Oferty na nowe torowisko w Chorzowie znacznie ponad budżetem
Dwie oferty spłynęływ powtórzonym przetargu na dokumentację przebudowy ul. Katowickiej w Chorzowiew rejonie dawnej Huty Kościuszko wraz m.in. z nową drogą i torowiskamitramwajowymi.
Jedna przekracza budżet zamówienia dwuipółkrotnie; drugaponad czterokrotnie.
Chodzi o przebudowę ważnych arterii, drogowej i tramwajowej,bezpośrednio przy centrum miasta, a także udostępnienie i skomunikowaniepohutniczych terenów inwestycyjnych. Poprzedni przetarg w tej sprawie samorząduChorzowa i spółki Tramwaje Śląskie został unieważniony – wobec braku ofert.
Plany chorzowskiego samorządu uwzględniają m.in. budowęnowej drogi do inwestycyjnych terenów poprzemysłowych na obszarze dawnej huty,przebudowę ul. Katowickiej, którą wiedzie droga krajowa nr 79, od ul. 3 Maja doestakady (wraz z budową podziemnego przejścia w rejonie Placu PowstańcówŚląskich), a także rozbudowę ul. Metalowców wraz z jej przedłużeniem do ulicySiemianowickiej w dzielnicy Chorzów Stary.
Należące do samorządów miast regionu Tramwaje Śląskie chcąprzebudować w tym rejonie odcinek głównej trasy tramwajowej Katowice – Bytomwraz z przesunięciem w rejon Placu Powstańców obecnego przystanku przy ul.Metalowców (planują te prace pod kątem realizowanego dużego projektu unijnego).Chcą również pozyskać dokumentację dla przyszłościowej inwestycji dotyczącejnowej linii tramwajowej wzdłuż ul. Metalowców do Chorzowa Starego.
Chorzów uczestniczy w tym zamówieniu poprzez swoją spółkę -Miejski Zarząd Ulic i Mostów (MZUiM), która odpowiedzialna ma być za układdrogowy i uzbrojenie terenów poprzemysłowych. Powtórny przetarg MZUiM iTramwajów Śląskich, zakładający wspólne, wielowariantowe zaprojektowanieprzedsięwzięć, w części przygotowywanych pod kątem funduszy unijnych, zostałogłoszony 26 stycznia br.
Jak wynika z poniedziałkowej informacji z otwarcia ofert nastronie MZUiM, złożyły je dwie firmy. Przy budżecie zamawiającego 496 tys. zł(250 tys. zł w części miasta i 246 tys. zł w części TŚ), spółka PBW Inżynieriazaoferowała cenę 2,31 mln zł (odpowiednio 1,39 mln zł i 920 tys. zł), a spółkaSweco Consulting 1,33 mln zł (odpowiednio 775 tys. zł i 553 tys. zł).
Przetarg, podobnie jak poprzedni, założył etapowaniewykonania projektów dla poszczególnych elementów. Najszybciej miała powstaćczęść dokumentacji obejmująca budowę muru oporowego wzdłuż terenówinwestycyjnych od linii kolejowej do projektowanego skrzyżowania przy ul.Katowickiej oraz przebudowę torowiska tramwajowego od wiaduktu na odcinku odestakady do ul. 3 Maja z przesunięciem na wschód oraz wykonaniem połączenia zlinią w ul. Metalowców.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
W podobnym czasie miałaby powstać dokumentacja budowyprzejścia podziemnego pod ul. Katowicką (od Placu Powstańców do terenówinwestycyjnych). Założono przy tym konstrukcję przejścia umożliwiającą najpierwbudowę jego północno-wschodniej części, a potem rozbudowę w kierunku PlacuPowstańców – z utrzymaniem ruchu na jednym pasie w każdym kierunku drogi nr 79.
Następnie powstać miały projekty drogi do terenówinwestycyjnych od ul. Katowickiej do ul. Metalowców wraz z konieczną przebudowąul. Katowickiej, a także budowy sieci wodociągowej i kanalizacji sanitarnej doterenów inwestycyjnych.
Jesienią zamawiający oczekiwali dokumentacji przebudowy ul.Metalowców z przedłużeniem do ul. Siemianowickiej oraz budowy dwutorowej liniitramwajowej w ciągu ul. Metalowców do połączenia z ul. Kasprowicza w dzielnicyChorzów Stary.
Te ostatnie projekty miały powstać w dwóch wariantach – zuwzględnieniem projektowanej już od lat budowy nowego przebiegu drogi nr 79(tzw. obwodnicy Chorzowa) oraz bez uwzględnienia tej inwestycji. W obuwariantach uwzględniono planowany wiadukt nad linią kolejową Katowice-Bytom(projektowana obwodnica w tym miejscu jest do niej praktycznie równoległa).
Tramwaje Śląskie zaplanowały przebudowę i przesunięcietorowiska wzdłuż ul. Katowickiej (z włączeniem w ul. Metalowców) w drugimetapie „Zintegrowanego projektu modernizacji i rozwoju infrastrukturytramwajowej w Aglomeracji Śląsko-Zagłębiowskiej wraz z zakupem taborutramwajowego”. Spółka zamierza ubiegać się o jego dofinansowanie środkamiProgramu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.
„