Parada tramwajowa z okazji uruchomienia trasy PST do Dworca Zachodniego

infotram
30.08.2013 11:26
W niedzielę 1 września 2013 r. pierwsze tramwaje pojadą wydłużoną trasą Poznańskiego Szybkiego Tramwaju do Dworca Zachodniego. Mieszkańcy będą mogli wziąć udział w paradzie tramwajowej i przejechać się nową trasą. Jednocześnie tego dnia tramwaje wrócą na ulicę Grunwaldzką i Junikowo.
Od 1 września komunikacja miejska w Poznaniu zyska nową trasę tramwajową. Choć liczy ona dwa kilometry długości, jest jedną z najbardziej oczekiwanych i potrzebnych. Połączybowiem PST z ulicą Głogowską i w bardzo dużej mierze odciąży most Teatralny –gdzie od lat ruch tramwajowy jest najbardziej intensywny w mieście. Uruchomienie nowego odcinka trasy polepszy płynność przejazdu w podstawowej osi układu sieci tramwajowej: most Teatralny –rondo Kaponiera –most Dworcowy. W ten sposób otwarty 1 lutego 1997 roku PST zamiast 6,1 km będzie miał 8,1 km długości. To przykład jednej z najnowocześniejszych w Polsce bezkolizyjnych tras tramwajowych. Jest to trzecia inwestycja tramwajowa zrealizowana w Poznaniu w ciągu minionych sześciu lat, po trasie z placu Wiosny Ludów przez most Świętego Rocha do ulicy Jana Pawła II (2007 r.) oraz linii z osiedla Lecha na Franowo (2012 r.).
Na nowej trasie już od rana w niedzielę –1 września będą kursowały tramwaje linii nr: 12, 14 i 15. Do czasu powstania wielopoziomowego węzła przesiadkowego Rondo Kaponiera, pasażerowie będą korzystać z tymczasowych przystanków zlokalizowanych przy moście Teatralnym. W celu umożliwienia dojścia z platform przystanków do ulicy Roosevelta zbudowano schody prowadzące na chodnik.
Parada tramwajowa
Dzięki współpracy Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu, Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego Sp. z o.o. w Poznaniu oraz Klubu Miłośników Pojazdów Szynowych z okazji uruchomienia trasy każdy mieszkaniec będzie mógł wziąć udział w paradzie tramwajowej, która rozpocznie się 1 września, o godzinie 10.00 na pętli PST przy os. Jana III Sobieskiego. Przejazd będzie bezpłatny, tramwaje oznaczone numerem 0 po wyjeździe z pętli zatrzymają się dopiero na przystanku Dworzec Zachodni. Kawalkada tramwajów będzie się składała z dziesięciu pojazdów od najstarszego do najnowszego. Będą to zabytkowe składy: N+ND+ND 602+456+436, „kanciak”czyli 102N 1, 102Na 71, 105N+105N 194+193, wysłużone bimby z niemieckiego demobilu GT6 615 i GT8 685 oraz te współczesne: Moderus Alfa, Moderus Beta, Tatra 405, Combino i Tramino. Będzie to wyjątkowa okazja przejażdżki tramwajami, które kiedyś woziły poznaniaków, a dziś są odrestaurowanymi zabytkami i porównać je do nowoczesnych pojazdów Combino lub Tramino. Po wjeździe tramwajów na przystanek Dworzec Zachodni, pasażerów powita muzyka w wykonaniu Orkiestry Miasta Poznania przy MPK Poznań. Podczas przejazdu parady trzeba się liczyć z czasowym wstrzymaniem ruchu liniowego na odcinku PST od os. Sobieskiego do Dworca Zachodniego.
Po zakończeniu parady swoje kursy rozpoczną trzy zabytkowe na specjalnie w tym dniu zmienionej linii turystycznej numer 0: Dworzec Zachodni –trasa PST –os. Sobieskiego. Przejazdy na tej linii, aż do godziny 17 będą bezpłatne. W tramwajach tych chętni otrzymają okolicznościowe bilety wydane z okazji uruchomienia trasy, które będą stemplować umundurowani członkowie Klubu Miłośników Pojazdów Szynowych. Tradycyjnie już klubowicze będą też prowadzić zbiórkę na renowację zabytkowych pojazdów.
