Pabianice ogłosiły przetarg na modernizację linii tramwajowej nr 41
Dziś wyjątkowy dzień,ponieważ ogłosiliśmy przetarg na kompleksową modernizację linii tramwajowej 41.Dokument to 785 stron – poinformował Prezydent Pabianic Grzegorz Mackiewicz.
Miasto Pabianice ogłosiło ten przetarg w formule zaprojektuji wybuduj projektu „Łódzki Tramwaj Metropolitalny: etap Pabianice – Ksawerów”.Kompleksowa modernizacja linii tramwajowej 41 będzie największą inwestycją wdziejach pabianickiego samorządu. Miasto pozyskało na ten cel blisko 88 mln złdofinansowania ze środków Unii Europejskiej.
Zadaniem wykonawcy będzie zaprojektowanie i wykonaniekompleksowej przebudowy linii tramwajowej na odcinku od Małego Skrętu (granicaŁodzi i Ksawerowa) do pętli przy ulicy Wiejskiej w Pabianicach, bez pętli DużySkręt. Wykonawcy mają czas na składanie ofert w przetargu do 24 kwietnia.Postępowanie prowadzone jest w partnerstwie z gminą Ksawerów.
Zwycięzca przetargu najpierw opracuje kompleksowądokumentację projektową umożliwiającą wykonanie wszystkich robót budowlanych.Pozwolenie na budowę będzie musiał uzyskać w ciągu 8 miesięcy od podpisaniaumowy.
Inwestycja przewiduje m.in. przebudowę układu torowego,sieci trakcyjnej, podstacji trakcyjnych, sterowania i ogrzewania zwrotnic,trakcyjnych linii kablowych oraz przystanków i pętli tramwajowej przy ul.Wiejskiej. Torowisko wbudowane w jezdnię zostanie wykonane w technologiiprefabrykowanych płyt betonowych, natomiast wydzielone (odcinki Mały Skręt –Warszawska do ul. Sikorskiego i wzdłuż ulicy Łaskiej) będzie zbudowane wkonstrukcji podsypkowej z tłucznia kamiennego. Układ torowy będzie zbliżony dodotychczasowego – torowisko w przeważającej części będzie dwutorowe, zzachowaniem obecnych odcinków jednotorowych z mijankami. Dzięki nowympodstacjom trakcyjnym zakończą się bardzo uciążliwe dla pasażerów linii 41zatrzymania ruchu powodowane zanikami napięcia. W ramach inwestycjizlikwidowane zostaną także 43 odciągi tramwajowe, które podtrzymują trakcjętramwajową i są przyczepione do budynków mieszkalnych lub użytecznościpublicznej. Nowe odciągi zostaną zaczepione na słupachtrakcyjno-oświetleniowych.
Nowością w Pabianicach będzie wspólny pas autobusowo-tramwajowyw ul. Zamkowej, Stary Rynek i części ul. Warszawskiej. Autobusy i tramwaje będąjechać wspólną częścią jezdni i zatrzymywać się na zintegrowanych przystankach.Pasażerowie nie będą wysiadać już z tramwaju na jezdnię, bo zostaną wybudowanewysepki przystankowe. Zostaną na nich ustawione nowe wiaty i tablicedynamicznej informacji pasażerskiej z monitoringiem wizyjnym.
Przedsięwzięcie obejmuje też przebudowę układudrogowo-torowego i skrzyżowań, w tym przede wszystkim kompleksową przebudowęulic Zamkowej, Stary Rynek i Warszawskiej na odcinku od Łaskiej do Sikorskiego.
O ile będzie to konieczne, jezdnia ulicy Zamkowej dlakomunikacji indywidualnej zostanie ograniczona do jednego pasa ruchu w każdąstronę (z uwzględnieniem najważniejszych lewoskrętów). Poprawi tobezpieczeństwo pieszych, bo pozwoli wyeliminować zjawisko wyprzedzania naprzejściach dla pieszych. Przebudowa obejmie wymianę nawierzchni drogowej (zZamkowej zniknie kostka), pieszej, budowę miejsc parkingowych i postojowych, zagospodarowaniezieleni. Na odcinku 1,5 km od Zielonej do Starego Rynku planowana jestwydzielona droga dla rowerów o nawierzchni bitumicznej. Przy pętli tramwajowejDuży Skręt zostanie ustawiona wiata rowerowa.
