Olsztyńskie tramwaje przewiozły pierwszych pasażerów
Olsztyńskie tramwaje, nowy środek komunikacji publicznej wstolicy Warmii i Mazur, przewiozły w sobotę pierwszych pasażerów. Tramwaje,dzięki unijnym dotacjom, powróciły do Olsztyna po 50 latach.
Olsztynianie tłumnie stawili się w sobotę w centrum miastaprzed magistratem. To miejsce to początek jednej z trzech wybudowanych odpodstaw linii tramwajowych. Pięć składów tramwajowych przewiozło pierwszych pasażerówna trasie z Placu Jana Pawła II do pętli tramwajowej przy ulicy Kanta naosiedlu Jaroty.
Prezydent Olsztyna Piotr Grzymowicz przypomniał podczassobotniej uroczystości otwarcia linii tramwajowych, że samorząd Olsztyna w 2007roku zdecydował o przygotowaniu dużego projektu pod nazwą Systemmodernizacji transportu zbiorowego dla miasta Olsztyna” i tym samympostanowił o powrocie tramwajów do stolicy Warmii i Mazur po 50 latach odlikwidacji powojennych tras.
„Pierwsze prace rozpoczęły się w 2010 roku, kiedy torozpoczęła się modernizacja wielu sieci podziemnych – setek kilometrówkanalizacji sanitarnej, deszczowej, wodociągowej i energetycznej. Projekt objąłnie tylko budowę linii tramwajowych, ale i budowę ścieżek rowerowych, traktówspacerowych, budowę buspasów i wprowadzenie nowoczesnego system sterowaniaruchem” – podał.
„Wiemy, że były pewne `zakręty` związane z tymprojektem, jednemu z wykonawców musieliśmy podziękować, musieliśmy przez todziałać jeszcze sprawniej i niestety z większą uciążliwością dla mieszkańcówmiasta. Chciałbym podziękować za wyrozumiałość i cierpliwość. Ale dziś cieszymysię, że wspólnie osiągnęliśmy sukces, bo to nasz wspólny sukces”-podkreślił Grzymowicz.
Każdy z pasażerów, który wziął udział w inauguracyjnejprzejażdżce tramwajem, otrzymał stosowny certyfikat.
Olsztynianie chwalą tramwaje. „Bardzo mi się podobają,dzięki nim będzie trochę nowoczesności w Olsztynie. Pamiętam tramwaje sprzed 50lat, były dwie linie, a tabor poniemiecki i wysłużony, nie była to wygodnajazda, zwłaszcza w czasie `mijanek`. Te dzisiejsze tramwaje to naprawdę dużaatrakcja. Wprawdzie były uciążliwości w czasie budowy, ale wszystko dało sięprzeżyć” – powiedział PAP olsztynianin Kazimierz Andruszkiewicz.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
„Będę jeździć tramwajami, kupiłam nawet specjalniemieszkanie w pobliżu pętli tramwajowej. Myślę także, że wielu mieszkańcówprzesiądzie się z samochodów do tramwajów, które mają przewagę także nadautobusami, bo nie stoją w korkach i przez to są szybsze” – zadeklarowałaolsztynianka Marika Bielecka.
Budowa tras tramwajowych była częścią dużego projektuusprawnienia komunikacji miejskiej w Olsztynie. Jego wartość wedługMinisterstwa Infrastruktury i Rozwoju to 497 mln zł, z czego unijne dofinansowaniewyniesie ponad 350 mln zł.
Zbudowane trasy połączyły najbardziej odległe dzielnicemiasta, Jaroty, Pieczewo i Nagórki z centrum miasta oraz dworcem kolejowym,miasteczkiem studenckim i Uniwersytetem Warmińsko-Mazurskim w Kortowie. Odlinii głównej w śródmieściu odchodzą dwie krótsze trasy: do kampusu studenckiegow Kortowie i do starówki.
Władze Olsztyna już teraz planują rozbudowę siecitramwajowej z pieniędzy unijnych w nowej perspektywie 2014-20.
„