Informacje o projekcie
1. Inwestor: Miasto Poznań, reprezentowany przez Zarząd Transportu Miejskiego w Poznaniu
2. Inwestor zastępczy: Infrastruktura Euro Poznań 2012 Sp. z o.o.
3. Wykonawca: ZUE S.A. Kraków
4. Projektant: Biuro Projektów Komunikacyjnych w Poznaniu
Inwestycja objęła między innymi:
·        budowę dwutorowej linii tramwajowej o długości 2 km na podkładach i betonie oraz 12 rozjazdów
·        budowę przystanku Dworzec Zachodni o długości 108 m z przeszkloną halą peronową o szerokości 17 m, wysokości 8,4 m i kubaturze 17,5 tys. m szesc. (do budowy hali przystankowej wykorzystano 4 tys. m szesc. betonu, 284 t stali konstrukcyjnej i 481 ton stali zbrojeniowej)
·        budowę pętli tramwajowej przy peronie numer 7 Dworca Zachodniego
·        budowę sieci trakcyjnej o długości 4,2 km
·        budowę węzła rozjazdowego „Głogowska”
·        budowę tunelu dla pieszych pomiędzy peronami Dworzec Zachodni a dworcem kolejowym PKP
Finansowanie:
·        całkowita wartość projektu 131.068.222 pln
·        dofinansowanie z Unii Europejskiej/WPRO 55.008.450 pln
 
Linie tramwajowe po uruchomieniu przedłużenia trasy PST do Dworca Zachodniego:
Linia nr 12: Os. Sobieskiego –Trasa PST, Dworzec Zachodni, Głogowska, Most Dworcowy, Królowej Jadwigi, Rondo Rataje, Zamenhofa, Starołęcka –Starołęka
Linia nr 14: Os. Sobieskiego –Trasa PST, Dworzec Zachodni, Głogowska –Górczyn
Linia nr 15: Os. Sobieskiego –Trasa PST, Dworzec Zachodni, Głogowska, Roosevelta, Grunwaldzka –Junikowo
Autobusowa linia nr 45: Kacza –Mrągowska, Promienista, Jugosłowiańska, Bułgarska, Marcelińska, Przybyszewskiego, Rondo Jana Nowaka Jeziorańskiego, Reymonta, Wyspiańskiego, Głogowska, Zachodnia –Dworzec Zachodni (powrót: Dworzec Zachodni –Głogowska, Berwińskiego, Wyspiańskiego …–Kacza). Na trasie utworzone zostaną nowe przystanki „Ułańska”(na ul. Wyspiańskiego przy Gimnazjum nr 33, w obu kierunkach) i „Park Wilsona”(na ul. Wyspiańskiego w kierunku „Dworca Zachodniego”i na ul. Berwińskiego w kierunku „Kaczej”).
Linie tramwajowe po uruchomieniu dla ruchu trasy na ulicy Grunwaldzkiej i pętli na Junikowie (tramwaje pojadą tam także od rana w niedzielę 1 września)
Linia nr 1: Franowo –Piaśnicka, Żegrze, Hetmańska, Reymonta, Grunwaldzka –Junikowo
Linia nr 6: Miłostowo –Warszawska, Jana Pawła II, Rondo Rataje, Królowej Jadwigi, Most Dworcowy, Grunwaldzka –Budziszyńska (w soboty i święta w godz. 9.00 –17.00 linia wydłużona do Junikowa)
Linia nr 13: Starołęka –Starołęcka, Zamenhofa, Kórnicka, Most Św. Rocha, Podgórna, Plac Wolności, Fredry, Dąbrowskiego, Przybyszewskiego, Grunwaldzka –Budziszyńska
Linia nr 15: Os. Sobieskiego –Trasa PST, Dworzec Zachodni, Głogowska, Roosevelta, Grunwaldzka –Junikowo