Na odcinkach, gdzie oddziaływanie eksploatowanego torowiskana otoczenie przekracza dopuszczalne normy zostaną zastosowane materiały owłaściwościach wygłuszających i tłumiących drgania.
Inwestycja przewiduje też budowę i przebudowę sieciuzbrojenia terenu, w tym budowę kanału deszczowego w ulicy Zamkowej na odcinkuod Kościuszki do Staszewskiego. Krótki fragment nowego kanału deszczowegopojawi się też w ulicy Widzewskiej. Zostanie zmodernizowane oświetlenie na ul.Zamkowej i Warszawskiej – zamiast dotychczasowych latarni pojawią się noweoprawy oświetleniowe ze źródłami światła typu LED. Nowe oświetlenie będziemontowane na nowych słupach kompozytowych oświetleniowych lub stalowychtrakcyjno-oświetleniowych. W ciągu ulic Warszawska (od ul. Sikorskiego) – StaryRynek – Zamkowa będą tylko dwa rodzaje stylizowanych słupów tzn. oświetleniowelub trakcyjno-oświetleniowe, a nie tak jak obecnie jest ok. 10 różnego typu,począwszy od żelbetonowych po stalowe kratowe, sześciokątne, okrągłe itp.Wybrany w przetargu wykonawca będzie miał za zadanie likwidację 317 szt.różnego rodzaju słupów. Powyższe powinno przyczynić się do znaczącej poprawyestetyki ulic.
Poprawi się także bezpieczeństwo pieszych, bo 20 przejść, naktórych pieszy przekracza torowisko, będzie dodatkowo doświetlonych lampamiLED, jak na ul. Grota-Roweckiego i Popławskiej przy supermarkecie Carrefour.
Na wniosek gminy Ksawerów zostaną ustawione dwie nowesygnalizacje świetlne na ul. Łódzkiej – przy ulicach Sienkiewicza i Mały Skręt.Pozostałe sygnalizacje świetlne na trasie tramwaju zostaną zmodernizowane.Ponadto, na ul. Łódzkiej na odcinku od ul. Jana Pawła II do ul. Bema pojawi siępo stronie zachodniej chodnik.
W ostatnim czasie zdegradowana infrastruktura torowa isieciowa była przyczyną licznych utrudnień w ruchu na linii 41. Kompleksowyremont trasy tramwajowej z Pabianic do Łodzi nie tylko pozwoli wyeliminowaćproblemy techniczne, ale także umożliwi szybszą jazdę tramwajów.
Inwestycja powinna być wykonania w ciągu 24 miesięcy od dniapodpisania umowy z wykonawcą, co oznacza, że jeśli nie wydarzy się nicniespodziewanego, to po nowym torowisku pojedziemy latem 2020 roku. Powyremontowanych szynach wreszcie będą mogły pojechać tramwaje z niską podłogą –tak bardzo oczekiwane zwłaszcza przez seniorów, osoby niepełnosprawne i rodzicówz wózkami dziecięcymi. Prezydent Pabianic Grzegorz Mackiewicz rozmawiał już naten temat zarówno z dyrektorem Zarządu Dróg i Transportu w Łodzi, jak i zprezesem MPK-Łódź Sp. z o.o.
Wartość projektu „Łódzki Tramwaj Metropolitalny: etapPabianice – Ksawerów” szacowana jest na 146.388.450 zł, w tym 123.012.300 złprzypada na miasto Pabianice, a 23.376.150 zł na gminę Ksawerów. Ostatecznąwartość inwestycji poznamy po rozstrzygnięciu przetargu. Miasto Pabianice jakopartner wiodący z gminą Ksawerów – partnerem projektu pozyskały w ubiegłym roku87.913.725 zł dofinansowania ze środków Unii Europejskiej w ramach RegionalnegoProgramu Operacyjnego Województwa Łódzkiego. Wspólny wniosek złożony przezPabianice i Ksawerów został oceniony najwyżej w ramach poddziałania dotyczącegoniskoemisyjnego transportu miejskiego. 73.755.000 zł unijnego dofinansowaniaotrzymają Pabianice, a 14.158.725 zł przypadnie na gminę Ksawerów. Okresrealizacji projektu przewidziano do końca września 2020 roku. W styczniu minęło117 lat odkąd linia tramwajowa połączyła Pabianice z Łodzią. Dziennie tramwajelinii 41 przewożą 8686 pasażerów.
„