingów, adziś podpisujemy umowę na osiemnaście kolejnych. 32 tramwaje z PESA wśródkilkudziesięciu codziennie eksploatowanych ? taka flota nowoczesnych,niskopodłogowych, klimatyzowanych, bardzo bezpiecznych tramwajów ustawiaBydgoszcz wśród tych miast, które najszybciej w Polsce modernizują tabor. Słowa”flota” nie używam przypadkowo, bo w naszych wspólnych przedsięwzięciach ? wwiększości realizowanych od 2010 roku – ma swój udział prezydent Bydgoszczy,wcześniej przecież oficer nawigator w Polskich Liniach Oceanicznych RafałBruski. Cieszę się, że dzięki tej sprawnej, konsekwentnej nawigacji właśniePESA może zmieniać oblicze miasta, w którym funkcjonuje ? dodaje.
Nowoczesne systemy
Nowa dostawa tramwajów będzie prawie identyczna w stosunkudo jeżdżących aktualnie w Bydgoszczy 12 szt. tramwajów typu Swing. Analizowanabędzie jeszcze możliwość skorygowania kolorystyki pojazdów. Podobnie jak wdotychczasowych pojazdach tramwaje będą wyposażone w nowoczesne systemy IT:
– System Informacji Pasażerskiej
– System monitoringu
– System Emisji Reklam
– Wi-Fi dla pasażerów
– gniazda USB
Ważne fakty:
12 tramwajów zakupionych podczas budowy linii do Fordonukosztowało 109 mln zł.
4 z nich przejechały juz ponad 100 tysięcy kilometrów.
Najwięcej pasażerów(ponad 16 tysięcy dziennie ) korzysta z linii nr 5, na którejstandardowo kursują 4 Swingi
Ważne daty:
30.09.2016 r. -ogłoszenie o zamówieniu
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
22.11.2016 r. -złożenie i otwarcie ofert
19.12.2016 r. -złożenie dokumentów formalnych i technicznych potwierdzającychspełnienie warunków udziału w postępowaniu
23.03.2017 r. -podpisanie umowy
31.10.2017 r. – dostawa pierwszych 3 sztuk
07.05.2018 r. – dostawa kolejnych 8 sztuk
30.09.2018 r. – dostawa pozostałych 7 sztuk
Swing 5-członowy wliczbach:
Długość – 30,12m
Szerokość -2,35 m
Prędkość max – 70 km/h
Liczba miejsc ogółem – 201
Liczba miejsc siedzących -53
Niskopodłogowość – 100%
„