Olsztyn zarzuca FCC znikome zaangażowanie w budowę linii tramwajowej

infotram
05.10.2016 07:23

Pełnomocnicy Olsztynaprzedstawili sądowi dane, z których wynikało, że firma FCC zbyt słaboangażowała się w budowę linii tramwajowych. W chwili wypowiedzenia jej umowyzaawansowanie prac oceniono na 3,4 proc. FCC odniesie się do tego na kolejnejrozprawie.

Przed olsztyńskim Sądem Okręgowym trwa proces o budowę liniitramwajowych w mieście. Hiszpańska firma FCC wniosła pozew o zapłatę 322 mlnzł, ponieważ ratusz zerwał z nią kontrakt przed końcem umowy.

W poniedziałek sąd badał kwestie dotyczące postępu robót nabudowach i zaangażowania w poszczególne etapy prac budowlanych ludzi i sprzętu.Obie strony zgodziły się, że w czasie wypowiedzenia przez miasto umowy kosztytzw. przerobu wyniosły 15 mln zł.

Pełnomocnik ratusza poinformował sąd, że w czasiewypowiadania umowy poziom realizacji kontraktu wyniósł 3,4 proc. (wcześniejratusz podawał, że było to nieco ponad 6 proc.) Mecenas podał, że np. wkwietniu 2013 roku na budowie torowiska przy ulicy Płoskiego pracowało średnio12 osób i dwie maszyny budowlane. W czasie największego zaangażowania FCC nakilku odcinkach robót miało, wedle przedstawionych w sądzie danych, pracować 92robotników i 38 jednostek sprzętu budowlanego. To właśnie zbyt wolnerealizowanie budowy linii tramwajowych było podanym przez gminę Olsztyn powodemwypowiedzenia umowy FCC.

Pełnomocnik FCC nie potrafił odnieść się do konkretnychliczb podawanych przed sądem przez pełnomocnika miasta, ale wskazywał, że zmiesiąca na miesiąc zaangażowanie FCC rosło. „Ratusz nie dał nam rozwinąćskrzydeł” – argumentował. Sąd polecił mu się odnieść do przedstawionychprzez pełnomocnika ratusza danych na kolejnej rozprawie. Pytany przez sąd oliczbę własnych robotników pełnomocnik FCC przyznał, że firma w całościbazowała w tej kwestii na podwykonawcach.

FCC podnosi w sądzie, że powodem opóźnień w realizacjikontraktu z Olsztynem było zbyt wolne zatwierdzanie koncepcji projektowychprzez miasto i brak akceptacji projektów dla kolejnych etapów inwestycji.

Akta sprawy liczą 15 tys. stron. Strony postępowaniazgłosiły chęć przesłuchania kilkudziesięciu świadków. Sąd na pierwszychrozprawach chce ustalić, jakie kwestie są dla stron sporne, a w czym się onezgadzają. Sędzia zapowiedział, że dopiero po ustaleniu tego sąd będzie decydowało dalszym przebiegu procesu.

Po zerwaniu umowy z FCC budowę linii tramwajowych wOlsztynie dokończyło kilka innych firm – budowy podzielono na mniejsze etapy.

Od grudnia ub. roku mieszkańcy Olsztyna mogą korzystać znowo wprowadzonego środka transportu publicznego – tramwajów, które jeżdżą natrzech liniach łączących południowe dzielnice miasta z dworcem kolejowym,Starym Miastem i Uniwersytetem Warmińsko-Mazurskim.

Budowa linii tramwajowych była częścią projektu usprawnieniakomunikacji miejskiej, w ramach którego zbudowano też pasy jezdni przeznaczonewyłącznie dla autobusów miejskich i zaprojektowano inteligentny systemsterowania ruchem ulicznym. Koszt całej inwestycji sięga 497 mln zł, z czego ponad350 mln zł to dofinansowanie unijne.