Oto jest! Twist własnością MPK Częstochowa
infotram
06.06.2012 14:36
Oto jest! Twist własnością MPK Częstochowa
1 czerwca Twist stał się oficjalnie własnością MPK Częstochowa. Oto jest. Częstochowa może być dumna –powiedział podczas uroczystości Roman Bolczyk, Prezes Zarządu przewoźnika. Docelowo w mieście ma być 7 wyprodukowanych przez PESĘ Twistów. Tramwaje przybywają do nas w przyśpieszonym trybie –mówił Bolczyk. Jest to dla nas bardzo istotne, ponieważ wprowadzenie do ruchu nowych wagonów przynosi znaczne oszczędności. Twist zużywa o połowę mniej energii w porównaniu z dotychczas eksploatowanymi wagonami 105Na. Poza tym komfort podróżowania jest zdecydowanie większy –dodał prezes MPK. To najnowocześniejszy polski tramwaj –powiedział natomiast Tomasz Zaboklicki, szef PESY. Częstochowa ma powód do dumy. To właśnie taki tramwaj zostanie pokazany przez bydgoskiego producenta na tegorocznych targach InnoTrans w Berlinie –wyjaśnił szef PESY.
Co prawda tramwaj jeździł już wcześniej na linii to jednak dopiero 1 czerwca stał się własnością MPK Częstochowa. Aktualnie w mieście są już dwa wagony 129Nb. Jak wspominaliśmy docelowo ma być ich 7, z przeznaczeniem na linię nr 3 Stadion Rakowa –Fieldorfa. Nowością w częstochowskiej komunikacji tramwajowej jest klimatyzacja. Twist jest pierwszym tramwajem w mieście, który został w nią wyposażony. Wagon ma 32 metry długości i składa się z trzech członów. System informacji pasażerskiej stanowią tablice zewnętrzne i wewnętrzne, w technologii LED. Jest też informacja dźwiękowa, o której wspominaliśmy wcześniej. Pojazd jest jednoprzestrzenny, w całości niskopodłogowy, co też stanowi nowość w częstochowskiej komunikacji tramwajowej. Jednorazowo na swój pokład może zabrać 59 pasażerów na miejscach siedzących oraz 163 na stojąco. Maksymalna prędkość, z jaką może się poruszać to 75 km/h. Za tramwaje Częstochowa musi zapłacić prawie 50 milionów zł, ponad 42 miliony pochodzi z środków unijnych. Rewolucyjne zmiany także dla motorniczych. Pojazd steruje się joystickiem, drzwi otwiera się i zamyka za pomocą ekranu dotykowego, dużo elektroniki. Jednym słowem nowoczesność dopadła też Częstochowę. Przypomnijmy, że dotychczas linie tramwajowe w mieście obsługiwane były wagonami 105Na. O pierwszych wrażeniach z jazdy nowym wagonem, jeszcze przed oficjalnym przekazaniem przewoźnikowi pisaliśmy tutaj. To jest skok w XXI wiek –tak o swoich wrażeniach z pierwszej jazdy Twistem mówi Roman Balczyk. Tramwaj jest nowoczesny, klimatyzowany, komfortowy. Można w nim mieszkać –dodaje. Prowadzi się go joystickiem, pełna elektronika zapewnia komfort pracy motorniczemu.
Dane techniczne
Liczba członów
|
3
|
Rozstaw torów
|
1435 mm
|
Rozstaw osi na wózku
|
1800 mm
|
Długość
|
32000 mm
|
Wysokość podłogi
|
350 mm
|
Silniki
|
4x105kW
|
Napięcie
|
600V
|
V max
|
75 km/h
|
Producent
|
PESA Bydgoszcz SA
|
Oznaczenie
|
129Nb
|
Ilość drzwi
|
5
|
Niska podłoga
|
100%
|
Więcej z Działu Kontrakty
MZK Toruń chce kupić 20 tramwajów
18.03.2024
GAiT chcą doposażyć N8C w klimatyzację
04.09.2023
Zagrzeb chce kupić używane tramwaje
23.06.2023
Modertrans z kolejną umową w Szczecinie
24.04.2023
Więcej z Działu Pasażer
Tramwaje „pocięły” autobusową linię 105
29.03.2024
Tramwajowe zmiany dla pasażerów w Łodzi
18.03.2024
Linia nr 16 MPK Wrocław zmieniła trasę
04.02.2024
Więcej z Działu Prawo
Sprawa karna za graffiti na tramwajach
14.10.2021
30 kwietnia tramwajowa rozprawa w Olsztynie
06.04.2021
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Komplet Elektronów dla Lwowa
18.03.2024
Krótka Gamma na ulicach Poznania
06.06.2023
Nevelo ponownie w Krakowie
07.10.2022
Medcom z nagrodą od Siemens Mobility
30.09.2022
Hyundai ucieka z Warszawy
13.09.2022