Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Oto jest! Twist własnością MPK Częstochowa

infotram
06.06.2012 14:36
1 czerwca Twist stał się oficjalnie własnością MPK Częstochowa. Oto jest. Częstochowa może być dumna –powiedział podczas uroczystości Roman Bolczyk, Prezes Zarządu przewoźnika. Docelowo w mieście ma być 7 wyprodukowanych przez PESĘ Twistów. Tramwaje przybywają do nas w przyśpieszonym trybie –mówił Bolczyk. Jest to dla nas bardzo istotne, ponieważ wprowadzenie do ruchu nowych wagonów przynosi znaczne oszczędności. Twist zużywa o połowę mniej energii w porównaniu z dotychczas eksploatowanymi wagonami 105Na. Poza tym komfort podróżowania jest zdecydowanie większy –dodał prezes MPK. To najnowocześniejszy polski tramwaj –powiedział natomiast Tomasz Zaboklicki, szef PESY. Częstochowa ma powód do dumy. To właśnie taki tramwaj zostanie pokazany przez bydgoskiego producenta na tegorocznych targach InnoTrans w Berlinie –wyjaśnił szef PESY.
Oficjalne przekazanie Twista MPK Częstochowa (źródło: Youtube)Oficjalne przekazanie Twista MPK Częstochowa (źródło: Youtube)
Co prawda tramwaj jeździł już wcześniej na linii to jednak dopiero 1 czerwca stał się własnością MPK Częstochowa. Aktualnie w mieście są już dwa wagony 129Nb. Jak wspominaliśmy docelowo ma być ich 7, z przeznaczeniem na linię nr 3 Stadion Rakowa –Fieldorfa. Nowością w częstochowskiej komunikacji tramwajowej jest klimatyzacja. Twist jest pierwszym tramwajem w mieście, który został w nią wyposażony. Wagon ma 32 metry długości i składa się z trzech członów. System informacji pasażerskiej stanowią tablice zewnętrzne i wewnętrzne, w technologii LED. Jest też informacja dźwiękowa, o której wspominaliśmy wcześniej. Pojazd jest jednoprzestrzenny, w całości niskopodłogowy, co też stanowi nowość w częstochowskiej komunikacji tramwajowej. Jednorazowo na swój pokład może zabrać 59 pasażerów na miejscach siedzących oraz 163 na stojąco. Maksymalna prędkość, z jaką może się poruszać to 75 km/h. Za tramwaje Częstochowa musi zapłacić prawie 50 milionów zł, ponad 42 miliony pochodzi z środków unijnych. Rewolucyjne zmiany także dla motorniczych. Pojazd steruje się joystickiem, drzwi otwiera się i zamyka za pomocą ekranu dotykowego, dużo elektroniki. Jednym słowem nowoczesność dopadła też Częstochowę. Przypomnijmy, że dotychczas linie tramwajowe w mieście obsługiwane były wagonami 105Na. O pierwszych wrażeniach z jazdy nowym wagonem, jeszcze przed oficjalnym przekazaniem przewoźnikowi pisaliśmy tutaj. To jest skok w XXI wiek –tak o swoich wrażeniach z pierwszej jazdy Twistem mówi Roman Balczyk. Tramwaj jest nowoczesny, klimatyzowany, komfortowy. Można w nim mieszkać –dodaje. Prowadzi się go joystickiem, pełna elektronika zapewnia komfort pracy motorniczemu.
Oficjalne przekazanie Twista MPK Częstochowa (źródło: Youtube)Oficjalne przekazanie Twista MPK Częstochowa (źródło: Youtube)
Dane techniczne
Liczba członów
3
Rozstaw torów
1435 mm
Rozstaw osi na wózku
1800 mm
Długość
32000 mm
Wysokość podłogi
350 mm
Silniki
4x105kW
Napięcie
600V
V max
75 km/h
Producent
PESA Bydgoszcz SA
Oznaczenie
129Nb
Ilość drzwi
5
Niska podłoga
100%