Od jutra utrudnienia w Częstochowie. Rusza przebudowa linii tramwajowej

infotram
19.03.2019 13:43

Wraz z rozpoczęciemprac związanych z przebudową ok. 13 km torów tramwajowych w Częstochowiemieszkańców czekają utrudnienia.

Tramwaje nie pojadą przez dzielnice Raków, Dąbie i Kucelin,kończąc trasy w zajezdni. Na zamkniętej części trasy zastąpią je autobusy. Jakpoinformowały we wtorek Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji w Częstochowieoraz tamtejszy Miejski Zarząd Dróg i Transportu, w związku z remontemtorowiska, linie tramwajowe nr 1 i 2, kursujące w dzielnicach Raków, Dąbie iKucelin, zostaną do odwołania skrócone do zajezdni MPK przy al. Niepodległości.

W zamian pasażerowie będą mogli skorzystać z zastępczejkomunikacji autobusowej. Linia nr 92 będzie kursowała w obu kierunkach odzajezdni MPK do Kucelina (jak tramwaj nr 1) lub do pętli Raków-Dworzec PKP (jaktramwaj nr 2). Na pozostałych odcinkach sieci, w tym na całości trasy linii nr3 nadal będą kursowały tramwaje.

Jak zaznaczyły częstochowskie MPK i MZDiT, zamknięcie liniitramwajowej wzdłuż al. Pokoju, między rakowską estakadą, a Dworcem PKP Raków,wiąże się z największą od czasu wyjazdu tam pierwszego tramwaju 60 lat temuprzebudową infrastruktury tramwajowej. Rozplanowane do końca 2020 r.przedsięwzięcie miasto prowadzi przy wsparciu funduszy unijnych.

Wymiana torów to jedna z dwóch części projektu miastadofinansowanego w konkursie Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiegona lata 2014-2020. Umowę ws. blisko 143,8 mln zł dotacji do projektuoszacowanego na 208,1 mln zł władze województwa i miasta podpisały wpaździerniku 2017 r. Prócz remontów ponad 13 km torów, projekt obejmuje zakup10 tramwajów.

Wartą 114,5 mln zł brutto umowę na część infrastrukturalnąprojektu Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji w Częstochowie podpisało w majuub. roku. Wykonawca, konsorcjum NDI-Balzola, ma na jej zrealizowanie 19miesięcy.

Zamówienie to ujmuje m.in. większą część częstochowskichtorowisk, istniejących przed ukończeniem nowej linii w kierunku dzielnicBłeszno, Wrzosowiak i Raków w 2012 r. Łącznie powstało wówczas ok. 4,5 kmdwutorowej linii, czyli 9 km tzw. toru pojedynczego. Obecnie cały częstochowskisystem tramwajowy to 14,7 km, czyli ponad 29 km toru pojedynczego.

W unijnym projekcie MPK zamówiło wyremontowanie ok. 13,5 kmtoru pojedynczego wraz z siecią trakcyjną, budowę dwóch nowych tzw. podstacjitrakcyjnych i przebudowę jednej istniejącej (wraz z częścią infrastrukturyzasilającej), a także przebudowę dwóch pętli tramwajowych.

Prace mają objąć odcinki od pętli w dzielnicy Północ dopętli przy dworcu w Rakowie z wyłączeniem wyremontowanego odcinka w al.Niepodległości. Na śródmiejskim odcinku tej głównej linii miasta ma zostać urządzonetzw. zielone torowisko.

W styczniu 2018 r. MPK podpisało już wartą 89,9 mln złbrutto (ponad 73 mln zł netto) umowę na dostawy od wiosny do jesieni 2019 r. 10nowych tramwajów spółki Pesa. W ogłoszonym w maju 2017 r. przetargu na zakup 10wozów (z prawem opcji zakupu do pięciu kolejnych) Pesa złożyła jedyną ofertę.