Ostatni Twist dla Tramwajów Śląskich przekazany

infotram
30.09.2014 14:16
Tak jak zapowiadaliśmy wczoraj PESA przekazała dziś Tramwajom Śląskim ostatniego, trzydziestego Twista. Po konferencji prasowej pojazd efektownie zjechał z lawety na śląskie torowiska, tym samym zakończyła się realizacja dostaw. Ale to nie koniec inwestycji taborowych przewoźnika. Do połowy przyszłego roku ma się pojawić kolejnych 12 wagonów. Tym razem będą to pojazdy z jednym członem niskopodłogowym, które najprawdopodobniej dostarczy Modertrans. Jak już informowaliśmy wczoraj na łamach InfoTram Twisty to pierwsze fabrycznie nowe wagony w Tramwajach Śląskich od 2001 roku. Wówczas to przewoźnik odebrał ostatnie sztuki wagonów 116Nd. Dostarczył je Alstom. Ostatni z trzydziestu Twistów otrzymał imię Zygmuś. Dodajmy, że każdy z nowych wagonów został ochrzczony i dziś ma już swoje imię. Te najnowocześniejsze na Śląsku i w Zagłębiu wagony można spotkać na liniach 6 i 16, a wkrótce także na 15.
Ostatni Twist zjeżdża na śląkie torowiska (źródło: twojezaglebie.pl)Ostatni Twist zjeżdża na śląkie torowiska (źródło: twojezaglebie.pl)
Twisty są trójczłonowymi tramwajami, które pomieszczą 226 pasażerów. Są tanie w eksploatacji, a na wózkach posiadają osie klasyczne, co w zasadniczy sposób wpływa na komfort jazdy –wyjaśniał na konferencji prasowej Robert Szot z PESY. Dodajmy, że każdy wagon ma 32 metry długości i 2,4 metra szerokości. Do jego wnętrza prowadzi siedmioro drzwi, z czego 5 jest dwustrumieniowych a 2 jednostrumieniowe. Pojazd jest na 73% długości niskopodłogowy. Napęd zapewniają silniki asynchroniczne, zasilane falownikami o mocy 4×105 kW. Wagon wyposażony jest m.in. w sterowanie mikroprocesorowe, układ antypoślizgowy, system rekuperacji energii (odzyskiwanie energii w trakcie hamowania) oraz akumulatory, pozwalające na poruszanie się przy braku napięcia w sieci trakcyjnej. System informacji pasażerskiej oprócz tablic kierunkowych czołowych i bocznych wykorzystuje również wewnętrzne ekrany LCD, na których dodatkowo emitować można zdjęcia, plansze i filmy reklamowe oraz pasek z informacjami prasowymi. Poczucie bezpieczeństwa pasażerów wzmacnia również system zewnętrznego i wewnętrznego monitoringu.
Oprócz zakupów nowych wagonów Tramwaje Śląskie modernizują także stary tabor. Jak poinformował Andrzej Bywalec, dyrektor ds. inwestycji przewoźnika do września 2014 roku zmodernizowanych zostało 71 wagonów 105 Na.