Ostrawa: Podsumowanie roku przez Inekon Trams
infotram
15.01.2008 14:13
Ostrawa: Podsumowanie roku przez Inekon Trams
Inekon Trams w roku ubiegłym wykonał tramwaje na eksport do USA, gdzie odbiorcami były miasta Seattle, Portland oraz Washington D.C. W przypadku Waszyngtonu tramwaje wyprzedziły budowę infrastruktury torowej, która jest obecnie opóźniona. Dlatego tramwaje zostały zdeponowane w DP Ostrava. Inekon Trams dostarczył również tramwaje dla rosyjskiego miasta Ufa. Njwiększą nowością było wygranie przetargu na modernizację tramwajów w Bułgarii. Jednak pomimo sukcesów zagranicznych firma natrafia nadal na bariery w lokalnym czeskim rynku. Przykładem jest przetarg na 250 tramwajów za siedemnaście miliardów koron, ogłoszony przez miasto Praga, który miał tak krótki termin złożenia wniosków, że Inekon nie zdążył złożyć oferty. Jak stwierdził prezes Inekon Group „.. jest to deprymujące, gdy podobny produkt z sukcesem eksportujecie, a jednocześnie nie możecie go dostarczyć na lokalny rynek.”Jasno widać, że w takiej sytuacji nastąpiło wyraźne faworyzowanie jednego producenta, którym w przypadku Pragi była Škoda. W 2007 roku również Inekon zaczął cierpieć na brak wykwalifikowanej kadry pracowników, których obecnie można pozyskać jedynie wysokimi płacami. Z drugiej strony silna korona powoduje, że zmniejszają się dochody z eksportu. Dlatego też Inekon Trams zamierza otworzyć filię w Ameryce. Powodem jest tutaj również częsty wymóg, gdzie nowy pojazd musi być w 60% wykonany właśnie tam. Z tego powodu chcąc pozostać na rynku USA konieczne jest przeniesienie większości produkcji właśnie tam. Już została podpisana z fabryką w Sacramento należącą do koncernu Siemens umowa o współpracy przy tych przetargach. Paradoksalnie z powodu wzrostów płac oraz cen surowców i energii produkcja w USA będzie bardziej opłacalna. Paradoksem w tej sytuacji jest fakt, że Inekon wielokrotnie próbował przenieść produkcję na wschód, jednak wraz ze wzrostem cen w Czechach rosły również ceny w Rosji. W efekcie to USA stało się najlepszą opcją. Sprawa inflacji i zmiany kursu jest tutaj bardzo wymowna. Podczas gdy w 2000 roku za jednego dolara płacono 40 koron czeskich, to obecnie jest to 18 koron. Oznacza to wzrost wartości czeskiej waluty aż o 50%, przy czym w USA inflacja była prawie zerowa. Z tego powodu nie da się zwiększyć cen produktów eksportowych.
Źródło: Komunikat prasowy Inekon Group
Więcej z Działu Kontrakty
MZK Toruń chce kupić 20 tramwajów
18.03.2024
GAiT chcą doposażyć N8C w klimatyzację
04.09.2023
Zagrzeb chce kupić używane tramwaje
23.06.2023
Modertrans z kolejną umową w Szczecinie
24.04.2023
Więcej z Działu Pasażer
Tramwaje „pocięły” autobusową linię 105
29.03.2024
Tramwajowe zmiany dla pasażerów w Łodzi
18.03.2024
Linia nr 16 MPK Wrocław zmieniła trasę
04.02.2024
Więcej z Działu Prawo
Sprawa karna za graffiti na tramwajach
14.10.2021
30 kwietnia tramwajowa rozprawa w Olsztynie
06.04.2021
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Komplet Elektronów dla Lwowa
18.03.2024
Krótka Gamma na ulicach Poznania
06.06.2023
Nevelo ponownie w Krakowie
07.10.2022
Medcom z nagrodą od Siemens Mobility
30.09.2022
Hyundai ucieka z Warszawy
13.09.2022