Osiem ofert na projekt nowej zajezdni tramwajowej we Wrocławiu
Osiem biurarchitektonicznych zgłosiło swoje prace w konkursie na opracowanie koncepcjinowej zajezdni tramwajowej na zachodzie Wrocławia. Teraz będzie je oceniał sądkonkursowy.
Do pierwszego etapu konkursu zgłosiły się 23 biuraarchitektoniczne a wśród nich projektanci z Wrocławia, Warszawy, Poznania iGórnego Śląska. Po przeanalizowaniu zgłoszeń przez komisję konkursową dodalszego etapu zostało zaproszonych dziewięć, które spełniały wszystkie wymogiformalne.
Swoje praceostatecznie złożyło osiem podmiotów. Teraz będzie je oceniał sąd konkursowy– mówi Krzysztof Świercz z Wrocławskich Inwestycji.
W nagrodę pieniądze irealizacja
Możliwość wykonania projektu ma być główną nagrodą w konkursieogłoszonym przez Wrocławskie Inwestycje we współpracy z wrocławskim oddziałemStowarzyszenia Architektów Polskich SARP – „Konkursiearchitektoniczno-urbanistycznym na opracowanie koncepcji kompleksu zajezdnitramwajowej we Wrocławiu wraz z elementami towarzyszącymi”.
Na zwycięzcę czeka ponadto nagroda pieniężna w wysokości 45tys. zł. Za kolejne dwa miejsca będzie można zdobyć po 35 i 25 tys. zł.Przewidziane są także wyróżnienia finansowe. A przedmiotem konkursu jestsporządzenie opracowania opisującego przyszły projekt, umożliwiającego ocenępod względem przestrzennym, funkcjonalnym i architektonicznym koncepcjikompleksu nowej zajezdni tramwajowej we Wrocławiu.
Komunikacja będziesię rozwijać, a w zajezdniach już ciasno
Budowę nowej zajezdni wśród swoich zadań do realizacjiwymieniał prezydent Wrocławia Jacek Sutryk. Jest ona potrzebna, aby pomieścićtramwaje, które pojawią się we Wrocławiu i będą potrzebne do obsługi nowychtras.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
W tej chwili wrocławskie składy stacjonują w trzechlokalizacjach: przy Śleżnej/Kamiennej – 60 sztuk, na ul. Słowiańskiej 78 i przyPowstańców Śląskich – 100. Tylko ta ostatnia zajezdnia nadaje się do rozbudowy,przy dwóch pozostałych nie ma już miejsca. W dodatku są to obiekty historyczne,chronione konserwatorsko, a to w dużym stopniu ogranicza możliwości ingerowaniaw zabudowę.
Zajezdnia na 150tramwajów z możliwością rozbudowy
Zajezdnia dla tramwajów ma być zlokalizowana na działce pozachodniej stronie ulicy Szczecińskiej i północnej ul. Żernickiej, w sąsiedztwieosiedla Nowe Żerniki. Miasto przewiduje stworzenie infrastruktury do obsługi150 składów z możliwością rozbudowy. Co ważne, planowane hale, biura, stacjetransformatorowe, a nawet torowiska mają być jak najbardziej przyjazne wymogomekologicznym. Zapotrzebowanie jest na urządzenia energooszczędne,niskoemisyjne, dopasowane do krajobrazu i w otoczeniu zieleni.
To podnosi poprzeczkę dla uczestników konkursu, ponieważprojekt samej zajezdni jest już nie lada wyzwaniem. Na wymogi techniczne wpływmają parametry taboru (także takiego, który potencjalnie może być użytkowanydopiero w przyszłości), jego liczba jak i liczba zatrudnionych pracowników. Nazmianie może ich pracować nawet ponad 600. Często do pracy przyjeżdżają bądźwyjeżdżają, w nocy, a więc potrzebne są także parkingi. Do tego trudno liczyćna doświadczenie uczestników konkursu ponieważ zajezdni nie buduje się zbytczęsto. Niebawem przekonamy się, jakie pomysły na to wszystko mają projektanci. (UMW)
„