Olsztyn: Spotkanie z FCC bez konkretów
infotram
21.08.2013 12:16
Olsztyn: Spotkanie z FCC bez konkretów
W poniedziałek w olsztyńskim Urzędzie Miasta odbyło się spotkanie Piotra Grzymowicza, prezydenta Olsztyna z kierownictwem firmy FCC Construction. Pierwsze od zerwania kontraktu na budowę trakcji tramwajowej. W spotkaniu uczestniczyli przedstawiciele Inżyniera Kontraktu – firmy Grontmij. Pomimo, iż propozycja spotkania wyszła od FCC, nie przyniosło ono istotnego przełomu. Wykonawca nie zaproponował żadnych radykalnych rozwiązań organizacyjnych gwarantujących dotrzymanie terminu realizacji kontraktu, które mogłyby wpłynąć na zmianę decyzji ratusza. Przeciwnie, FCC Construction uznało, że zaawansowanie prac przy budowie trakcji tramwajowej jest na tyle duże, iż Urząd Miasta, jako zamawiający nie ma tytułu prawnego do odstąpienia od realizacji, a tym samym strony pozostają związane umową kontraktową.
Prezydent Piotr Grzymowicz, kierując się opinią Inżyniera Kontraktu oraz kierownictwa jednostki realizującej projekt jeszcze raz stwierdził, iż zaawansowanie prac nie daje żadnych gwarancji ukończenie inwestycji w terminach wyznaczonych pomocą unijną i podtrzymał decyzję o odstąpieniu od kontraktu z winy Wykonawcy. Głównym powodem takiej decyzji jest negatywna ocena zdolności realizacyjnych, wynikająca z braku wystarczającej liczby podwykonawców oraz kierowników poszczególnych robót, pomimo deklaracji Miasta o gotowości przejęcia bezpośredniej płatności wobec podwykonawców zaangażowanych przez FCC. Nierealny harmonogram oraz pięcioprocentowy stopień zaangażowania finansowego, wobec upływu siedemdziesięciu procent czasu przewidzianego na realizację inwestycji jest najlepszym uzasadnieniem decyzji władz Olsztyna.
Najwyraźniej szefowie FCC niewiele zrozumieli z tego, iż mieszkańcy Olsztyna mają już dość ich nieudolności –mówi Prezydent Piotr Grzymowicz –wykazywaliśmy maksimum cierpliwości i życzliwości, uprzedzaliśmy o możliwym „czarnym”scenariuszu, ale to niewiele dawało, dlatego musieliśmy podjąć tak radykalną decyzję.
Podczas spotkania podnoszono także kwestię opóźnień w projektowaniu, spowodowanych w opinii FCC zmiennymi stanowiskami miasta w kwestii poszczególnych rozwiązań projektowych. Według Wykonawcy był to istotny powód w terminowym realizowaniu projektu. Ta, podnoszona przez FCC argumentacja, nie znajduje potwierdzenia w faktach i dokumentach, z których niezbicie wynika, że powodem przeciągających się uzgodnień była niska jakość prezentowanych projektów, często niezgodna z programem funkcjonalno-użytkowym. Fakt odsyłania projektów do kolejnych poprawek wynikał jedynie z tego, iż często były one niekompletne lub oparte o nieaktualne mapy.
Decyzje związane z inwentaryzacją i zabezpieczeniem placów budów, na wniosek FCC zostały odłożone do najbliższego poniedziałku.
Prezydent Piotr Grzymowicz, kierując się opinią Inżyniera Kontraktu oraz kierownictwa jednostki realizującej projekt jeszcze raz stwierdził, iż zaawansowanie prac nie daje żadnych gwarancji ukończenie inwestycji w terminach wyznaczonych pomocą unijną i podtrzymał decyzję o odstąpieniu od kontraktu z winy Wykonawcy. Głównym powodem takiej decyzji jest negatywna ocena zdolności realizacyjnych, wynikająca z braku wystarczającej liczby podwykonawców oraz kierowników poszczególnych robót, pomimo deklaracji Miasta o gotowości przejęcia bezpośredniej płatności wobec podwykonawców zaangażowanych przez FCC. Nierealny harmonogram oraz pięcioprocentowy stopień zaangażowania finansowego, wobec upływu siedemdziesięciu procent czasu przewidzianego na realizację inwestycji jest najlepszym uzasadnieniem decyzji władz Olsztyna.
Najwyraźniej szefowie FCC niewiele zrozumieli z tego, iż mieszkańcy Olsztyna mają już dość ich nieudolności –mówi Prezydent Piotr Grzymowicz –wykazywaliśmy maksimum cierpliwości i życzliwości, uprzedzaliśmy o możliwym „czarnym”scenariuszu, ale to niewiele dawało, dlatego musieliśmy podjąć tak radykalną decyzję.
Podczas spotkania podnoszono także kwestię opóźnień w projektowaniu, spowodowanych w opinii FCC zmiennymi stanowiskami miasta w kwestii poszczególnych rozwiązań projektowych. Według Wykonawcy był to istotny powód w terminowym realizowaniu projektu. Ta, podnoszona przez FCC argumentacja, nie znajduje potwierdzenia w faktach i dokumentach, z których niezbicie wynika, że powodem przeciągających się uzgodnień była niska jakość prezentowanych projektów, często niezgodna z programem funkcjonalno-użytkowym. Fakt odsyłania projektów do kolejnych poprawek wynikał jedynie z tego, iż często były one niekompletne lub oparte o nieaktualne mapy.
Decyzje związane z inwentaryzacją i zabezpieczeniem placów budów, na wniosek FCC zostały odłożone do najbliższego poniedziałku.
Więcej z Działu Kontrakty
MZK Toruń chce kupić 20 tramwajów
18.03.2024
GAiT chcą doposażyć N8C w klimatyzację
04.09.2023
Zagrzeb chce kupić używane tramwaje
23.06.2023
Modertrans z kolejną umową w Szczecinie
24.04.2023
Więcej z Działu Pasażer
Tramwaje „pocięły” autobusową linię 105
29.03.2024
Tramwajowe zmiany dla pasażerów w Łodzi
18.03.2024
Linia nr 16 MPK Wrocław zmieniła trasę
04.02.2024
Więcej z Działu Prawo
Sprawa karna za graffiti na tramwajach
14.10.2021
30 kwietnia tramwajowa rozprawa w Olsztynie
06.04.2021
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Komplet Elektronów dla Lwowa
18.03.2024
Krótka Gamma na ulicach Poznania
06.06.2023
Nevelo ponownie w Krakowie
07.10.2022
Medcom z nagrodą od Siemens Mobility
30.09.2022
Hyundai ucieka z Warszawy
13.09.2022