Paryż: Dostawa pierwszych składów metra MF2000

infotram
10.01.2008 14:25

Skład metra MF2000. Fot. RATP

W rok po dostarczeniu prototypowej jednostki przedseryjnej rozpoczęła się dostawa seryjnych składów MF2000 dla paryskiego metra. Dostawy rozpoczęły się 3 stycznia 2008, a odebrany skład zostanie skierowany do obsługi linii numer 2 metra w Paryżu. Dostawy mają się zakończyć w styczniu 2010 w tempie 20 zespołów na rok. Zamówienie na skonstruowanie nowych składów zostało złożone w 2001 roku w konsorcjum firm Alstom, Bombardier oraz Areva TA. Prace obejmowały wykonanie wszystkich czynności projektowych, konstrukcyjnych, testowych oraz pojazdów przedseryjnych, których zwieńczeniem była opcja na 160 nowych składów. Tak więc RATP zabezpieczyło się przed ewentualnym niewłaściwym wykonaniem projektu bądź też niespełnieniem oczekiwań odnośnie nowego pojazdu. Mimo tego obyło się bez spektakularnego zakończenia na prototypie i pojazd wszedł do produkcji seryjnej. Zamówienie to Régie Autonome des Transports Parisiens (RATP) zawarło w kwietniu 2006, które stanowiło pierwszą realizację opcji na 45 zespołów dla linii numer 2.  W styczniu 2007 wyjechał pierwszy pojazd przedseryjny, natomiast w listopadzie 2007 RATP zdecydowało się zrealizować drugą opcję tym razem na 49 składów dla obsługi linii numer 5. W efekcie nowe składy MF2000 zastąpią prawie 40% obecnie eksploatowanego taboru metra na liniach 2,5 oraz 9. Nowe zespoły w stosunku do obecnych cechuje zmniejszenie zużycia energii elektrycznej o około 30% dzięki zastosowaniu impulsowego kładu rozruchu oraz możliwości rekuperacji energii do sieci. Nowością jest również podpięcie wszystkich systemów bezpieczeństwa pod jeden centralny komputer.
Źródło: Komunikat prasowy Alstom